کاشان، ابیانه و اصفهان؛ بهترین مقصدهای سفر به شهرهای کویری

0

فصل پاییز زمان مناسبی برای سفر به شهرهای کویری مثل کاشان، ابیانه و اصفهان است. شب را در کویر پرستاره به صبح رساندن و گشت و گذار در شهر و بازدید از دیدنی‌های شهر کاشان و اصفهان می‌تواند خاطرات گرانبهایی برایتان بسازد.

در ادامه مطلب راهنمای سفر به کاشان، راهنمای سفر به ابیانه و راهنمای سفر به اصفهان را به صورت خلاصه برایتان آورده‌ایم تا خیلی خلاصه و جمع‌وجور، با شرایط سفر و اقامت در این شهرها، جاذبه‌های دیدنی، اماکن گردشگری و محل مناسب اقامت در شهرهای کاشان، اصفهان و ابیانه آشنا شوید.  معماری خانه طباطبایی کاشان

 سفر به کاشان؛ شهر تاریخی گل و گلاب

از شهرهای نزدیک به تهران که با طی مسیری سه ساعته در دسترس است، شهر کاشان است که به همین دلیل یکی از گزینه‌های مناسب برای سفر یک روزه نزدیک تهران به شمار می‌رود؛ شهری قدیمی میان کوه‌های کرکس که آب و هوای گرم و بیابانی با گل‌هایی خوش رنگ و بو دارد و در فصل گلابگیری، آن را به یکی از شهرهای پر رفت و آمد تبدیل کرده است.  شهر کاشان در 220 کیلومتری جنوب استان تهران قرار گرفته است.

برای اطلاع از دیدنیهای کاشان و اقامت در کاشان، همراه سایت مکانچی باشید.

آب و هوای شهر کاشان، گرم و خشک است و این شهر در فصل بهار مخصوصا در ماه‌های اردیبهشت و اوایل خرداد، مقصد پر رفت و آمدی است. در بهار، می‌توانید از مراسم دیرینه گلابگیری این شهر دیدنی و تاریخی بازدید کنید و یک روز را میان باغ‌های گل گشت بزنید و بومی‌ها را برای مراسم گلابگیری همراهی کنید. پیشنهاد می‌کنیم زمان سفر به کاشان، یک شب را در خانه سنتی کاشان میهمان باشید تا هم برای بازدید جاذبه‌های گردشگری دیگر این شهر تاریخی فرصت داشته باشید و هم با گذراندن وقت کنار مردم شیرین زبان کاشان، تجربه‌ای ماندگار از سفر به کاشان بسازید.

باغ فین کاشان اقامت ارزان در کاشان

نگران تامین محلی برای شب ماندن نباشید. رزرو اقامتگاه قبل از سفر به کاشان از روی سایت مکانچی، کمک‌تان می‌کند تا قبل از سفر و با اطلاع از جزئیات و قیمت اقامتگاههای کاشان می‌توانید از گزینه‌های پیشنهادی که روی سایت یا در شبکه‌های اجتماعی مکانچی معرفی شده‌اند و با توجه به شرایط‌ و تعداد نفرات‌تان، خانه های بوم گردی کاشان یا اقامتگاه های سنتی کاشان را ببینید و مورد مناسبی را انتخاب و برای رزرو آنلاین و اجاره روزانه خانه در کاشان اقدام کنید.

اقامتگاه های سنتی کاشان زیادند و در بافت تاریخی کاشان می‌توانید یکی از اقامتگاه‌های بومگردی که به صورت اتاق اجاره داده می‌شوند را برای اقامت انتخاب کنید. یادتان باشد اتاق‌ها امکانات متفاوتی دارند که قبل از ثبت درخواست رزرو آنلاین، می‌توانید جزئیات آن را چک کنید و عکس‌های مربوط به هر اقامتگاه را ببینید. بومگردی کوشک فردوس در کاشان

پیشنهاد ما اقامت در خانه بومگردی کوشک فردوس کاشان است؛ خانه‌ای سنتی که قدمت 150 ساله دارد و متعلق به دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و با بازسازی و مرمت امکان پذیرایی از میهمانان را دارد. شاید براتان جالب باشد که بدانید صاحب اقامتگاه هم در یکی از اتاق‌های کوشک فردوس زندگی می‌کند. کافی است از اقامتگاه کوشک فردوس کاشان 5 دقیقه پیاده‌روی کنید تا به جاذبه های کاشان برای گشت و گذار و کاشان‌گردی برسید. 

هتل سنتی فانوس ویونا

اگر هم اقامت به شکل سنتی را نمی‌پسندید، اجاره سوییت در کاشان یا اقامت در هتل را می‌توانید انتخاب کنید. هتل سنتی فانوس ویونا در سال 97 افتتاح شده و معماری اتاق هایش شبیه به خانه های تاریخی دیگر شهر کاشان، طوری است که همه درها به سمت حیاط خانه و رو به حوض باز می‌شوند. اگر دوست داشتید می‌توانید در کافی‌شاپ فضای باز و چایخانه سنتی اقامتگاه نوشیدنی دلخواهتان را سفارش دهید یا در رستوران هتل، غذاهای ایرانی، هندی و گیاهی نوش جان کنید. هتل فانوس ویونا در کاشان هم دسترسی راحتی به جاذبه های گردشگری کاشان دارد؛ مثلا تا مسجد آقا بزرگ 3 دقیقه راه است و با ده دقیقه فاصله به خانه عباسیان، خانه بروجردی ها و خانه طباطبایی ها، می‌رسید.

اقامت در بومگردی ها و خانه های سنتی کاشان، فرصت خوبی است تا طعم غذاهای محلی را بچشید؛ حیف است که این همه راه به سفر بروید و غذاهای همیشگی را میل کنید. اقامت در خانه‌های سنتی این حق انتخاب را به شما می‌دهند تا از منوی غذاهای محلی هم استفاده کنید و غذاهایی مثل گوشت لوبیا، شفته، قیمه ریزه، کوفته چغندر، گوشت عدس بادمجان، گوشت لوبیای سرکه شیره، گوشت کلم و کدو، عدس پلو و کشمش و اشکنه را تجربه کنید.

 راهنمای سفر کاشان در چند جمله خلاصه

جاذبه‌های تاریخی کاشان و خانه‌های تاریخی در شهر کاشان آنقدر زیادند که شاید بتوانید در هر خیابان پنج خانه تاریخی معروف را ببینید. میان خانه های تاریخی کاشان، خانه بروجردی ها که در زمان قاجار ساخته شده، 130 سالگی را پشت سر گذاشته است.

خانه بروجردی ها کاشانمکان های گردشگری کاشان تنها به خانه های تاریخی ختم نمی‌شوند و کاشان، در فاصله‌های دور و نزدیک از شهر آرامگاه کسانی چون فیض‌ کاشانی، محتشم کاشانی و شاعر معاصر سهراب سپهری است. ‌

مسجد و مدرسه آقابزرگ هم که با معماری گنبد خیره‌کننده و با ظرافتش یکی از بهترین ساختمان‌های زمان خود است، جای حرف و تعریف ندارند.  

باغ فین محوطه‌ای سرسبز با درختان 400 ساله است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و حمام فین که قتل‌گاه امیرکبیر است، در قسمت جنوبی باغ  قرار گرفته. بناهای‌ باغ‌ فین از سردر ورودی‌، برج‌ و بارو، شتر گلوی‌ صفوی‌، شتر گلوی‌ فتحعلی‌ شاه‌، اتاق‌ شاه‌نشین‌، موزه‌ غرب‌ باغ‌، حمام‌ کوچک‌ و بزرگ‌ و کتابخانه‌ شرق‌ باغ‌ تشکیل شده است.  

بنای تاریخی دیگری که دیدنش را در کاشان نباید از دست بدهید، مسجد جامع کاشان است. این بنا در گذشته آتشکده بوده و بعد از ورود اسلام به ایران، تبدیل به مسجد شده است.

به خاطر داشته باشید که تپه‌های سیلک هم از اماکن دیدنی کاشان و بسیار مشهورند.

برای خرید سوغات کاشان، به بازار تاریخی کاشان یا بازار بزرگ صفویه بروید و گلاب، شیرینی و عرقیجات کاشان را که بسیار معروفند، تهیه کنید. در این بازارها می‌توانید از صنایع دستی محلی هم یادگاری برای خود بگیرید.  

 راهنمای سفر روستای ابیانه اصفهان؛ روستای خانه های سرخ

بیشتر ما نام روستای ابیانه را زیاد شنیده ایم؛ روستایی که در دامنه کوه کرکس در استان اصفهان قرار گرفته و فاصله‌اش با شهر نطنز  40 کیلومتر است و به خاطر بناها و آثار تاریخی پرتنوعی که دارد یکی از نمونه‌های کم‌نظیر در جهان و به عنوان یکی از توریستی‌ترین روستاهای ایران شناخته می‌شود. کوچه های روستای ابیانه - ابیانه اصفهان

به روستای ابیانه که رسیدید، در نگاه اول خانه‌های سرخ رنگی را می‌بینید که به خاطر خاک استفاده شده در بنای خانه‌های روستا رنگ سرخ‌ دارند و این سرخی از معدن مجاورت روستا آمده است. پنجره‌های ارسی با ایوان‌ها و طارمی‌های چوبی که کوچه‌های تنگ را زیبایی بخشیده‌اند و نمای روستا را چند برابر کرده‌اند.

خانه‌های بومی روستای ابیانه در دامنه‌های شیبدار قرار دارند و چون فضای ساخت خانه‌ها کافی نبوده؛ انبار هر خانه را روی تپه‌ای در فاصله یک کیلومتری روستا به شکل غار حفر کرده‌اند که برای نگهداری دام‌ها، آذوقه زمستانی و حتی اشیای غیرضروری استفاده می‌شوند.

از دیدنیهای ابیانه آتشکده هرپک است که در زمان هخامنشیان بنا شده و مثل بناهای دیگر روستای ابیانه، روی شیب قرار گرفته است.

مسجد جامع ابیانه با منبر چوبی منبت‌کاری شده در محله میان‌ده قرار دارد که محراب چوبی آن متعلق به سال 477 هجری قمری است. منبر چهار پله چوبی کنده‌کاری شده مسجد نیز از آثار دوره سلجوقیان است.

در روستای ابیانه مسجدی قدیمی است به نام مسجد پرزله که فضای دلبازی دارد و در محله معروف قرار گرفته است. در ورودی این بنا، قدیمی‌ترین در، در روستای ابیانه است که تاریخ آن مربوط به سال 701 هجری قمری است.

در سفر به ابیانه حتما به موزه مردم‌شناسی ابیانه سر بزنید. این موزه شما را با فرهنگ اهالی روستا آشنا می‌کند. میان گشت و گذارتان در روستای ابیانه به سمت شمال روستا که بروید می‌توانید از آسیاب‌های قدیمی دیدن کنید.

قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های روستای ابیانه کاشان حتما برایتان پر از لذت خواهد بود. دیدن مردم بومی با لباس‌های محلی و پر از رنگ، فرهنگ مردمی را به نمایش می‌گذارد که پوشش سنتی خود را حفظ کرده‌اند و هنوز آن را به تن می‌کنند.  

 اجاره خانه در ابیانه 

بهترین راه برای سفر بی دغدغه به ابیانه، رزرو آنلاین اقامتگاه موردنظرتان در این روستاست. برای اجاره روزانه خانه در ابیانه می‌توانید از هتل‌ها استفاده کنید یا با اجاره خانه محلی در ابیانه چند ساعتی را میهمان فرهنگ و آداب میهمان‌نوازی صاحبخانه باشید. قیمت اجاره خانه در ابیانه متفاوت است و می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که دارید گزینه مناسب را از مکانچی رزرو کنید. اطراف روستا آپارتمان‌های نوساز هستند که می‌توانید برای اجاره و رزرو آنلاین آنها اقدام کنید. میان این گزینه‌ها هتل ویونا ابیانه در مجاورت دشت‌های سرسبز منطقه که ساختمانی پلکانی دارد، با چشم انداز معبد آناهیتا و دیوارهای قرمز رنگ گزینه مناسبی است تا اقامت در اتاق‌های سنتی این هتل را تجربه کنید و از چشم‌انداز بی‌نظیرش به روستای ابیانه لذت ببرید.   

هتل ویونا ابیانه

سوغات ابیانه

برای تهیه سوغات، می‌توانید زیورآلات دست ساز مثل گردنبند، دستبند و آویزهای تزئینی دیواری را که از مهم‌ترین سوغات های ابیانه هستند، تهیه کنید. قالی، گیوه و دیگر صنایع دستی روستای ابیانه هم طرفداران خاص خود را دارند. اگر سوغات خوراکی را ترجیح می‌دهید، لواشک از سوغات های پرطرفدار ابیانه است. البته فراموش نکنید که لبنیات ابیانه هم جزو سوغات‌های ناب آن به شمار می‌رود. گردو، بادام، سیب و آلو نیز از دیگر سوغات‌های روستای سرخ ایران هستند.

«گِپا» نام غذای رسمی مردم ابیانه است که نوعی قورمه با گوشت گوسفند قربانی است. «کاروانی» که غذایی شبیه کله‌جوش است و «آردینه» از دیگر غذاهای محبوب در ابیانه هستند. غذاهای ابیانه، سالم، طبیعی، ساده و بسیار خوش طعمند که اسم‌ و ترکیبات جالبی دارند. اگر از یک ابیانه ای بخواهید که غذاهای روستایش را برایتان نام ببرد، اسم‌های محلی را با لهجه شیرین‌شان خواهید شنید که ممکن است اصلا به گوش‌تان آشنا نباشد.

سفر به ابیانه در پاییز پیشنهادی است که در جادوی هزار رنگ، مسیر رسیدن به این روستا را فراموش‌نشدنی می‌کند.

 

راهنمای سفر به اصفهان؛ هنرهای نصف جهان در چند روز

اصطلاح نصف جهان برای همه ما، اصفهان است. مناطق گردشگری اصفهان آنقدر زیادند که سفر به آن را مثالی از سفر به نصف جهان شمرده‌اند. شهر اصفهان یک مقصد ایده‌آل برای توریست‌ها و یکی از بهترین و مجلل‌ترین شهرهای ایران شناخته می‌شود. چهل ستون اصفهان

اماکن دیدنی اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان را انواع گنبدها، کاشیکاری‌ها، نقاشی‌ها، بناهای مربوط به دوران صفوی و... تشکیل می‌دهند. اما تنها دلایل سفر به اصفهان اینها نیستند؛ فرهنگ و مردم اصفهان هم زبانزد مسافران این شهر است و زیبایی‌هایی که شهر اصفهان به نمایش می‌گذارد، بازدیدکنندگانش را در خود غرق می‌کند.

سی و سه پل اصفهانمکان های گردشگری اصفهان، این شهر را به عنوان موزه‌ای زنده از تاریخ، فرهنگ و معماری به نمایش گذاشته است. تنها یکی دو روز اقامت برای بازدید از دیدنی های اصفهان مثل پل‌های جذاب، مساجد، باغ‌ها و بازارها، کافی نیست و برای سفر به اصفهان و دیدن آثار باستانی شهر اصفهان، باید حداقل برای سه شب اجاره روزانه خانه و اقامت در اصفهان برنامه‌ریزی کنید.

گشت و گذار در میدان نقش جهان و بازدید از دیدنی‌های این میدان معروف، یک روز تمام وقت می‌خواهد. دیدن مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو و بازار قیصریه که هرکدام ویژگی منحصر به فرد خود را دارند، گذر زمان را برایتان بی‌معنی می‌کند. وجود کالسکه‌هایی که در میدان رفت و آمد دارند، فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغات هم که جذابیت میدان نقش جهان را بیشتر کرده‌اند و هر رهگذری را غرق تماشا می‌کند.

یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اصفهان، مسجد جامع است. باغ چهلستون و کاخ چهلستون هم که دیگر زبانزد هستند. چهل ستون و عمارت داخل آن از دیدنی‌ترین و تاریخی‌ترین اماکن گردشگری اصفهان به شمار می‌آیند.

میان این دیدنی‌ها، محله‌ای سنگفرش‌شده و پر از کافه‌های زیبا و قدیمی بنام جلفاست. در سفر به اصفهان واقعا حیف است که بدون توجه به کافه‌های این محله، به راحتی از آن عبور کنید.  

تجربه شب‌گردی همراه اصفهانی‌ها و حتی میهمانان این شهر در سی و سه پل و پل خواجو را از دست ندهید. بین برنامه‌های گشت و گذار هم بازدید از باغ پرندگان اصفهان، هشت بهشت، منارجنبان، مدرسه چهارباغ و قلعه سارویه را که از دیگر مکان های گردشگری اصفهان هستند، بگنجانید و فراموش نکنید که کلیسای وانک یکی از مکان های گردشگری اصفهان است که نباید از فهرست اماکن دیدنی اصفهان جا بمانند. مسجد جامع اصفهان

خانه های بوم گردی اصفهان یا اجاره سوییت ارزان در اصفهان

شهر اصفهان یک شهر توریستی است و به همین دلیل، اقامتگاه‌های زیادی دارد. از خانه‌های سنتی و بومگردی که برای اقامت مناسب هستند گرفته تا هتل‌های بزرگ و مجلل و حتی هتل‌های سنتی که با توجه به شرایط و مقدار هزینه‌ای که برای سفر در نظر دارید، می‌توانید برای اجاره منزل مبله در اصفهان یا اقامت در هتل سوئیت اصفهان تصمیم بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم برای این که خیالتان بعد از طی مسیر سفر و رسیدن به مقصد راحت باشد، قبل از شروع سفر رزرو اقامتگاه را به صورت آنلاین از روی سایت مکانچی انجام دهید تا برای اجاره ویلا در اصفهان سردرگم نباشید. 

اقامتگاه بومگردی قائلی

با اقامت در خانه های سنتی که در بافت تاریخی اصفهان قرار دارند، دسترسی‌تان برای بازدید از مکان‌های دیدنی اصفهان بسیار راحت می‌شود. برای مثال با اقامت در بومگردی قائلی و رزرو اتاق در این خانه سنتی که قدمتی 100 ساله دارد، به راحتی می‌توانید به بازدید دیدنی هایی مثل کاخ هشت بهشت، عالی قاپو و بازار قیصریه بروید. بنابراین بومگردی قائلی می‌تواند یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای اقامت در اصفهان باشد. 

بومگردی سرای سفیر اصفهان

میان خانه های اجاره ای برای اقامت در اصفهان، بومگردی سرای سفیر اصفهان قصه جالبی دارد؛ این خانه در دوران پهلوی دوم خانه سفیر کویت بوده و حالا به عنوان خانه بومگردی پذیرای میهمان است. فاصله بومگردی سرای سفیر تا سایت تاریخی اصفهان، نیم ساعت پیاده روی است که طی همین مسیر با وسیله نقلیه 10 دقیقه زمان می‌برد. 

هتل سنتی طلوع خورشید اصفهان

در یکی از قدیمی‌ترین محله های اصفهان و درست کنار مسجد جامع، می‌توانید در هتل سنتی طلوع خورشید اصفهان اقامت داشته باشید. این هتل در دوره قاجار ساخته شده است و مثل همه بناهای آن زمان، پنجره‌های اتاق‌هایش قدی است و همه اتاق‌ها دور تا دور ایوان هستند و پنجره‌هایشان رو به حیاط بزرگ ساختمان باز می‌شود. دسترسی این هتل به جاذبه های تاریخی و مراکز خرید در شهر اصفهان بسیار راحت است.

برای اجاره روزانه اتاق در اصفهان یا خانه‌های بومگردی و حتی رزرو هتل های اصفهان می‌توانید روی سایت مکانچی و در قسمت جست‌وجو شهر موردنظرتان را وارد کنید تا گزینه‌های اقامت را ببینید و قبل از سفر با انجام رزرو آنلاین، برای اقامت در شهر موردنظرتان با خیال آسوده بار سفر ببندید.

به اشتراک گذاری:
پاسخ شما