عقدا؛ شهر تاریخ و انار

0

شهر عقدا  نگینی در رکاب تهران، اصفهان و یزد است که سازه‌هایش از گذشته‌های دور، گواه تاریخ برای این خاک هستند.

 

روایت‌هایی از نامگذاری شهر عقدا 

در دورانی که شهرهای ایران مورد تجاوز و اشغال کشورهای همسایه قرار می‌گرفتند (پادشاهی یزد گرد سوم)، میان ناامنی‌ها و وحشت مردم، پادشاه وقت به سه نفر از سردارانش دستور آباد کردن سه نقطه از کشور را می‌دهد که یکی از آنها عقدای امروزی است که به قول بعضی، نامش از سرداری که این شهر را بنا کرد، گرفته شد.

انار عقدا- مکانچیروایت قصه‌ای دیگر به زمانی برمی‌گردد که خواجه نصیرالدین طوسی، وزیر بود و مردم عقدا همه زرتشتی، از راهزنانی که هر از گاهی اموال و محصولاتشان را به غارت می‌بردند، به خواجه نصیر شکایت کردند و با تدبیر او، دژی مستحکم دورتادور شهر بنا شد.

بعد از ساخته شدن دژ و بنا شدن برج، خواجه نصیر اعلام کرد، کسانی که می‌خواهند داخل دژ ساکن باشند باید مسلمان شوند در غیر این صورت آنجا را ترک کنند. همه مردم شهر، به جز تعدادی اندک، به دین اسلام روی آوردند و خواجه نصیر در همان شب، همه جوانان مجردی که قصد ازدواج داشتند را به عقد یکدیگر درآورد و به همین دلیل شهر داخل دژ به عقدگاه معروف شد و در گذر زمان نامش عقدا شد.

 

از صفحه anar.aqda

انگار که میوه باغ‌های عقدا از میوه‌های دیگر متفاوت‌تر هستند. در سفر به عقدا، حتما به باغ‌ها و کوچه‌باغ‌های عقدا سر بزنید. از باغبان‌ها، انار بگیرید که طعم این میوه با آنچه تا به حال چشیده‌اید، فرق زیادی دارد.

در حال حاضر عقدا، دو اقامتگاه سنتی برای پذیرایی از شما دارد. برای انتخاب و رزرو اقامتگاه قبل از سفر به شهر عقدا، می توانید از سایت رزرو آنلاین مکانچی اقدام کنید.

پاسخ شما