سفر به همدان، بروجرد، سنندج و شاهرود؛ از غرب به شرق ایران

0

پا گذاشتن در هر شهر، آشنا شدن با فرهنگ و آداب متفاوتی است. گاهی دو منطقه در فاصله کمی از هم فرهنگ، رسوم، گویش و شرایط متفاوتی برای زندگی دارند. آنچه این مناطق را دیدنی‌تر کرده است، طبیعت منحصر به فرد هر منطقه و فرهنگ مردمانش است. مردمانی که از هر زبان، با هر رنگ لباس و هر شکل گویش، همدل و میهمان‌نوازند و درهای خانه‌شان برای هر رهگذری با مهربانی گشوده است.در مطلب زیر مختصری اطلاعات از سفر به همدان، دیدنی های بروجرد، گشت و گذار در سنندج و دیدنی های شاهرود در دسترس است.

آرامگاه بوعلی سینا از دیدنی های همدان  سفر به همدان؛ پایتخت تمدن ایران

در زمان مادها، شهری در ایران شکل گفت که پایتخت تاریخ و تمدن ایران شد؛ همدان که در گذشته نام‌های متفاوتی مثل هگمتانه، آمدانه، اکباتان، آنادانا و... داشته اولین پایتخت حکومت مادها بوده است. جاذبه های طبیعی همدان و دیدنی های تاریخی این شهر کم نیستند که درادامه مطلب به صورت خلاصه آنها را مرور کرده‌ایم.

بازار سنتی همدان از دیدنی های همدان دیدنی های همدان

میدان امام همدان، یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های ایران است که به دلیل وسعت خیابان‌های منتهی به آن، نمای منحصر به فردی دارد. تمام انشعابات شهر همدان به میدان امام دسترسی مستقیم دارند. در اطراف میدان 12 گنبد با آجرکاری‌های ساده و برجسته و نقش‌های هندسی و گچ‌بری‌های زیبا وجود دارند.   

میان دیدنی های همدان آرامگاه شاعران و دانشمندان سرشناسی وجود دارد؛ آرامگاه بوعلی سینا در همدان، از معروف‌ترین دیدنی های شهر همدان و از جاذبه های تاریخی همدان است که با دو سبک معماری بعد از اسلام و ایران باستان بنا شده است. آرامگاه باباطاهر عریان نیز در شهر همدان قرار دارد. باباطاهر به واسطه دوبیتی‌هایی که سروده مشهور و آرامگاهش نمونه‌ای زیبا از معماری قرن هفتم و هشتم است. آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی که یکی از عارفان دوران صفوی بوده است، خارج از شهر همدان و در نزدیکی آن قرار دارد.

در بازدید از دیدنی های تاریخی شهر همدان، در گذر از خیابان شریعتی همدان می‌توان از موزه حمام قلعه همدان دیدن کرد. این موزه مردم‌شناسی متعلق به مردم همدان است و در موزه ماکت‌هایی از حمام‌های قدیمی به نمایش گذاشته شده است.

جاذبه های طبیعی شهر همدان نیز کم نیستند؛ غار علیصدر که معروف‌ترین آنهاست را همه می‌شناسند. البته دسترسی به غار علیصدر با طی مسافتی حدود 75 کیلومتر از شهر همدان امکانپذیر است. غار علیصدر یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران و جهان است که امکان قایقرانی در آن وجود دارد و منظره‌های زمین‌شناسی بی‌مثالی در این غار رویت می‌شود.

باغ ایرانی همدان همدان هم یکی از اماکن دیدنی شهر همدان است که معماری باستانی زیبایی دارد و فضای سبز دلنشینش میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.  

دره مرادبیگ همدان، که بزرگترین دره در کوهستان الوند و در جنوب شهر همدان قرار دارد، دشت میشان در نزدیکی قله الوند و  تخت نادر همدان که یکی از دشت‌های کوهستان الوند است از جاذبه های طبیعی شهر همدان و از مکان های دیدنی همدان هستند. در سفر به همدان و گشت و گذار میان مکان های دیدنی این شهر، بازدید از گنجنامه که در 5 کیلومتری غرب شهر همدان قرار دارد، تجربه متفاوتی از سفر به همدان را رقم خواهد زد.

بومگردی ورکانه در روستای ورکانه همدان اقامت در همدان

برای اقامت در شهر همدان می‌توان هتل یا آپارتمان های شخصی را به صورت آنلاین از روی سایت مکانچی رزرو کرد. کافی است فهرستی از اقامتگاه های همدان روی سایت مکانچی را دید و با توجه به شرایط سفر، درخواست رزرو را برای اقامتگاه موردنظر ارسال کرد. البته نباید فراموش کرد که اقامت در بومگردی روستای ورکانه در نزدیکی شهر همدان تجربه اقامت بومگردی میان خانه‌های سنگی روستا را در ذهن مسافرانش ماندگار می‌کند.

شبستان مسجد جامع بروجرد سفر به بروجرد؛ شهر تاریخ و فرهنگ در لرستان

بروجرد شهری با آب و هوای متعادل و نیمه خشک است که پیشینه‌ای تاریخی دارد و سنگ لوحه‌های قدیمی نوشته شده به خط پهلوی در اطراف شهر، نشان از قدیمی بودن شهر بروجرد دارد. شهر بروجرد در زمان حکومت قاجار پایتخت حکومت وقت بود. جاذبه های طبیعی شهر بروجرد، بیرون شهر را به محلی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران و بروجردنشینان تبدیل کرده است.

فرهنگ غنی و میهمان‌نوازی مردم بروجرد به تنهایی یکی از جاذبه های گردشگری بروجرد است. زیبایی دیدنی های بروجرد در فصل بهار دوچندان می‌شود.

باغ فدک بروجرد دیدنی های بروجرد

مسجد جامع بروجرد قدمتی به تاریخ اسلام دارد و قدیمی‌ترین مسجد در شرق کشور است که به دلیل معماری خاص و چشم‌نوازش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.  ارگ قدیمی بروجرد که سند قدمت این منطقه است، در قدیم پناهگاه مردم برای فرار از حمله‌های دشمنان بوده. تاسیسات آبرسانی ساخته شده از جنس سفال که در این منطقه کشف شده است نشان از فرهنگ و تمدن و این شهر باستانی دارد. در شمال غربی شهر بروجرد، پل قلعه خاتم در فاصله پنج کیلومتری این شهر قرار دارد که متعلق به دوران پهلوی است و به دلیل فضای دوست داشتنی و بکری که در آن قرار دارد، قدم زدن روی آن هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

تپه قرق نیز از قدیمی‌ترین دیدنی های بروجرد است که در روستایی نزدیک به شهر بروجرد قرار دارد و پیشینه‌اش به عصر نوسنگی برمی‌گردد. تپه قرق در هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد مسیح بنا شده  و یکی از دیدنی های تاریخی شهر بروجرد است که در سفر به بروجرد نباید از فهرست دیدنی های بروجرد از قلم بیفتد.

خانه مصری نیز عمارتی تاریخی در شهر بروجرد است که به دلیل کاشیکاری‌ها و آجرکارهای خاص آن به خانه مصری مشهور است و میان طرفداران آثار تاریخی و معماری معاصر جایگاه خاصی دارد. خانه تاریخی کمال الدین طباطبایی در شهر بروجرد که به موزه اسناد مردم‌شناسی شهر بروجرد تبدیل شده نیز گنجینه‌ای دیدنی است که در قسمتی از آن صنایع دستی مثل ظروف ورشوسازی، پارچه‌بافی، گیوه دوزی، صندلی، قالی و نمد قرار دارد و در قسمت دیگر سوغات بروجرد مثل نان و مربا و عسل.

در سفر به بروجرد برای گشت و گذار در مکانی خوش آب و هوا، کافی است به باغ فدک سر زد. باغ فدک بروجرد بزرگترین پارک این شهر است و دریاچه مصنوعی آن امکان قایق سواری برای گردشگران دارد.  امکاناتی مثل شهر بازی، باغ پرندگان، دوچرخه سواری و استفاده از آلاچیق در این پارک فراهم شده است.

در قسمت غربی شهر بروجرد تپه جغا در ارتفاع قرار دارد و به بام بروجرد معروف است و چشم گردشگران را میهمان چشم‌انداز زیبایی از شهر بروجرد می‌کند.

اجاره خانه بروجرد اقامت در بروجرد

در سفر به بروجرد برای اقامت می‌توان از خانه‌های اجاره ای استفاده کرد که قبل از شروع سفر امکان رزرو آنلاین از روی سایت مکانچی را دارند. مهمانپذیر خانم در شهر بروجرد، 13 اتاق برای 40 نفر دارد که در دو طبقه قرار گرفته و طبقه همکف آن کاملا تجاری است. با مراجعه به سایت مکانچی جزئیات و اطلاعات هر اتاق برای رزرو در دسترس است.

دیدنی های سنندج  سفر به سنندج؛ دسترسی به جاذبه های طبیعی رویایی

یکی از زیباترین نقاط مناسب سفر در فصل بهار، شهر سنندج در استان کردستان است. شهر سنندج پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است که در آب و هوای مطبوع این منطقه تاثیر زیادی گذاشته‌اند. از جنگل‌های بلوط گرفته تا آبشارها و رودخانه‌های خروشانش سفر به سنندج را برای گردشگران داخلی و خارجی متمایز می‌کند.  

عمارت وکیل الملک سنندج دیدنی های سنندج

شهر سنندج عمارت دیدنی کم ندارد. عمارت وکیل الملک که محل زندگی خاندان حاج محمد رشید بیگ وکیل بوده یکی از همین عمارت‌های قدیمی شهر سنندج است که آجرکاری‌های به کار رفته در ساخت و ساز عمارت، جذابیت آن را چند برابر کرده است.

عمارت آصف که در خیابان امام خمینی واقع است، در سه دوره تاریخی بنا شده؛ قدمت بنای اولیه آن به دوره صفوی برمی‌گردد و در دوره قاجار و پهلوی بخش‌هایی به آن اضافه شده است. حمام داخل عمارت و نقش و نگارهای رسم شده در آن از جذابیت های دیدنی این عمارت است. موزه مردم‌شناسی شهر بروجرد در این عمارت قرار دارد.

عمارت خسرو آباد سنندج که توسط جوی آبی که میان آن روان است، به دو قسمت اصلی قصر سلطنتی و باغ خسروآباد تقسیم می‌شود اطراف چهار خیابان در شهر سنندج را گرفته و به چهارباغ خسروآباد معروف است.

دیدن رنگ‌های لباس‌های محلی در منطقه لرستان یکی از جذابیت‌های فرهنگی مردم منطقه است. بازار سنندج محل مناسبی برای دیدن رنگ‌های زندگی بخش لباس‌های محلی، گیوه، قالی و گلیم است، ضمن این که در سفر به سنندج و گشت و گذار در بازار، تهیه سوغات نیز به راحتی امکانپذیر است.

خارج از شهر سنندج، در فاصله های کمی از شهر می‌توان به مجموعه های تفریحی و جاذبه های طبیعی سنندج دسترسی داشت. مجموعه تفریحی آبیدر که از شناخته شده ترین مکان های گردشگری سنندج است، در کوه آبیدر واقع شده و باغ‌ها و چشمه‌های طبیعی زیادی دارد. دیدن فیلم در سینمای روباز مجموعه تفریحی آبیدر آن را میان گردشگران محبوب‌تر کرده است.

پل قشلاق در فاصله سه کیلومتری سنندج، پل آجری و از بناهای تاریخی دوره صفویان است. در فاصله 20 کیلومتری نیز دریاچه سد قشلاق سنندج در دسترس است.

بومگردی واران اقامت در سنندج

برای اقامت در سنندج می‌توان از هتل آپارتمان یا اقامتگاه های بومگردی در روستاهای نزدیک شهر استفاده کرد. برای نمونه بومگردی واران در روستای گلین با 7 اتاق در مجموع می‌تواند 40 میهمان داشته باشد. تجربه اقامت در بومگردی سنندج فراموش نشدنی است. فرصت همدم شدن با مردم مهربان دیار کردستان و آشنایی با فرهنگ و آدابشان در سفر به سنندج را نباید از دست داد.

جنگل ابر شاهرود

 سفر به شاهرود؛ بهشت گمشده ایران

اولین تصوری که از شنیدن اسم شاهرود در ذهن مجسم می‌شود، منطقه‌ای خشک و کویری از استان سمنان است؛ اما این اشتباه بزرگی است! شهر شاهرود سرزنده و سرسبز میان استان سمنان جذابیت های زیادی برای گردشگران است. شاهرود خنک‌ترین و زیباترین شهر استان سمنان است که آبشار، رودخانه، چشمه و جنگل‌های سرسبزش ارزش تاریخی دارند.

پارک ملی خارتوران شاهرود دیدنی های شاهرود

جنگل ابر اسمی شناخته شده‌ای برای همه گردشگران است. منطقه‌ای که در آن جنگل‌های هیرکانی 40 میلیون ساله زندگی می‌کنند و تنها 45 کیلومتر از شمال شاهرود فاصله دارد. جنگل ابر شاهرود گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی را در خود جای داده است. زمان در جنگل ابر می‌ایستد و فقط زندگی است که در آن جریان دارد. در سفر به شاهرود یک روز گشت و گذار در جنگل ابر می‌تواند این شهر را به مقصد همیشگی برای سفر تبدیل کند.

دسترسی به پارک ملی خارتوران که یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده است نیز از شهر شاهرود امکانپذیر است. چشمه مجن که آب آن گوگردی است، در فاصله 25 کیلومتری از شمال شاهرود و در میان دره‌های شاهوار قرار دارد.  

اینها تنها چند نمونه از جاذبه های طبیعی شاهرود هستند. کسانی که به تاریخ علاقه‌مند هستند نیز در سفر به شاهرود از بازدید از اماکن تاریخی بی‌نصیب نخواهند ماند. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی که یکی از عرفای بزرگ قرن چهار و پنج هجری قمری است، نزدیک به شهر شاهرود قرار دارد.  خانه یغمایی‌ها که تنها خانه بادگیر شاهرود است و یکی از خاص‌ترین خانه‌های ایرانی است نیز در این شهر قرار دارد. موزه شاهرود نیز در خیابان فردوسی قرار دارد که از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده است.

گشت و گذار در بازار تاریخی شاهرود با پنج ورودی و در دو راسته  در سفر به شاهرود برای خرید سوغات و تهیه مایحتاج مناسب است.

اقامت در شاهرود اقامت در شاهرود

برای اقامت در شهر شاهرود می‌توان از خانه اجاره ای دربست یا بومگردی ها استفاده کرد. بومگردی ها اغلب در روستاهای اطراف و نزدیک به جنگل ابر قرار دارند. فهرست کامل اقامتگاه های شاهرود را می توان از روی سایت مکانچی دید و بهترین گزینه برای اقامت در شاهرود را به صورت آنلاین رزرو کرد.

 

به اشتراک گذاری:
پاسخ شما