تجربه اقامتی متفاوت در دل تاریخ

0

شبی رو تصور کنید که در حجره نقلی و کوچکی دراز کشیدید و با مهتابی درددل می کنید که از نورگیر کوچیک روی گنبد، براتون خودنمایی می کنه... نگران فاش شدن رازهاتون نباشید! مهتاب این آسمون، یکی از بهترین و رازنگه دار ترین شنونده های تاریخه که تا امروز شاهد اشک ها و لبخند های رهگذرانی بوده که توی این حجره ها دل ها شون رو خالی کردند و غصه هاشون رو فراموش.

اقامت در کاروانسراها

کاروانسراها تجربه ناب اقامتی تلفیقی، از هتل و بومگردی هستند که خشت خشت شون با کم ترین امکانات و بیش ترین ذوق و هنر در تار و پود هم تنیده شدند و بناهایی رو ساختند که هنوز سرپا هستند و ذره ای از جذابیتشون کم نشده. کاروانسرا مثل مادربزرگی پیر و مهربون، با این که غبار تاریخ روی سروصورتش نشسته، هنوز هم در دل کوه و بیابون، با آغوشی باز و لبخندی دل نشین چشم به راه رهگذر نشسته و مثل سرابی به رنگ واقعیت، کور سوی امید رو در دل هر مسافری زنده می کنه.

قدمت این بناها در ایران به دوره هخامنشیان برمی گرده و بیش ترین و زیباترین شون در دوره صفوی و به دستور شاه عباس در جاده ابریشم ساخته شدند تا جانی تازه به مسافران این مسیر ببخشند.

تاجرهایی که مسیرشون به کاروانسراها می افتاد، فرصت رو غنیمت می دونستن و در کنار اقامت، بازار کسب و کارشون رو هم رونق می دادند.

 

کاروانسرای خانات در تهران 

جایی مثل کاروانسرای خانات تهران برای دادوستد استفاده می شد. این بنای 10 هزار متری در خیابان مولوی، خیابان صاحب جمع و میدان امین السلطنه قرار گرفته و در گذشته برای تجارت و برپایی بازارچه های فصلی کاربرد داشته و حالا به بورس خشکبار تبدیل شده. اگر اهل تهرانید یا به تهران سفر می کنید ولی هنوز به این بنا توجه نکردید، حتما به این جا سر بزنید و برای اقامت در پایتخت از سایت رزرو آنلاین اقامتگاه مکانچی کمک بگیرید.

 

کاروانسرای کویری کلمرد 

کلمرد هم نمونه ای از کاروانسراهای کویری و در فاصله 80 کیلومتری طبس قرار گرفته که با هدف پناه دادن به رهگذران کویری ساخته شد. در معماری این بنا، حجره های کوچک برای استراحت مسافران و اصطبل برای نگهداری چارپایان در نظر گرفته شده بود. قدمت این کاروانسرا حدود 120 سال است که این روزها به اقامتگاه بومگردی مجهزی در خراسان جنوبی تغییر کاربری داده و با اقامت در این کاروانسرا می تونید به دنیای ستاره ها قدم بذارید و از گشت و گذار در آسمان کویر لذت ببرید.

 

 

کاروانسرای یام در مرند 

کاروانسرای یام در مرند هم کاروانسرایی است که ضمن ایجاد امکان اقامت برای رهگذران در جنگ ها، به خاطر داشتن برج های دیده بانی به عنوان پناهگاه نیز استفاده می شد. در حال حاضر این کاروانسرا مرمت شده و هم چنان محکم و باصلابت در جایش ایستاده و آماده پذیرایی از مسافران این جاده است.

برای رزرو اقامت در کاروانسراهای مرمت شده در سراسر ایران که امکان پذیرش مهمان دارند، در صفحه اصلی مکانچی اسم شهر موردنظرتون رو جست‌وجو کنید تا لیست اقامتگاه‌ها رو ببینید. 

فراموش نکنید که این بناها میراث گذشتگان ما هستند و با این که در طول دوره های مختلف آسیب دیده اند، اما با توجه و مراقبت بیشتر می شه ازشون نگهداری کرد تا نسل های بعد هم طعم اقامت در بناهای تاریخی رو تجربه کنن.

پاسخ شما