چند قدم میان دیدنی های تبریز در شهر جهانی بافت فرش

0

کهن شهر تبریز، محفل ولیعهدنشینی پادشاهان قاجاری، قدمتش به عصر آهن می‌رسد اما با زلزله مهیبی که اتفاق افتاد، هیچ آثاری از آن روزگاران به جا نمانده است و بیشترین دیدنی های تبریز متعلق به دوره قاجار و پهلوی است. از گذشته‌های دور تبریز پایتخت حکمرانی شاهزادگان مختلفی بوده اما دوران اوج و شکوهش به سلسله تیموریان، قراقویونلوها و اوایل سلسله صفوی باز‌می‌گردد که در سال 906 هجری شاه اسماعیل تبریز را به عنوان پایتخت سرزمین ایران معرفی می‌‌کند. شهر تبریز از شهرهای مهم ایران است و وقایع تلخ و شیرینی به خود دیده و تاریخی شنیدنی دارد. در طول تاریخ مردمانی سخت‌کوش و متفکر در این سرزمین زندگی می‌کردند و تبریز به عنوان امن‌ترین شهر ایران، شهر شکلاتی ایران، قطب خودروسازی ایران، شهر جهانی بافت فرش و... برای جهانیان شناخته شده است.

بازار فرش تبریز دیدنی های تبریز؛ گذر در پایتخت صفویه

محله‌های قدیمی تبریز هنوز میزبان خانه های تاریخی زیادی از دوران قاجار و پهلوی است که در روزگارانی نه چندان دور محل رفت و آمد شاعران و افراد بلندمرتبه چون حاج مجید شربت اوغلی، خانواده علوی، خانواده حیدرزاده و... بوده است. تبریز از دیرباز مهد ادب، عرفان و فرهنگ بوده و به داشتن هنرهای متنوع،  انواع صنایع دستی و هنرمندان توانا مشهور است.

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه که بین شاهکارهای معماری دوران اسلامی جهان می‌درخشد، از معدود مساجد آبی رنگ دنیاست که با کاشی‌های لاجوردی رنگش زیبایی دلنوازی به مسجد بخشیده است. مسجد کبود از معماری‌های شکوهمند و بی‌نظیری است که در زمان حکمرانی قدرتمندترین سلسله ترکمانان قراقویونلوها، به دستور ابومظفر جهانشاه بن قرایوسف ساخته شده است.

مقبره الشعرا از قرن هشتم هجری به یادگار مانده و امروزه بنای زیبایش یکی از نمادهای شهر تبریز است. افراد مهم زیادی از جمله محمدحسین شهریار و حکیم اسدی طوسی در این گورستان دفن شده‌اند.

ارگ علیشاه از مهم‌ترین بناهای تاریخی تبریز است که در دوره‌های مختلف، کاربری‌های متفاوتی همچون مسجد و قلعه نظامی داشته و امروزه تنها چند دیوار از ارگ باقی مانده و از دیدنی های تبریز است.

بازار بزرگ تبریز با یک کیلومتر مساحت، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که در زمان جاده ابریشم از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. بازار مجموعه‌ای از ساختمان‌هایی همچون مسجد و کاروانسراهای تاریخی است که با تزئینات زیبای آجری و گنبدها و طاق‌ها از زیباترین دیدنی های تبریز است.

پارک ایل گلی که تاریخ احداث آن به زمان آق قویونلوها بازمی‌گردد و در زمان صفویان گسترش پیدا کرده است، امروزه مکانی برای گردشگری در تبریز به حساب می‌آید.
خانه مشروطه از معروف‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز نیز که در سال 1247 توسط حاج ولی معمار تبریزی ساخته شده و در زمان دوره پرهیاهو مشروطه حاج مهدی از مشروطه خواهان و در این خانه جلسات سران مشروطه خواه برگزار می‌شده، از دیگر دیدنی های تبریز است. آجرهای خانه مشروطه شاهد تصمیمات رهبران مهمی چون ستارخان، باقرخان و حاج آقا میرزاآقا فرشی بوده و هم‌اکنون این خانه به عنوان موزه مشروطه در تبریز امکان بازدید دارد.

خانه امیر نظام گروسی در محله ششگلان تبریز به دستور امیرنظام گروسی در مساحتی 3000 متری ساخته شده است. معماری این خانه ارزشمند و تزئیناتش شکوهمند است و در سال 1370 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه حیدرزاده، خانه حریری، خانه گنجه‌ای‌زاده، خانه بهنام، خانه شربت‌اوغلی، خانه اردوبای، خانه صرافلار، خانه سرخه‌ای و خانه لاله‌ای از زیباترین خانه های تاریخی تبریز و از دیدنی های تبریز هستند.

آپارتمان اجاره ای در تبریز اقامت در تبریز

از آنجا که تبریز یکی از پرطرفدارترین شهرهای شمال غرب ایران است، پیداکردن هتل و آپارتمان اجاره ای برای اقامت در تبریز بسیار راحت است. سایت رزرواسیون آنلاین مکانچی امکان انتخاب میان گزینه های متنوعی مثل آپارتمان، ویلا و خانه دربست در اختیار مسافران گذاشته است که با توجه به سلیقه و شرایط، امکان انتخاب مناسب برای گردشگران فراهم باشد.

آپارتمان یک خوابه در تبریز یکی از گزینه های اقامت در تبریز است که فاصله‌اش تا دیدنی های تبریز مثل بازار تبریز 15 دقیقه، موزه مردم‌شناسی و خانه مشروطه تنها 10 دقیقه است.

اقامت در خانه های روستای کندوان نیز به دلیل فاصله کمی که از شهر تبریز دارد؛ یکی از گزینه های اقامت در تبریز به شمار می‌آید و فرصت گردش در روستای کندوان و همنشینی با مردم بومی این روستا را فراهم می‌کند.  روستای صخره ای کندوان

 کندوان؛ سفر به دل خانه های صخره ای

روستای کندوان، روستایی با قدمت هفت هزار سال است که در دل کوه سلطان داغی قرار گرفته و از عجیب‌ترین روستاهای ایران است. روستاهای صخره‌ای در دنیا انگشت‌شمارند و زندگی در خانه های صخره ای یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های سفر برای گردشگران است. روستای کندوان پناهگاهی امن برای مردم روستا در زمان حمله مغول بوده و هم اکنون یکی از زنده‌ترین روستاهای مسکونی در دل صخره‌هاست. شکل و شمایل روستای کندوان حکایت جالبی دارد و به دلیل گدازه‌ها و مواد مذاب به جا مانده از دل آتشفشان‌‌ها و همچنین دخالت انسانی در این معماری، به کندوی عسل شباهت پیدا کرده و به خاطر کله قندی بودن به کندوان معروف شده است.

معماری روستای کندوان در کنار تاریخچه پر فراز و نشیب، بسیار چشمگیر است. تعداد روستاهای صخره‌ای دنیا به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و روستای کندوان و میمند در ایران در این لیست می‌درخشند. قدم گذاشتن در کوچه پس‌کوچه‌های روستای کندوان و تماشای طبیعت اطراف از بلندترین نقطه روستا، چشم‌اندازی است که از برنامه سفر هیچ گردشگری جا نمی‌ماند.

اقامت در خانه های صخره ای کندوان اقامت در دل صخره ها

اقامت در دل صخره ها تجربه ای فراموش نشدنی است. روستای کندوان در طول سال میزبان هزاران نفر از گوشه و کنار دنیاست و یکی از محبوب ترین روستاهای گردشگری ایران در فهرست ثبت جهانی است.

کسانی که کندوان را به عنوان مقصدی برای گشت و گذار انتخاب می‌کنند، با استفاده از امکان رزرو آنلاین سایت مکانچی می‌توانند برای اقامت در روستای کندوان، یکی از خانه های بومگردی یا آپارتمان های تازه ساز اطراف روستا را اجاره کنند.

در این میان، هتل همای کندوان با دو سوئیت معمولی و وی‌آی‌پی یک هتل صخره ای بی عیب و نقص در پذیرایی از میهمانان است.

اقامتگاه بومگردی عمارت سنگی نیز با داشتن امکانات رفاهی لوکس، طراحی منحصر به فرد سنتی و راه دسترسی آسان، میزبان میهمانان و گردشگران روستای کندوان است که چشم‌اندازی رو به صخره‌های کندوان دارد.  

به اشتراک گذاری:
پاسخ شما