سفر به بروجرد؛ سرزمین دارالسرور و جاذبه های گردشگری و تاریخی

0

با سفر به بروجرد، تازه متوجه می‌شوید که چرا لقب دارالسرور را روی این شهر گذاشته‌اند. وجود جاذبه های تاریخی بروجرد،  مراتع سرسبز و آب و هوای دلچسب، همه عواملی هستند که بروجرد را به یکی از مقاصد جذاب و دیدنی در غرب ایران تبدیل کرده‌اند. سری که به تاریخ هشت هزار ساله این شهر بزنید می‌توانید گذشته‌های دور و دوره‌های پیش از اسلام را نیز در آن بیابید؛ وجود تپه‌های باستانی به جا مانده از عصر مفرغ و بناهای تاریخی که هر کدام به دوره‌ای خاص اشاره دارند همه نشان از اهمیت بروجرد از گذشته تا به امروز دارد. بهترین فصل برای بازدید از دیدنی های بروجرد و گشت و گذار میان جاذبه های گردشگری بروجرد، نیمه اول سال است. شهر بروجرد به عنوان دومین شهر پر جمعیت استان لرستان با قرار گرفتن در شمال دشت سیلاخور و زیر سایه کوه‌های با صلابت زاگرس از موقعیت مناسبی برخوردار است و وجود آب و هوای سرد و کوهستانی نیمه اول سال را در این شهر به بهشتی خنک و زمینی تبدیل کرده اما نیمه دوم سال در بروجرد معمولا با سوز و سرمایی برفی همراه است.

دیدنی های بروجرد- پل قلعه حاتممعرفی دیدنی های بروجرد؛ عروس برف‌پوش زاگرس

خانه تاریخی کمال الدین نبوی طباطبایی که به خانه فرهنگ بروجرد نیز شهرت دارد یکی از بناهای دوران قاجار و متعلق به خاندان سادات طباطبایی است. این عمارت در سه طبقه با یک حیاط بزرگ و چندین شبستان و شاه نشین بنا شده که به همت «حاج میرزا ابوتراب» از نوادگان آیت الله محمد طباطبایی (جد سادات طباطبایی بروجرد)، برای فرزندش «آقا کمال» یا «حاج اسحق» خریداری شده است. خانه تاریخی طباطبایی  به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی بروجرد و تنها موزه شهر برای گردشگران و مسافران امکان بازدید دارد.

یکی دیگر از دیدنی های بروجرد، تپه چغا یا بام بروجرد است که یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی بروجرد محسوب می‌شود. امکانات تفریحی و رفاهی مثل دریاچه مصنوعی، رستوران، هتل و آلاچیق و... این مکان را به یکی از دیدنی های بروجرد تبدیل کرده است. تپه چغا در بروجرد- که قدمت آن به دوره اشکانیان نسبت داده شده و به گفته بروجردی ها از سیلی عظیم که تمام شهر را غرق کرده بود، جان سالم بدر برده و حالا یکی از جاذبه های گردشگری بروجرد تبدیل شده که تمام شهر را در قابی 360 درجه برای مسافران و گردشگران سفر به بروجرد به تصویر می‌کشد.

پل چالانچولان نیز به عنوان سازه‌ای قدیمی در جاده بروجرد به دورود قرار دارد. بنایی تاریخی و باستانی از دوره صفویان که پایه‌های سنگی و بدنه آجری آن روی پلی قدیمی از دوره ساسانیان ساخته شده و طولی حدود 120 متر از 6 چشمه طاق آجری دارد. پل چالانچولان میان دشت سیلاخور با چشم‌اندازی دیدنی قرار دارد.

پیدا کردن روستایی خوش آب و هوا میان طبیعت دست نخورده بروجرد کار خیلی سختی نیست؛ فقط باید زمانی که حال و هوای روستاگردی در سرتان است، کمی با جاده همقدم شوید. روستای کپرگه یکی از همین روستاهای دیدنی بروجرد و سرسبز در شمال غربی شهر بروجرد و انتهای جاده‌ی گلدشت با آب و هوای خنک و کوهستانی قرار دارد. در انتهای روستای کپرگه، به تنگه کپرگه می‌رسید که از مناطق ایده آل برای کوهنوردان و طبیعتگردان است و می‌تواند بهانه‌ای باشد تا در سفر به بروجرد از آن نیز دیدن کنید.

بعد از پایان گشت‌و‌گذار و تماشای زیبایی‌های طبیعی و جاذبه های تاریخی بروجرد، در نهایت به جذاب ترین بخش هر سفر که خرید سوغات است می‌رسیم. بازار بزرگ بروجرد که در زبان محلی به آن راسا یا راسته بازار می‌گویند از گذشته مکان داد و ستد بوده و امروز نیز به یکی از جاذبه های گردشگری بروجرد تبدیل شده است. این بازار در زمان قاجار به دستور حسام السلطنه (شاهزاده قاجاری و حاکم لرستان و خوزستان) ساخته شده که از سه  بخش راسته بازارها، کاروانسراها و مراکز جانبی تشکیل شده است.

مسجد جامع بروجرد، خانه مصری، پل قلعه حاتم، تپه قرق، روستای کرکیخان، چشمه سراب کرتول، پارک سماور، امامزاده جعفر، مجموعه تفریحی بوستان فدک، مقبره شاهزاده ابوالحسن، گلدشت، تالاب بیشه دالان، مسجد امام، آبشارهای ونایی و ارگ بروجرد همه از دیگر جاذبه های گردشگری بروجرد هستند که بازدید از آنها برای گردشگران و اهل سفر به بروجرد خالی از لطف نیست.

مهمانپذیر حاتم در بروجردتجربه اقامت در بروجرد

سایت مکانچی، سیستم رزرواسیون آنلاین اقامتگاه است که با کمک آن می‌توانید از دغدغه پیدا کردن اقامتگاه در سفر به غرب ایران آسوده خاطر باشید و تجربه اقامتی ایده آل را برای خود و همسفرهایتان رقم بزنید. پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از سفر به بروجرد، از اقامتگاه های بروجرد روی سایت مکانچی دیدن کنید و با توجه به شرایط اقامت‌تان سفر به بروجرد را خاص‌تر برنامه‌ریزی کنید.

یکی از اقامتگاه های بروجرد که امکان رزرو آنلاین از سایت مکانچی دارد، مهمانپذیر حاتم است که در مرکز شهر بروجرد قرار گرفته و اتاق‌هایش با ظرفیت‌های مختلف می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی در طول سفر به بروجرد باشد.

اگر هم به دنبال خانه اجاره ای دربست در بروجرد هستید می‌توانید گزینه های اقامتی دیگر را در شهر بروجرد در فهرست انتخاب‌تان بگذارید.

پاسخ شما