جاذبه‌های طبیعی اردبیل و سرعین: سرما در گرما

0

 سفر به شهر هایی که هم جاذبه های طبیعی دارند، هم جاذبه های تاریخی، سفرهای بهینه‌‌‌ای است که در آنها با یک تیر دو نشان می‌زنید. مثل سفر به اردبیل و سرعین که نه تنها دست‌شان از طبیعت و تاریخ پر است، بلکه از سویی اردبیل مقصد خوراکی و غذا است و کسی بدون سوغاتی‌های خوردنی از آنجا برنمی‌گردد و از دیگر سو آبگرم‌ های درمانی‌ سرعین شهرتی فراتر از مرزهای کشور پیدا کرده. در چله تابستان، حتی شهر اردبیل هم خنک است و باید لباسی برای شب‌ها و سحرهای سرد همراه‌تان باشد، چه برسد به ییلاقات استان اردبیل. اصلا برای همین خنکای تابستانه است که در اردبیل روی پشت بام‌ خانه‌ها، کولرها انگشت‌شمارند. تا همین چند سال پیش قله سبلان تا نیمه تابستان پوشیده از برف می‌ماند تا مقصد سفرهایی باشد که کوهنوردی در برف را قصد کرده‌اند، هرچند در سال‌های اخیر و تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، این گوشه از کره زمین هم مثل همه گوشه‌های دیگر در امان نمانده و با صدای بلند اعلام می‌کند  که اتفاق های اقلیمی جدیدی در راه است. بخشی از جاذبه های گردشگری سرعین و دیدنی های اردبیل از جاذبه های طبیعی تا جاذبه های غذایی در ادامه مطلب آمده تا وقت سفر به این شهرها چندوچون ماجرا را بدانید.

گردنه حیران از دیدنی‌های اردبیل است

حیرانی سر گردنه

اردبیلی‌ها اصطلاحی دارند که «ما هیچ‌وقت از زمستان خارج نمی‌شویم»؛ این گزاره‌ که اردبیل را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تابستانه تبدیل کرده، آنقدر در استان و شهر اردبیل جدی است که حتی اگر در نیمه تابستان هم عزم سفر به آنجا کنید باید لباس گرم همراه‌تان باشد، چون سرما هر وقت و هرجایی می‌تواند غافلگیرتان کند؛ در گردنه حیران، میان جنگل‌، کنار دریا یا نزدیکی‌های سحر. هرچقدر تابستان‌های این استان خنک و مفرح است، زمستانی سرد همراه با یخبندان دارد، اردبیل این اقلیم را مرهون قرار گرفتن در دامنه کوه 1350 متری سبلان  و فاصله کم از بندر آستاراست، یعنی دامنه وسیع کوهی مرتفع، مشرف به دریا که از یک سو آب و هوای کوهستانی دارد و از دیگر سو تاثیرپذیر از مناطق بحری است، برای همین شده میزبان روزهای گرم تابستان.

در مسیر رسیدن به اردبیل اولین خوش‌آمدگویی به عهده رشته کوه‌های سبلان و گردنه حیران است، گردنه‌ای که حتی با ساخت و سازها و ویلاهای ناهمساز، هنوز هم زیبا و رویایی است. هرچند زیبایی های «گردنه حیران» می‌تواند شما را حیران کند، اما وجه تسمیه نامگذاری‌اش چیز دیگری است. حیران روستای ییلاقی شهرستان آستارا در استان گیلان است. در زبان تالشی اهالی آستارا «هیر» یعنی ابر و مه و «ان» هم پسوند مکان است و از آنجا که این گردنه بیشتر اوقات سال پوشیده از ابر و مه است نام این روستا شده «حیران» که همان تغییریافته واژه تالشی «هیران» است. تله کابین حیران هم از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است که به تله کابین حیران-فندقلو معروف است.

جنگل فندقلو

نام: جنگل، نام خانوادگی: فندقلو

اگر از اردبیلی‌ها سراغ جاذبه های گردشگری این شهر و استان را بگیرید بی‌بروبرگرد جنگل فندقلو یکی از گزینه ها خواهد بود. منطقه نمونه گردشگری در 25 کیلومتری اردبیل در شهرستان نمین، با درخت های سیب وحشی، به، ازگیل، گوجه‌سبز، توت‌فرنگی و تمشک و صد البته فندق که غلبه آخری آنقدری بوده که نام جنگل را هم از آن خود کرده. گیاهان دارویی هم از جاذبه های طبیعی جنگل فندقلو است، به خصوص گل بابونه که هر سال هم‌زمان با روز جهانی گل و گیاه در 24 و 25 خرداد جشنواره‌ای دارد که با گردشگران داخلی و خارجی برگزار می شود. جنگل فندقلو اما جز درخت‌ها و حیواناتش شهرت دیگری هم دارد: پیست اسکی روی چمن. این پیست استانداردهای بین‌المللی دارد، یعنی می‌تواند میزبان مسابقات مارپیچ بزرگ و کوچک و سرعت باشد. از تابستان 92 که اولین دوره مسابقات اسکی روی چمن در این پیست برگزار شد، اردوهای تیم ملی اسکی روی چمن هم بیشتر در این پیست برگزار می‌شود. جالب اینکه این پیست قابلیت برگزاری مسابقات اسکی زمستانی هم دارد.

این جنگل آنقدر وسیع و پوشیده از درخت است که حتی آدم‌بزرگ‌ها هم می‌توانند خیلی راحت مسیر برگشت را پیدا نکنند و گم شوند، چه برسد به بچه‌ها؛ پس هرگز تنها و بدون راهنما جنگل‌گردی نکنید.

بالیقی چای

طبیعت در شهر

جاذبه های‌ طبیعی اردبیل از شدت کثرت به داخل شهر هم کشیده شده، مثل دریاچه شورابیل و رودخانه بالیقی چای. دریاچه شورابیل با امکانات قایق‌رانی، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش، یک شهر بازی روباز ویک شهر بازی سرپوشیده مقصد اردبیلی ها هم هست، دریاچه ای که مطالعات زمین شناختی می گویند از دریاچه ارومیه قدیمی تر است. رودخانه بالیقی چای هم که از چشمه سارها و برف های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه های شمال غربی رشته کوه های بزغوش سرچشمه می گیرد رودخانه ای است که ماهی (بالیق) دارد و از میان شهر اردبیل می گذرد.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

آغاز صفویه

دیدنی های اردبیل اما تنها به جاذبه های طبیعی آن خلاصه نمی شود. جاذبه های تاریخی شهر و استان اردبیل هم در فراوانی با جاذبه های طبیعی در رقابت است. اردبیل در کنار قزوین و اصفهان یکی از شهرهایی است که آثار به جا مانده از دوره صفوی را در خود جای داده، دوره ای که در کاشیکاری اوج و شکوهی داشته و این برتری را در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، عارف نامدار به نمایش گذاشته. مقبره شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه سلسله صفویه) و مادر شاه اسماعیل هم در همین مجموعه قرار دارد. شهدای ایرانی جنگ چالدران هم همینجا به خاک سپرده شده اند.
عسل سبلان

میوه، سبزی، تخمه، عسل... نمی‌خوای؟... نمیای؟...

اردبیلی ها دستپخت‌های خوبی دارند، حتی اگر مهمان خانواده ای اردبیلی نباشید، می توانید این دستپخت را در رستوران ها امتحان کنید، در این صورت از سفارش دادن «قیمه پیچاق»، غذایی که با گوشت تکه‌ای، پیازداغ فراوان و خلال بادام درست می‌شود، آش دوغ و قورمه‌سبزی مخصوص اردبیل غافل نشوید و اگر جایی پیدا کردید، «خشیل» را امتحان کنید. هرجا بتوانید صبحانه سفارش بدهید هم حتما سرشیر و عسل جزو منوی شان هست. اردبیلی‌ها یک بستنی زعفرانی هم دارند که دست‌ساز است، بستنی واقعی و سنتی با زعفران خالص.

طعم سبزی ومیوه اینجا چیز دیگری است، آب و خاک خوب چنان طعمی به میوه های این ناحیه داده که از ورودی هر مغازه و بازار می‌توانید بوی انواع میوه را استشمام کنید. شاید باورتان نشود، اما تخمه اردبیل هم با تخمه همه جاهای دیگر فرق می کند، باید امتحان کرده باشد تا از آن به بعد شما گوینده این جمله باشید. این شهرت آنقدر هست که اردبیل رفته‌ها جزو سوغاتی ها تخمه هم می‌آورند. نبات چایی -آب ‌نباتی که با چای می خورند- حلوای سیاه، معجونی که از جوانه گندم و کره طبیعی تهیه می‌ شود و خیلی نیروزاست، در کنار عسل از همین سوغاتی های خوراکی است. آبگرم سرعین

سرعین، شهر آبگرم‌های طبیعی

نه تنها آنها که تا اردبیل می روند سری هم به سرعین می زنند، بلکه سرعین خودش مقصد گردشگری به حساب می آید و گردشگران داخلی و خارجی زیادی به قصد این شهر راهی سفر می‌شوند. مهم ترین دلیل سفر به این شهر ییلاقی هم چیزی نیست جز یکی از جاذبه های طبیعی و حتی مهم‌‌ترین آنها یعنی آبگرم های طبیعی که هر کدام دوای دردی است. بعد از توسعه سرعین، چشمه های طبیعی دیوار کشی شده‌اند و با امکانات استخرها به مسافران سرعین خدمات می‌دهند.

آبگرم

سالن زیبایی طبیعی

آبگرم پهن لو یکجورهایی سالن زیبایی سرعین به حساب می آید. این آبگرم 44 درجه برعکس رنگ سبز و شبیه پهن‌اش، با بهبود عملکرد دستگاه گردش خون و باز کردن مویرگ ها و عروق پوستی باعث سرخی و سفیدی پوست می‌شود. این آبگرم ظرفیت 50 نفر را دارد و تر و تمیز است.

آبگرم گاومیش گلی پر آب ترین و مرتفع ترین آبگرم سرعین است. همچنین بزرگ ترین چشمه معدنی ایران و بعد از قینجره مشگین شهر گرم ترین آب معدنی ایران هم هست. نسبت به دیگر آبگرم های سرعین ورودی مناسبی دارد. حدود 200 نفر ظرفیت دارد، البته امکاناتی مثل کمد به تعداد ظرفیت نیست و مجبورید از آویزهای کنار چشمه استفاده کنید. برای همین بهتر است در این آبگرم وسایل باارزش همراه‌تان نباشد. درمان بیماری‌های زنان، عمومی و قلبی و روماتیسم بیشترین دلیلی است، که مسافران را به این آبگرم و به سرعین می‌کشاند.

شاید موقع ورود به آبگرم بش باجیلار سرعین حسابی توی ذوق‌تان بخورد، چون آب این آبگرم کدر و بو دار است، اما آنها که پا درد و کمر درد یا گرفتگی عروق دارند، مشکلی با این مساله ندارند، به خصوص که بعد از مدتی از حضور در آبگرم به بوی آن عادت می‌کنید.

روبه‌روی بش باجیلار آبگرم دیگری است به نام آب گرم ژنرال. معروف است که این آبگرم سرعین خارش‌های پوستی و اگزما و اثر زخم‌های تازه التیام یافته را به مرور رفع می‌کند. آب آبگرم ژنرال بی‌رنگ است.

اگر دنبال آبگرمی باشید که خدمات 24 ساعته داشته باشد می‌ توانید سراغ آبگرم قهوه سویی بروید، آبی که مثل قهوه تیره و ترش مزه است. رفع درد مفاصل، رماتیسم، تمدد اعصاب، معالجه آماس از خواص این آبگرم  سرعین است. این خواص را می توانید در آبگرم ساری سو هم تجربه کنید، با این تفاوت که این آبگرم جزو استخرهای سنتی سرعین محسوب می شود. آبگرم ساری سو روزها مخصوص آقایان و شب‌ها مخصوص خانم هاست.

اما اگر دنبال آبگرم لوکس‌تر، با خدمات ویژه‌تری می‌گردید می توانید مجتمع آب درمانی سبلان،اولین مجتمع آب درمانی ایران که با استانداردهای جهانی در سرعین ساخته شده سر بزنید. آبگرمی بسیار منظم و بهداشتی بادوشهای انفرادی و رختکن و حوضچه کودکان و جکوزی و سونا و استخرهای متعدد. آبگرم یل سو، آبگرم گوزسویی سرعین (مخصوص بیماری‌های چشمی) مجتمع آبدرمانی ایرانیان ،لاله سویی و... هستند. روستا-اردبیل

رزرو اقامتگاه در اردبیل

برای اقامت در اردبیل کافی است سراغ سایت مکانچی، بروید. برای این کار آدرس makanchi.com را وارد کنید و در قسمت جست‌وجو اردبیل را  «ویلای سه خوابه در اردبیل» و اقامتگاه بومگردی «باجیلار» در روستای سردابه- 24 کیلومتری غرب شهر اردبیل- از گزینه هایی است که در ا ختیار دارد. در مرحله بعد با مشخص کردن تاریخ سفر و تعداد نفرات، بعد از ثبت درخواست رزرو و تایید میزبان، شما میزبانی در اردبیل دارید.

به اشتراک گذاری:
پاسخ شما