دیدنی های شاهرود؛ طبیعت گردی در تلاقی کویر و کوهستان

0

شهر شاهرود از زیباترین شهرهای حاشیه شمالی دشت کویر است. این شهر مرکز بزرگترین شهرستان استان سمنان است که موقعیت جغرافیایی‌اش آن را از سایر همسایگانش متمایز می‌کند. قرار گرفتن در شمال دشت کویر و جنوب دامنه‌های رشته کوه البرز اقلیمی ویژه برای آن بوجود آورده است. نام کنونی این شهر از «حنچره»، «شخره» و «شاخره» که از نام های باستانی این منطقه در ایالت کومش-چهاردهمین ایالت «ورنه» از تقسیمات شانزدهگانه اوستایی- هستند؛ گرفته شده است. دیدنی های شاهرود شامل جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی شاهرود هستند که در ادامه مطلب چند نمونه از آنها برای آشنایی با شهر شاهرود آورده شده است. 

دشت آفتابگردان شاهرودمعرفی دیدنی های شاهرود

از جاذبه های طبیعی شاهرود می‌توان به جنگل ابر، پارک ملی خارتوران، جنگل اولنگ، آبشار نکارمن، دشت آفتابگردان، شقایق های کالپوش و منطقه حفاظت شده خوش ییلاق اشاره کرد.

جنگل ابر شاهرودجنگل ابر؛ از مشهورترین دیدنی های شاهرود 

قدم زدن در جنگل های هیرکانی بخصوص در فصل خزان بسیار لذت بخش خواهد بود. جنگل ابر با مساحت 35 هزار هکتار در 45 کیلومتری شمال شرق شاهرود می‌تواند مقصد مناسبی برای این دست ماجراجویی باشد چراکه این جنگل علاوه بر گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی از قبیل بلوط، افرا، شیردار، توسکا، ون، اقاقیا، گلابی وحشی، ممرز و تعدادی سوزنی برگ از جنس لاریکس و کاج جنگلی؛ در اغلب مواقع فضای آن سراسر پوشیده از مه است. جنگل ابر به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی شاهرود، گویی بر فراز جنگل، اقیانوسی سفید رنگ به آرامی در حرکت است. این جنگل هر روزه پذیرای گردشگرانی است که به منظور گشت و گذار در طبیعت و کمپ کردن به آن پا گذاشته‌اند. کمپینگ در این جنگل ابر می‌تواند بسیار لذت بخش باشد ولی با توجه به بارندگی زیاد -400 تا 500 م.م- و میانگین دمای 20 تا 6 درجه سانتیگراد کارتان آسان نخواهد بود اما اگر فرصت کافی برای کمپ کردن ندارید و ترجیح می‌دهید تعطیلاتتان را به آسودگی سپر کنید می‌توانید از بومگردی های حوالی شاهرود استفاده کنید.

پارک ملی خارتوران شاهرود پارک ملی خارتوران؛ از جاذبه های طبیعی شاهرود 

اگر به حیات وحش علاقه دارید و دیدن گونه های جانوری متنوع برایتان جالب است، منطقه حفاظت شده خارتوران را در لیست جاهای دیدنی سفرتان قرار دهید. این منطقه در سال 1351 ه.ش به عنوان منطقه حفاظت شده درآمد و بخشی از آن در سال 1355 ه.ش به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد. تعداد گونه‌های ثبت شده در این منطقه حفاظت شده ما را متوجه اهمیت این زیستگاه خواهد کرد. در توران 2 گونه دوزیست، 42 گونه خرنده، 167 گونه پرنده و 41 گونه پستاندار شناسایی و ثبت شده‌اند که از مهم‌ترینشان می‌توان یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی، گربه پالاس و زاغ بور -زاغ بور تنها پرنده بومی انحصاری ایران است که در کنار بوته‌های قیچ زندگی می‌کند.- را نام برد. پارک ملی توران در شرق استان سمنان و در 155 کیلومتری جنوب شهرستان شاهرود قرار دارد. برای اقامت در نزدیکی خارتوران می‌توانید در بومگردی کوچه باغ چند روزی را سپری کنید.

خانه یغمایی ها در شاهرود معرفی جاذبه های تاریخی شاهرود 

با توجه به پیشینه تاریخی منطقه کومش، جاذبه های تاریخی بسیاری در شرق استان سمنان و شهرستان شاهرود وجود دارد که خانه یغمایی، بازار شاهرود، بازار انارکی‌ها، گرمابه چهارسوق، قلعه غول‌ها (روستای راهنجان)، امامزاده محمد (دیزج)، شن‌های روان (کلاته چاه جام)، نخلستان‌های خرما (روستای طرود)، امامزاده پیرمردان و شاه اولیا (روستای طرود)، مقبره بایزید بسطامی، برج کاشانه بسطام ، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شاهرود گزیده‌ای از آنهاست.

ساختمان موزه شاهرود که یکی از دیدنی های شاهرود است؛ با زیر بنای حدود 468 در سال‌های 1307-1306ه.ش به عنوان بلدیه بنا شده است. این ساختمان دو طبقه پس از مرمت و احیا در سال 1367 به عنوان موزه و با گنجینه‌ای از آثار تاریخی و فرهنگی و بخش‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی  به روی بازدید کنندگان و پژوهشگران گشوده شد. بخش باستان شناسی موزه در طبقه هم کف و شامل چهار اتاق و راهرو است که آثاری مربوط به قبل از میلاد مسیح دوره پیش از تاریخ، آثار دوره اسلامی در آن وجود دارد. بخش مردم شناسی این موزه شامل ابزار کارهای تولیدی و فنون، دامداری، کشاورزی، پوشاک، فنون پخت نان، زیورها، دست بافت ها و اسناد و قباله ها، ابزار و وسایل تعزیه خوانی، طب سنتی و نیز تصاویری از فعالیت‌ها و رسوم گوناگون مردم شناسی است که از عمق زوایای زندگی مردم از روستاها فراهم آمده است. در غرفه پوشاک موزه شاهرود، انواع لباس‌های زنانه شامل کت زنان (کلیجه) شلیته، کلاه سوزن دوزی شده، چارقد، جوراب‌های پشمی و پیراهن سوزن دوزی شده به چشم می‌خورد. از ابزار و وسایل تعزیه خوانی موجود در این بخش می‌توان به جوشن، سپر، کلاهخود و... اشاره کرد که در مناسک آیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر برای سفر به شاهرود یک برنامه چند روزه  تدارک دیده‌اید می‌توانید برای کاهش هزینه‌های سفرتان  و آشنایی بیشتر با زیست بومی منطقه در یکی از بومگردی‌های شاهرود اقامت کنید. برای اطلاع از اقامتگاه های بومگردی، سوئیت و خانه اجاره ای در سایت مکانچی جست و جو کنید.

مجموعه بایزید بسطامی  مجموعه بایزید بسطامی؛ از دیگر دیدنی های شاهرود 

 شهر بسطام در فاصله شش کیلومتری شاهرود قرار دارد. از اماکن دیدنی بسطام میتوان به مجموعه بایزید بسطامی اشاره کرد. در این مجوعه آثاری از دوران سلجوقی تا قاجار وجود دارد که شامل: خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام ، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان، مدرسه شاهرخیه است. «ابویزید طیفور بن عیسی بن آدم بن سروشان بسطامی» شناخته شده با نام «بایزید بسطامی»ملقب به «سلطان العارفین» از مهمترین عارفان قرن سوم هجری میباشد. وی در سال 161ه.ق در بسطام چشم به جهان گشود و پس از سالها سیاحت و ریاضت کشیدن به بسطام یازگشت و در سال 234ه.ق در همان شهر درگذشت.

برج کاشانه بسطام نیز در مجموعه بایزید بسطامی و واقع شده است. کاشانه برجی ده ظلعی است که قسمت‌های مختلف آن به کچبری آیت الکرسی و احادیثی از پیامبر مزین شده است. در سردر برج کتیبه‌ای قرار دارد که تاریخ بنا -700ه.ق- بر آن نقش بسته است. البته در جایی دیگر از برج، در قسمت بالا کتیبه‌ای به خط کوفی وجود دارد که نام الجایتو و سال 723ه.ق بر آن نقش بسته است. این برج با 20 متر ارتفاع که بخش خارجی آن دارای سی ترک لبه دار است در جنوب شرقی مسجد جامع بسطام  به چشم می‌آید.

برای گشت و گذار در شاهرود و اقامت در این شهر تاریخی، گزینه های مختلفی روی سایت مکانچی امکان رزرو آنلاین دارند؛ اما برای تورها و گروه های گردشگری با تعداد نفرات بالا، بهترین پیشنهاد اقامت در بومگردی های روستای ابر است که همجوار با جنگل بی نظیر ابر، امکان استفاده و بهره بردن از طبیعت این منطقه زیبا را برای گردشگران فراهم می‌کند. 

 

پاسخ شما