سفر به طالقان؛ گشتی میان زیبایی‌های چشم‌نواز کردان

0

استان البرز سی و یکمین استان ایران است اما قدمتی به بلندای تاریخ دارد و از دوران پیش از تاریخ تا دوران قاجاریه در آنجا آثار به دست آمده است. استان البرز از 5 شهرستان تشکیل شده و شهرستان طالقان و کردان نیز یکی از 5 شهرستان استان البرز هستند که طبیعت زیبایی دارند و گزینه‌های مناسبی برای سفرهای یک روزه نزدیک به تهران است و برای گردشگرانی که از شلوغی و ترافیک‌ جاده‌های شمال کشور فراری هستند از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. گشت و گذار میان دیدنی های طالقان، سفر به طالقان و کردان از گزینه های همیشگی برای پایتخت‌نشینان است. با مکانچی همراه باشید تا با هم گشتی در میان این دو جا بزنیم.

شهر طالقانسفر به طالقان؛ طبیعتی چشم‌نواز

طالقان یکی از مناطق ییلاقی زیباست و از جاذبه های دیدنی استان البرز محسوب می‌شود. طالقان از سمت شمال به استان مازندران، از سمت غرب به استان قزوین و از سمت شرق به شهر کرج منتهی می‌شود. شهرستان طالقان بصورت کلی به دو بخش مرکزی و طالقان بالا تقسیم می‌شود. مردم طالقان به زبان فارسی سخن می‌گویند، اما لهجه آنان تاتی است. این شهرستان به دلیل کوهستانی و ییلاقی بودن دارای آب و هوایی خوش  است و در دل کوهستان دریاچه‌ای زیبا قرار دارد که از جذابیت‌های طالقان است. همچنین یکی از دیدنی های طالقان باغ‌های میوه است و گردو، زیتون، گیلاس، گلابی، سیب، زرشک کوهی، بادام کوهی از محصولات طالقان محسوب می‌شود. وجود چشمه‌های متعدد، آبشارهای خروشان، کوه‌های سربه فلک کشیده، یخچال‌های طبیعی و آثار مذهبی و تاریخی موجود در این شهرستان زیبا، از مهم‌ترین دلایل جذابیت آن در گردشگری است.

قلعه ارژنگ در طالقاندیدنی های طالقان

از جذابیت های تاریخی سفر به طالقان می‌توان به کتیبه عسلک اشاره کرد که در روستای گراب طالقان قرار دارد و یادگار دوران قاجار است و به سنگ‌‌نبشته‌ گردنه عسلک معروف شده است. از دیگر جاهای تاریخی طالقان، قلعه ارژنگ است که مربوط به قرن شش هجری و فرقه اسماعیلیان است و از ساروج و سنگ ساخته شده  است. این قلعه در سال 1381 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

از دیدنی‌ های طالقان می‌توان به چشمه‌های دائمی و سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد که چشمه گنداب و چشمه آب گرم گراب بالا طالقان از معروفترین این چشمه‌ها هستند. آبشارهای شله بن و کرکبود نیز از زیباترین آبشارهای این منطقه هستند که بر جذابیت ‌های طبیعی طالقان می‌افزایند. کوه‌های صخره‌ای طالقان، علم کوه و شاه البرز طالقان نیز مورد توجه  علاقه‌مندان به کوه‌نوردی و  سنگ‌نوردی است.

سد و دریاچه طالقان یکی از دیگر از دیدنی های طالقان هستند که انگیزه‌های سفر علاقه‌مندان به ماهیگیری است و آنان را به این شهر می‌کشاند. سد طالقان بر روی رودخانه شاهرود که از مازندران سرچشمه می‌گیرد بسته شده و علاوه بر ایجاد منظره‌ای زیبا و دلنواز که بسیاری در کنار آن برای ساعتی ریلکس کرده و خستگی از تن خود در می‌کنند، به دلیل وجود ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمانی، کپور و... هوادار زیادی دارد و ماهیگیری حوالی سد و دریاچه یکی از تفریح‌های رایج در طالقان است.

زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری و دیدنی های طالقان بیشمار است و معرفی کامل این منطقه در یک مقاله نمی‌گنجد و تنها به ذکر نام جا از این مکان‌ها می‌پردازیم. از دیگر جاهای دیدنی در سفر به طالقان این منطقه آبشار و روستای اورازان، امامزاده هارون، آبشار نرنو، آبشار سفیدآب، آبشار خرس چر، تپه دره میر آش، تپه قلعه سر، حمام شهرت طالقان، حمام روستای فشندک، روستای زیبای میر که در 40 کیلومتری طالقان قرار دارد و... است.

از دیگر جاذبه های دیدنی طالقان است که اگر یک بار به این منطقه سفر کنید حتما زیباترین خاطره طبیعت گردی را در دفتر خاطرات سفرهایتان ثبت خواهید کرد.

ویلا در طالقانرزرو ویلا در طالقان

تعداد ویلاهای اجاره‌ای در طالقان زیاد است و در هر منطقه و حتی اطراف شهر امکان رزرو دارند. البته که قیمت اجاره ویلا در سفر نزدیک تهران برای کسانی که به سمت این شهر حرکت می‌کنند، در انتخاب و رزرو ویلای مناسب در طالقان بسیار تاثیرگذار است، اما جای نگرانی نیست. برای انتخاب ویلای مناسب و اطلاع از شرایط رزرو ویلا در طالقان کافی است به سایت مکانچی مراجعه کنید و با وارد کردن نام طالقان در قسمت جستجو، اقامتگاه های موجود در این منطقه را ببینید. ویلا آپارتمان‌هایی که در این منطقه وجود دارند، اغلب چشم انداز طبیعت طالقان را به اشتراک می‌گذارند.

در فاصله 91 کیلومتری طالقان، به منطقه کردان می‌رسید که بعد از لذت بردن از جاذبه های گردشگری طالقان، دیدن جاذبه‌های تماشایی کردان و اقامت در آنجا خالی از لطف نخواهد بود.

کردان در کرجکردان؛ روستای همیشه سرسبز

یکی از مناطق خوش آب و هوا که در حوالی تهران و کرج واقع شده؛ روستای کردان است. کردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ بوده که در استان البرز واقع شده‌اند. معروفیت کردان به باغ‌های فراوان گردو، زردآلو، آلبالو، گیلاس و توت است. از ارتفاعات قله کهار در رشته‌کوه‌های البرز رودی سرچشمه دارد که باعث سرسبزی زمین‌ها و باغات کردان شده است. رودخانه کردان با عبور از شهرستان ساوجبلاغ، نظرآباد و روستای نجم‌آباد به رودخانه شور می‌ریزد. کردان قدمتی هزارساله دارد و گفته شده در حوالی قرون 5 و 6 هجری، مرکز سیاسی و نظامی کرج بوده است. کردان که در دوران جنگ به عنوان محلی امن و پناه‌گاه در حاشیه تهران بود، به مرور زمان و افزایش رفت و آمد مردم تبدیل به محلی برای تفریح، اقامت و فعالیت اقتصادی مردم شد و همچنین به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری اطراف تهران تبدیل گشته است. برای بیشتر خواندن از کردان با مکانچی همراه باشید.

برج مقبره کرداندیدنی ‌های کردان

روستای کردان؛ در لطافت، ظرافت و زیبایی مثال زدنی است. این روستای چشم‌نواز علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، و تفریحی، دارای جاذبه های تاریخی نیز هست که حتی در سفر به طالقان می‌توان از آنها لذت برد.

یکی از جاهای تاریخی کردان برج مقبره است، بنای این آرامگاه مربوط به دوره سلجوقیان بوده و به صورت مدور از آجر ساخته شده است. سقف برج مقبره به شکل کلاه‌خود طراحی شده و بر روی دیوارهای برج منافذی دیده می‌شود که احتمالا این منافذ وظیفه تهویه هوا و خارج‌کردن رطوبت را بر عهده داشته‌اند. این بنا عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. هنوز به طور یقین مشخص نیست که این برج مقبره به چه شخصی تعلق دارد اما از نظر اهالی قدیمی‌تر روستا، این بنا متعلق به امامزاده حسین است و برای زیارت این فرد به برج مقبره می‌روند. علاوه بر این در محوطه این بنا، درختان توت و چنار کهن‌سال و جوی آب کوچکی قرار دارد که بر زیبایی فضا می‌افزاید.

از دیگر جاهای تاریخی کردان، پل بانوی صحرا است که کتعلق به دوره صفویه است و در حال حاضر فقط چند پله از آن باقی مانده است.

از جاهای تفریحی کردان می‌توان به سایت پروازی البرز اشاره کرد که شما در آنجا می‌توانید با پاراگلایدر تجربه پرواز در آسمانی آبی و دیدن همزمان زمینی سرسبز را تجربه کنید.

از دیگر جاهای تفریحی کردان کوه‌های اطراف این منطقه است که برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی و سنگ نوردی یکی از گزینه‌های مناسب به حساب می‌آید. از دیگر جاهای تفریحی که مورد علاقه ورزش دوستان است، مجموعه ورزشی ایثار است که شما می‌توانید در این مجموعه ورزشی؛ از استخر، زمین فوتبال، زمین والیبال، دوچرخه سواری و... استفاده کنید.

و در آخر تا زمانی که در کردان هستید حتما به روستای برغان که به آلوهایش معروف است نیز سری بزنید و از آلوهای خوشمزه‌اش به عنوان سوغاتی ببرید.

ویلا کردانرزرو ویلا در کردان

برای اقامت در کردان سری به سایت مکانچی بزنید و نام کردان را  جست‌وجو کنید. یکی از انتخاب‌ها در سهیلیه کرج است، ویلای کردان با امکانات کامل رفاهی، و یک سوپرمارکت در نزدیکی ویلا؛ به علاوه اینکه این ویلا سیستم صوتی دارد. انتخاب دیگر اما ویلا باغ 300 متری سه خوابه است که در میان باغی یک هکتاری قرار گرفته. آلاچیق این ویلا این امکان را به شما می‌دهد که بیرون از ویلا هم دورهمی برقرار باشد.

اقامت در کردان برای سفر نزدیک تهران تنها به گشت و گذار در طبیعت ختم نمی‌شود؛ در بیشتر ویلاهای اجاره ای کردان امکان برگزاری میهمانی وجود دارد و حتی می‌توانید ویلایی برای دورهمی‌هایتان اجاره کنید و خارج از شهر تهران و در منطقه ای ییلاقی وقت‌تان را سپری کنید.

به اشتراک گذاری:
پاسخ شما