اجاره هتل و رزرو اقامتگاه در محرم شهر یزد

0

یزد در محرم سیاهپوش است؛ نه در حصار شهر که همه استان و مردمش، با اجرای آیین‌های سنتی عزاداری محرم میان خاک و پارچه‌های سیاه، قصه را از چشم‌های هر بیننده و شنونده‌ای جاری می‌کنند؛ حرف‌هایی که از دل خاک و مردم می‌آید و به فریادی بلند همه دنیا را نشانه می‌رود. مراسم نخل برداری در یزد- عکس از صفحه @ali.m.mowlaei-2

برای سفر به یزد و اقامت در یزد می‌توانید در سایت رزرواسیون مکانچی، شهر یا استان موردنظرتان را جستجو کنید تا فهرستی از اقامتگاه‌های یزد را ببینید و بین گزینه‌ها، رزرو بومگردی مورد علاقه‌تان را انجام دهید.

سفر به یزد با قطار، اتوبوس، هواپیما و وسیله شخصی‌تان امکانپذیر است و برای اطلاع بیشتر از جاذبه های دیدنی یزد می‌توانید سفرنامه یزد را ببینید.

اگر فقط رهگذری چند ساعته از شهرهای یزد هستید، میان کوچه‌های سیاهپوش آن در روزهای ماه محرم قدم بزنید و عزاداری یزدی ها  را ببینید که زبانزد خاص و عامند. در هوای شهرهای یزد نفس بکشید، به آنی عاشق بوی خاک خانه‌ها می‌شوید؛ عاشق یکدستی و همدلی مردم همه کوچه‌ها. چه بومی و چه غیربومی مهمان می‌شوند بر شرکت در این رسوم و آیین، و خانه‌هایی که مأمن عزاداران محرم یزد هستند. خانه‌هایی که همه مردمش، از پیر و جوان در اجرای آیین‌های سنتی و بازمانده از اجدادشان دستی دارند و هر بیننده غریبی به ناگاه همراهشان می‌شود.

آیین عزاداری در یزد به شکل‌های مختلفی برگزار می‌شوند؛ شهرهایی در یک استان با فرهنگ‌های نزدیک اما متفاوت؛ که رهگذران را مشتاق برای دیدار دوباره در سال بعد می‌کنند.

شک را برای سفر به یزد و بازدید از دیدنی های شهر یزد و دودمه محرم در مسیر یزد کنار بگذارید؛ وصف مراسم عزاداری یزدی ها را حتما شنیده‌اید و عکس‌های زیادی دیده‌اید؛ اما آن لحظه‌ای را تصور کنید که میان جمعیت مردم یزد، یکدل و همرنگ می‌شوید و از یک خاک، بیرق عزای حسین را برافراشته می‌کنید.

برای دیدن فهرست اقامتگاه‌های یزد و رزرو اقامتگاه بومگردی در یزد کلیک کنید.  

 

آیین عزاداری یزدی ها 

آماده شدن یزدی ها برای مراسم نخل برداری- عکس از صفحه میراث اردکان

یزدی‌ها، آیینی دارند به نام پرسه زنی که از چند روز قبل از شروع ماه محرم آغاز می‌شود و در این آیین، هیات‌های عزاداری از حسینیه‌ای به حسینیه دیگر می‌روند و اهالی را از آمدن ماه محرم خبر می‌دهند و نذورات مردم را جمع‌آوری می‌کنند. آماده شدن برای مراسم نخل برداری- عکس از صفحه @ardakan_miras

آیین دیگری که در همه استان اجرا می‌شود، چاووش‌خوانی است؛ که در اجرای آن، چاووش‌خوانان به بالای بلندی می‌روند و با اشعاری در رثای امام حسین(ع) مردم را از آمدن ماه محرم آگاه می‌کنند.

اما پرآوازه‌ترین آیین عزاداری یزدی ها، آذین‌بندی نخل از پنج یا شش روز مانده به روز تاسوعا و بعد از آن نخل‌گردانی در روز عاشوراست. نخل‌ها نمادی از تابوت امام حسین(ع) هستند که در روزهای قبل از محرم، بدون آذین بندی در گوشه و کنار شهر باصلابت ایستاده‌اند تا به محرم برسند و دِین‌شان را ادا کنند.

در شهرهایی مثل میبد و اردکان، علاوه بر سیاهپوش کردن نخل، 72 شمشیر که نمادی از 72 تن از یاران امام حسین(ع) هستند، به نخل می‌بندند.

هتل سنتی انار عقدا

عقدا یکی از شهرهای اردکان است که در آن مراسم پامنبری، عشور مسلم، شب فاتحه و جارزدن در عزاداری ماه محرم، شَدِّه‌بندی، شده گردانی احمدآباد و مراسم تعزیه در روستای توت برگزار می‌شود که بسیار دیدنی است.

برای اقامت در شهر عقدا، می‌توانید از روی سایت مکانچی اقدام به رزرو هتل سنتی انار عقدا کنید.

 در مراسم عزاداری شهر میبد یزد آیین‌هایی مانند جغجغه زنی، نخل برداری، نخل گردانی و کتل بستن (زین کردن اسب) انجام می‌شود. برای اقامت در میبد هم می‌توانید یکی از اتاق‌های اقامتگاه بومگردی  شاطربمان را رزرو کنید.

 ***

مراسم عزاداری در یزد تا روز 13 محرم که سومین روز شهادت امام حسین(ع) و همراهانش است، ادامه می‌یابد. مردم این استان در این روز علاوه بر نخل‌برداری، با راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، به عزاداری ادامه می‌دهند.

برچسب ها
به اشتراک گذاری:
پاسخ شما