سفر به ساری، نور و فیلبند؛ تکه‌هایی از بهشت در مازندران

2

شهرهای شمالی از مناطق پرگردشگر کشور هستند که همیشه و در همه فصل‌های سال پذیرای میهمانان زیادی از سراسر ایرانند.  شهر ساری به عنوان مرکز استان مازندران، با وجودی که شهر ساحلی نیست اما به دلیل قدمت تاریخی‌اش جاذبه های زیادی دارد که در ادامه مطلب فهرستی از دیدنی های ساری آورده شده است. شهر نور نیز به عنوان شهری جنگلی و ساحلی دیدنی های طبیعی زیادی در اطراف دارد و اجاره ویلا در شهر نور با توجه به موقعیت طبیعی منطقه گزینه های زیادی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. روستای فیلبند هم که به بام مازندران شهرت پیدا کرده، از جاذبه ها طبیعی و گردشگری کم ندارد که برای اطلاع از جاذبه های دیدنی فیلبند خواندن ادامه مطلب خلاصه‌ای از جاذبه های گردشگری در این مناطق را در اختیارتان می‌گذارد.

میدان ساعت ساری ساری؛ شهر بدون دریا و پربار از تاریخ

شهر ساری، مرکز استان مازندران است و جزو شهرهای بدون دریا در شمال کشور است که برای دسترسی به نزدیک ترین ساحل به ساری یعنی خزرآباد باید مسافتی حدود 28 کیلومتر رانندگی کرد.  

قدمت شهر ساری پنج هزار سال است و به همین دلیل علاوه بر طبیعت زیبا و منحصر به فرد، بناهای دیدنی ساری نیز زیادند. خلاصه ای از دیدنی های ساری در ادامه مطلب برای سفر به شهر ساری آورده شده است که با اطلاع از آنها می‌توان برنامه مناسبی برای سفر به ساری تدارک دید.

عمارت فاضلی از دیدنی های شهر ساری دیدنی های ساری

میدان ساعت که از آن به عنوان نماد شهر ساری نیز نام برده می‌شود، یکی از دیدنی های شهر ساری است که در سفر به ساری نباید آن را از دست داد. میان میدان ساعت، برج سفیدرنگی است و بالای آن ساعتی بزرگ و عقربه‌ای وجود دارد که صدای ناقوس‌هایش را می‌توان حتی در دورترین نقطه از میدان ساعت هم شنید. این برج در هر فصل رنگ‌آمیزی می‌شود که این کار جذابیت و زیبایی خاصی را به برج می‌بخشد.  

عمارت فاضلی نیز از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر ساری است که مربوط به دوره قاجار بوده است. خانه کلبادی که به عنوان موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی نیز شهرت دارد، یکی دیگر از اماکن دیدنی ساری است که از مصالحی مثل چوب، آجر و سفال ساخته شده. هنرهای تزئینی به کار رفته در این خانه چشم‌نواز است. مسجد جامع شاه عباسی نیز یکی از دیدنی‌ترین اماکن دیدنی ساری است. این مسجد زیباترین بنای باقیمانده از دوران صفویان است و مصالحی مثل آجر و ملات ساروج در ساخت آن به کار رفته شده است.  اما جلوه‌ای از هنر و معماری ایرانی را در خانه رمدانی‌ها می‌توان دید. این خانه نیز متعلق به دوران قاجار است و تزئینات چوبی، ارسی‌ها و نورگیرهای گچی این مسجد را محل مناسبی برای گردش و تماشای زیبایی‌ها کرده است. حمام وزیری نیز که یکی از بناهای مشهور به جا مانده از دوران قاجار است، در شهر ساری قرار دارد. این بنا به خاطر معماری خاص و اهمیت تاریخی‌اش مورد توجه گردشگران است.

بعد از گشت و گذار میان بناها و یادگار دوران تاریخی شهر ساری، سر زدن به بازار سنتی که یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین اماکن تفریحی در ساری محسوب می‌شود، خالی از لطف نیست. بازار سنتی ساری بافت قدیمی‌اش را حفظ کرده و بوی خوش سبزی و میوه تازه و ترشی میان راهروهای بازار، حال و هوای مسافران را دگرگون می‌کند.  

در اطراف شهر ساری با طی کمی مسافت می‌توان به جاذبه های طبیعی ساری دسترسی پیدا کرد. چشمه های باداب سورت معروف‌ترین جاذبه طبیعی و دیدنی شهر ساری است که برای بسیاری شناخته شده است که در جنوب شهر ساری و حد فاصل روستاهای اروست و مال‌خواست قرار دارد. آب‌های رسوبی که در شیب کوهستان جاری شده‌اند، باعث به وجود آمدن طبقات و حوضچه‌های بی‌نظیر با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز شده‌اند که زیبایی این جاذبه طبیعی گردشگری در ساری را صدچندان کرده‌اند.

پناهگاه حیات وحش میانکاله از دیدنی های ساری و در فاصله 12 کیلومتری بهشهر قرار گرفته و تنها محدوده‌ای است که بخش زیادی از آن هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است. پناهگاه حیات وحش دشت ناز که محل زایش گوزن‌های زرد است در فاصله 29 کیلومتری شمال شهر ساری و جنگل‌های جلگه‌ای آن قرار گرفته است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی ساری به شمار می‌رود. اطراف این منطقه حصارکشی شده و بازدید از آن، با مجوز سازمان محیط زیست در تمام سال به جز در فصل زایش گوزن‌های زرد آزاد است.  

دریاچه چورت نیز یکی از بی‌نظیرترین اماکن دیدنی ساری است که نزدیک به روستای چورت و در دل جنگل قرار گرفته که بر اثر وقوع زلزله‌ای در سال 1318 هجری شمسی به وجود آمده است. دسترسی به دریاچه با دو ساعت پیاده‌روی از روستا امکانپذیر است. اما منظره‌ای که بعد ازاین پیاده‌روی پیش چشم هر گردشگری می‌ماند؛ رویایی است که به حقیقت پیوسته است.

سد شهید رجایی که در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و مجموعه‌ای کامل برای تفریح گردشگران است، با نام سد سلیمان تنگه نیز شناخته می‌شود و چشم‌انداز بی‌نظیری از کوه و سرسبزی را پیش چشم‌ گردشگران می‌گذارد. برای تفریح در این منطقه می‌توان به دهکده آرامش سد شهید رجایی رفت و از تفریحاتی مثل قایقرانی، اسکی روی آب و... استفاده کرد.

پارک شهید زارع که یک پارک جنگلی با طبیعتی سرسبز و زیباست، یکی دیگر از مکان های گردشگری ساری است. این پارک در مجاورت تپه‌های کم ارتفاع البرز قرار دارد و با توجه به امکاناتش، محل مناسبی برای مسافران و گردشگران است.

پارک ملل، دریاچه الندان، تالاب حمیدآباد، آبشار داراب کلا، پارک جنگلی میرزا کوچک خان و غارهیلدو نیز از دیگر دیدنی های شهر ساری هستند که اگر فرصت گشت و گذار در شهر بود، بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود.

خانه روستایی سنگده ساری اقامت در ساری

برای رزرو ویلا یا اقامتگاه بومگردی در شهر ساری مازندران می‌توانید از سایت مکانچی اقدام کنید. خانه روستایی سنگده که در منطقه دودانگه ساری است، مسافران را مهمان طبیعت زیبا و چشم‌اندازی بی‌نظیر از جنگل و کوه می‌کند. این خانه روستایی با شهر پل سفید حدود 20 کیلومتر فاصله  دارد و دسترسی به آبشار اوبن که جزو  جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود نیز راحت است. پارک جنگلی نور

 شهر نور؛ چراغ شب‌های آسمان خزر در مازندران

شهر نور از شهرهای ساحلی استان مازندران و یکی از شهرهای پر طرفدار و چراغ شب‌های آسمان خزر در مازندران است که بخشی از شهرتش را مدیون درختان جنگل و ساحل دریایی است که میان آنها محصور شده. شهر ساحلی نور یکی از مقاصد گردشگری برای سفر به شمال ایران است که ویلاهای اجاره ای زیادی برای اقامت دارد. علاوه بر طبیعت زیبا، جاذبه های گردشگری نور هر مسافری را چند روزی پابند اقامت در این شهر می‌کند. این شهر جزو قدیمی‌ترین قسمت‌های شهری استان مازندران است و گاهی با نام قدیمی‌اش، سولده نیز شناخته می‌شود.

خانه نیما یوشیج در روستای یوش شهر نورجاذبه های دیدنی شهر نور

پارک جنگلی نور مهمترین جاذبه طبیعی شناخته شده در شهر نور است. پارک جنگلی نور جزو آخرین باقیمانده‌های جنگل‌های جلگه‌ای در ایران است که دسترسی به آن در پنج کیلومتری جاده نور به سمت محمود آباد امکانپذیر است.  جاده آسفالت میان جنگل، گردشگران را به سمت آرامش و زیبایی هدایت می‌کند. پارک جنگلی نور به دلیل امکانات زیادی که دارد از اولین گزینه‌های گردشگری برای طبیعت‌دوستان و گردشگرانی است که می‌خواهند چند روزی را میهمان شهر نور باشند.  

دریاچه الیمالات، در هشت کیلومتری نور قرار دارد و فاصله‌اش تا جاده نور به چمستان حدود سه کیلومتر است. این دریاچه که در مسیر ارتباطی نور به چمستان قرار دارد، مجهز به امکانات رفاهی مانند آلاچیق، سوپرمارکت، رستوران و امکانات تفریحی مثل قایق‌سواری، ماهیگیری و سوئیت برای اقامت در الیمالات است. سد خاکی الیمالات در بهار و پاییز آب و هوایی بی‌نظیر و طبیعتی رنگارنگ دارد.

میان جاذبه های طبیعی شهر نور، جنگل و آبگرم لاویج نیز طرفداران زیادی دارد. روستای لاویج در دامنه‌ کوه‌های البرز واقع شده و میان دره‌های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد.

پارک جنگلی کشپل نیز یکی دیگر از جاذبه های طبیعی شهر نور است. پارک جنگلی کشپل به عنوان تفرجگاه برای گردشگران و محلی‌های منطقه مورد استفاده است.

بازدید از خانه نیما یوشیج در روستای ییلاقی و کوهستانی یوش نیز در زمان سفر به شهر نور از آن برنامه‌هایی است که نباید از فهرست گشت و گذار در شهر نور جا بماند. خانه پدر شعر نو که توسط جدش بیش از 200 سال پیش با گچ‌بری و پنجره‌های زیبا ساخته شده، اکنون آرامگاه شاعر پرآوازه، نیما یوشیج است.

کاخ تمیشان هم از دیگر اماکن دیدنی شهر نور است. ارزش‌های‌ هنری‌ و معماری‌ ساختمان‌ کاخ تمیشان از نظر طراحی‌ و تزئینات‌ در این منطقه بسیار خاص است.

قلعه پولاد بلده، از آثار باستانی مهم و تاریخی شهر نور محسوب می‌شود که در شهر بلده قرار دارد و کلیسای آنتوان مقدس که به دست ارامنه کاتولیک مذهب ایران بنا شده است، در فاصله بین شهرهای نور و علمده از دیگر آثار تاریخی در شهر نور هستند.

اجاره ویلای ساحلی در شهر نور اقامت در شهر نور

برای اقامت در شهر نور، می‌توان از روی سایت مکانچی یکی از ویلاهای اجاره‌ای شهر نور را قبل از سفر و برای تاریخ موردنظر رزرو کرد. شهر نور هم ویلاهای جنگلی و هم ویلاهای ساحلی برای اجاره دارد که همگی آنها امکان رزرو آنلاین دارند.  

روستای فیلبند در آمل روستای فیلبند؛ بر فراز آسمان بالاتر از ابرها

فیلبند؛ روستایی ییلاقی از توابع شهر بابل است که اوج و ارتفاعی غرورآمیز دارد و به بام مازندران مشهور است. روستای فیلبند در بعضی از روزهای سال میان اقیانوسی از ابر غوطه‌ور می‌شود و چشمان گردشگران را به مناظر زیبایی از طبیعت مهمان می‌کند.  

روستای فیلبند با شهر بابل حدود 86 کیلومتر و با آمل حدود 56 کیلومتر فاصله دارد و دسترسی به آن از طریق جاده هراز به سمت آمل امکانپذیر است. 30 کیلومتر انتهایی جاده از میان جنگل می‌گذرد تا به فیلبند می‌رسد. فیلبند به علت واقع شدن در ارتفاعات جنگل‌های متراکم و درهم تنیده ندارد و به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا و بافت کوهستانی‌اش، آب و هوای آن برخلاف سایر مناطق شمال کشور شرجی نیست.  

این منطقه در نیمی از سال پوشیده از برف است و در ماه‌های گرم سال آب و هوای روستای فیلبند با ابر و مه و باران‌های پراکنده همراه است. بهترین فصل سفر به فیلبند بهار و تابستان و اوایل پاییز است. سفر به این منطقه در زمستان به دلیل عدم دسترسی به امکانات، سخت و خطرناک خواهد بود.

اقامت در فیلبند جاذبه های دیدنی فیلبند

چشمه‌های کوچک و بزرگ زیادی در روستای فیلبند وجود دارند و وجود فلوئور در آب چشمه‌های این منطقه تاثیر زیادی در استخوان‌بندی مردم روستا گذاشته است. چشمه لار، چشمه کوچکی در روستای فیلبند است که املاح معدنی فراوانی دارد و برای درمان درد کلیه از آب این چشمه استفاده می‌شود.

پوشش گیاهی منطقه نیز از جاذبه های دیدنی فیلبند هستند. طبیعت منطقه بعد از گذر زمستان، چشم انداز بی‌نظیری از جاذبه های طبیعی منطقه ییلاقی فیلبند را پیش چشم می‌گذارند.

ویلا با چشم انداز دریای ابر در فیلبند  اقامت در فیلبند

برای اقامت در روستای فیلبند، می‌توان ویلا یا آپارتمان به صورت آنلاین اجاره کرد. اقامت در خانه‌های روستایی فیلبند نیز با توجه به فصل سفر امکانپذیر است. بیشتر خانه‌ها در روستای فیلبند امکانات کافی و مورد نیاز برای اقامت مناسب را دارند. برای اطلاع از جزئیات خانه‌های اجاره ای در فیلبند می‌توان روی سایت مکانچی عکس‌ها و اطلاعات بیشتری را دید.

برچسب ها
به اشتراک گذاری:
پاسخ شما