گشتی میان اردبیل، سرعین و استان آذربایجان شرقی

0

شهرهای شمال غربی ایران، به دلیل قرار گرفتن میان کوه‌ها، آب و هوای کوهستانی و طبیعت بکر دارند و دیدنی های تاریخی و طبیعی زیادی در سفر به شمال غرب ایران وجود دارند که مقصد سفر برای گردشگران داخلی و خارجی است. در سفر به آذربایجان شرقی که هر شهر آن جاذبه های تاریخی و طبیعی خاص خودش را دارد و چند روزی میهمان مردم آذری زبان منطقه بودن، خاطرات فراموش نشدنی را در ذهن می‌سازد. برنامه ریزی برای سفری چند روزه برای گشت و گذار میان دیدنی های اردبیل که هم از جنس طبیعت هستند و هم از جنس تاریخ و لذت استفاده از چشمه‌های آب گرم سرعین و بازدید از دیدنی های سرعین، بهانه‌ای برای گشت و گذار میان شهرهای آذری زبان و آشنایی با فرهنگ و آداب مردم این دیار است. دریاچه شورابیل از دیدنی های اردبیل

اردبیل؛ شهر تاریخ با هوای سرد 

شهر اردبیل در شمال غربی ایران با جاذبه های طبیعی بکر و زیبا، یکی از شهرهای جذاب برای سفر در هر فصل از سال است. دیدنی های تاریخی شهر اردبیل و جاذبه های طبیعی آن مخصوصا چشمه‌های آبگرم و چشمه های آب درمانی، این شهر را در فهرست شهرهای پرسفر داخلی قرار داده است. شهر اردبیل در دامنه کوه سبلان و نزدیک به بندر آستارا قرار دارد. و به خاطر آب و هوایش جزو مناطق سردسیر است و سفر به اردبیل به خاطر قرار گرفتن در منطقه کوهستانی در روزهای گرم سال و در فصل بهار پرطرفدار است.

آرامگاه شیخ صفی الدین در اردبیل دیدنی های اردبیل

یکی از بناهای تاریخی معروف در شهر اردبیل آرامگاه شیخ صفی‌الدین است. این بنا به ثبت سازمان میراث جهانی یونسکو رسیده و شامل آثار هنری تاریخی ویژه است. از جمله آثاری که در بازدید از آرامگاه شیخ صفی الدین می‌توان به آنها اشاره کرد گچ‌بری، کاشیکاری، معرق، نقره و طلاکاری، تذهیب، نقاشی و خطاطی استادانی همچون میرعماد، میرقوام‌الدین و محمداسماعیل است.

جمعه مسجد در بلوار مدنی شهر اردبیل متعلق به دوران سلجوقیان است که از نظر تاریخی 800 سال قدمت دارد و یکی دیگر از دیدنی های اردبیل است. آرامگاه شیخ حیدر نیز بنای تاریخی دیگری در شهر اردبیل است که برخی قدمتش را به سال 731 هجری قمری نسبت داده‌اند.

در سفر به اردبیل با طی کمی مسافت و سر زدن به روستاهای نزدیک اردبیل نیز می‌توان هنر معماری و تزئیات ساختمانی را در بقعه کلخوران دید و از زیبایی‌های منحصر به فرد آن لذت برد. بقعه کلخوران در روستای کلخوران و سه کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد.

بازدید از دریاچه شورابیل و استفاده از تفریحات دریاچه، فرصتی است که در سفر به اردبیل باید آن را تجربه کرد. دریاچه شورابیل یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل است که امکانات تفریحی، رفاهی و ورزشی (قایقرانی، دو و میدانی، دوچرخه خواسری، باغ وحش، هتل و...) دارد. برای دسترسی به دریاچه شورابیل باید 48 کیلومتر از جنوب شرقی اردبیل به سمت خلخال حرکت کرد. 

بومگردی باجیلار نزدیک به شهر اردبیلاقامت در اردبیل 

برای اقامت در شهر اردبیل امکان رزرو ویلا در اردبیل و رزرو بومگردی کمی خارج از شهر و در روستاهای اطراف، میان جاذبه های طبیعی شهر اردبیل وجود دارد. یکی از بومگردی های پیشنهادی که اقامت بی‌نظیری را به مسافرانش هدیه می‌دهد، بومگردی باجیلار در روستای سردابه در 24 کیلومتری غرب شهر اردبیل است. بومگردی باجیلار با همت خواهرانی برپا شده که میهمان نوازی‌شان هر مسافری را دلتنگ خانه کوچک و صمیمی آنها می‌کند. روستای آلوارس از دیدنی های سرعین

سرعین؛ سرزمین چشمه‌های آبگرم  اردبیل

شهر سرعین با چشمه‌های آبگرم درمانی‌اش مشهور است و به دلیل وجود همین چشمه‌ها که بعضی‌هایشان و خاصیت درمانی آنها، یکی از شهرهای پرسفر در همه فصل‌های سال در استان اردبیل است. اما میان این همه چشمه، دیدنی های سرعین کم نیستند که در ادامه مطلب به چند مورد از آنها اشاره می‌شود.

چشمه های آب گرم سرعین دیدنی های سرعین

مهمترین جاهای دیدنی سرعین، چشمه های آب گرم آن است. آب گرم سبلان، آب گرم گاومیش گلی و آب گرم بش باجلار مشهورترین چشمه‌های درمانی و معدنی در شهر سرعین هستند. مجتمع درمانی آب گرم سبلان با حوضچه های جکوزی، سونای خشک و سونای بخار و دوش‌های انفرادی امکان استفاده از دو استخر سرپوشیده اختصاصی برای خانم‌و آقایان را دارد. این مجتمع دارای امکاناتی مثل پارکینگ، بوفه، رستوران و... برای رفاه مسافران است.

آب گرم گاو میش گلی سرعین استخر روبازی به عمق 130 سانتی‌متر دارد و چشمه جوشان و دائمی آن مواد معدنی بسیاری مثل بی‌کربنات، سولفات، سدیم، پتاسیم و منیزیم دارد که آب این چشمه را بی‌رنگ، بودار و کمی ترش کرده‌اند و برای درمان بیماری‌هایی مثل بیماری زنان، بیماری قلبی، بیماری‌های سیستم حرکتی و تقویت عمومی بدن مفید است.

آب گرم بش باجلار در سرعین هم که به دلیل جوشیدن آب گرم از پنج قسمت در محل چشمه به نام پنج خواهر نامیده شده است، میان دره‌های سرسبز با چمنزار و درخت‌های سپیدار جریان داشته است. دمای آب چشمه بش باجلار 35 درجه سانتیگراد است آب آن بودار، ترش و کدر است که به محلی برای درمان بیماری عمومی، مفصلی و دردهای عصبی تبدیل شده است.

یکی دیگر از دیدنی های شهر سرعین، پیست اسکی آلوارس است که برای ورزش‌های زمستانی تا هشت ماه در سال امکان استفاده از آن وجود دارد. پیست آلوارس در دامنه قله سبلان قرار گرفته که با روستای آلوارس حدود 12 کیلومتر فاصله دارد.   اقامتگاه شهید فاضل دسرعین

اقامت در سرعین

برای اقامت در سرعین قبل از سفر به شهر، می‌توان هتل آپارتمان، سوئیت یا ویلا اجاره ای در سرعین را به صورت آنلاین رزرو کرد که با استفاده از سایت مکانچی، امکان جستجو و انتخاب گزینه موردنظر وجود دارد. طبیعت آذربایجان شرقی

سفر به  آذربایجان شرقی؛ بی‌نظیر در طبیعت 

بزرگترین استان در شمال غرب ایران، استان آذربایجان شرقی است که بر فراز کوه‌ها و ارتفاعات و با آب و هوای سرد کوهستانی، محل زندگی مردمی همدل است که به پشتکارشان شهره‌اند. سفر به استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری، سفری امن است، این استان کم‌جرم‌ترین استان ایران است و دیدنی های آذربایجان شرقی از مهمترین دلایل سفر به این استان است.

مسجد کبود تبریز از دیدنی های آذربایجان شرقی دیدنی های آذربایجان شرقی

جاذبه‌های تاریخی و قدیمی بی‌نظیر و طبیعت زیبای استان آذربایجان شرقی بسیار دیدنی هستند. از مسجد کبود و آرامگاه استاد شهریار گرفته تا رصدخانه مراغه و قلعه بابک و روستای کندوان، هر کدام در هر شهر با گفتنی‌های بسیار، گردشگران را مشتاق سفر به آذربایجان شرقی می‌کنند.  

خانه‌های صخره‌ای در روستای شگفت‌آور کندوان که یکی از دو روستای صخره‌ای ایران است، میان دل کوه، سرزنده و بانشاط زندگی می‌کند. روستای کندوان کمی دورتر از تبریز و نزدیک به شهر اسکو در آذربایجان شرقی یکی از دیدنی های استان آذربایجان شرقی است که اقامت در خانه‌های صخره‌ای آن تجربه متفاوتی از سبک زندگی و فرهنگ میان شهرهای استان آذربایجان شرقی است.

دیدنی های شهر تبریز که مرکز استان آذربایجان شرقی است، کم نیستند و در سفر به آذربایجان شرقی با برنامه‌ریزی می‌توان از تعداد زیادی از جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان بازدید کرد. آثار تاریخی مثل مسجد کبود، بازار کبود، آرامگاه استاد شهریار، دره لیقوان، کوه‌های آلاداغ لار، پارک ائل‌گلی و ارگ علیشاه در تبریز، رصدخانه مراغه، معبد مهر و گنبد سرخ در مراغه، قلعه بابک در کلیبر و درخت چنار 1200 ساله اسکو در شهر اسکو تعدادی از دیدنی های استان آذربایجان شرقی هستند.  

بومگردی در کندوان اقامت در آذربایجان شرقی

انتخاب محل مناسب برای اقامت در همه شهرهای استان آذربایجان شرقی از روی سایت مکانچی امکانپذیر است. پس از جستجوی استان موردنظر، میان فهرست اقامتگاه‌های تایید شده، کافی است وارد صفحه اقامتگاه در شهر موردنظر شد تا اطلاعات کاملی از جزئیات در دسترس قرار بگیرد.

میان گزینه های متفاوت اقامت در آذربایجان شرقی، اقامت در کندوان و پشت پنجره هایی که به روی صخره‌های سنگی باز می‌شوند؛ حال و هوای دیگری دارد. خانه‌های محلی کندوان که اقامت بومگردی در کندوان را میهمان مسافران می‌کند، تجربه‌ای فراموش نشدنی در سفر به تبریز و گشت و گذار میان دیدنی های آذربایجان شرقی است.

به اشتراک گذاری:
پاسخ شما