سفر به ماسوله، رشت، اولسبلنگاه؛ سفر به سرزمین ابر و باران

0

در کشاکش زندگی مدرن و پر سرعت امروز هیچ چیز به اندازه طبیعت نمی‌تواند انرژی از دست رفته و مورد نیاز برای ادامه زندگی را برگرداند. از آنجا که ایران کشور چهار فصل است، برای استفاده از دامان طبیعت لازم نیست راه دوری رفت، گذشتن از جاده‌ها تا خطه سرسبز شمال کشور، یعنی گیلان سفر به بهشت ایران و دسترسی به منابع انرژی‌بخش است. بخشی از جاذبه های گردشگری روستای ماسوله در شهر فومن، دیدنی های ییلاق اولسبلنگاه در ماسال و جاذبه های گردشگری رشت در ادامه مطلب آمده تا به عنوان راهنمای سفر به ماسوله، سفر به رشت و منطقه ییلاقی اولسبلنگاه به صورت خلاصه در دسترس باشد.

منطقه اولسبلنگاه در ماسال اولسبلنگاه، بالاتر از ابرها

اگر تا به حال گذرتان به روستاهای سوییس نیفتاده باشد، حتما عکس‌هایی از مراتع سرسبز این کشور دیده‌اید، اگر هم نه، مجموعه تلویزیونی «هایدی» را که دیده باشید، یعنی چشم‌تان به روستاها و ارتفاعات خیره‌کننده این کشور روشن شده است. برای تجربه سفر به این مناظر بکر و طبیعی، راه ساده‌تری از گرفتن بلیت و ویزا برای سفر به کشور سوییس هم وجود دارد؛ اینکه سری به ماسال در استان گیلان بزنید. در همین سفر اما فرصت تجربه بکر دیگری را هم دارید، تجربه سفر در فراز ابرها. اگر از شهر ماسال جاده گیلوان را طی کنید به ییلاق اولسبلنگاه می‌رسید. اینجا در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا می‌توانید یکی از همان عکس‌هایی را ثبت کنید که آسمان به جای زمین به ابرها می‌رسند و شما جایی میان آسمان و ابرها، شاهد این وصالید.

منطقه ییلاقی اولسبلنگاه در ارتفاعات ماسال گشت و گذار در اولسبلنگاه؛ اسب‌های وحشی در چمنزارهای مخملی

«اولسبلنگاه» یا «اولسبالانگاه» یک نام تالشی است و از دو بخش «اولَس» و «بِلَنگاه» تشکیل شده. تالشی‌ها به درخت «مَمَرز» می‌گویند «اولس»، «بلنگاه» هم یعنی جای بلند، اینطوری اولسبلنگاه یعنی جای بلندی که درخت ممرز در آن می‌روید. ممرز، فراوان‌ترین درخت شمال با ارتفاع بین 15 تا 25 متر و یا گاهی 30 متری از جاذبه های طبیعی اولسبلنگاه و ماسال است و قدم زدن میان آنها می‌تواند شما را به تجربه مشترک انیمیشن‌های کودکی، وقتی کاراکترها در جنگل‌های انبوه این طرف و آن طرف می‌رفتند، برساند. از آنجا که درختان ممرز خزان را هم تجربه می‌کنند، پاییز اولسبلنگاه هم دیدنی است، اگر بتوانید با سرمای این منطقه کوهستانی کنار بیایید. سفرهای زمستانی به اولسبلنگاه اما به دلیل نبود امکانات مناسب، سختی در عبور از جاده و اقامت در این ییلاق چندان امکان‌پذیر نیست.

چمنزارهای مخملی و جنگل‌های دست‌ نخورده تنها جاذبه های گردشگری اولسبلنگاه نیستند. در این منطقه علاوه بر اسب‌های اهلی که اهالی روستا از آنها استفاده می‌کنند، اسب‌های وحشی هم زندگی می‌کنند و آزادانه در مراتع و دشت‌ها می‌دوند. بکر بودن زندگی در اولسبلنگاه با نبودن آب شهری، گاز لوله‌کشی و برق تشدید می‌شود، سبک زندگی‌ای که اهالی سال‌هاست آن را حفظ کرده‌اند. در اولسبلنگاه بیشتر برای روشنایی از موتور برق استفاده می‌کنند و تا بعد از نیمه شب چراغ‌ها روشن است، اما بعد از خاموشی می‌توانید از آسمان پاک و پر ستاره اولسبلنگاه لذت ببرید. در سفر به اولسبلنگاه دیدن طلوع خورشید را در این ارتفاع از دست ندهید.

اقامت در کلبه چوبی اولسبلنگاه اقامت در کلبه های اولسبلنگاه

برای اقامت در کلبه‌های چوبی ارتفاعات اولسبلنگاه کافی است از روی سایت مکانچی شهر ماسال را جستجو کرد تا فهرستی از کلبه ها و امکانات آنها نمایش داده شود. در مرحله بعد با مشخص کردن تاریخ سفر و تعداد نفرات، بعد از ثبت درخواست رزرو و تایید میزبان، با خیال آسوده به سمت ارتفاعات ماسال و ییلاق اولسبلنگاه برای اقامتی تکرارنشدنی قدم برداشت. توجه به امکانات کلبه‌ها نکته‌ای است که در رزرو آنلاین کلبه در اولسبلنگاه باید حتما به آن توجه کرد؛ ضمن این که فراموش نکنید تلفن همراه در این منطقه به ندرت امکان آنتن‌دهی دارد. سفر به ماسوله

سفر به ماسوله؛ پیاده‌روی روی سقف خانه‌ها

می‌گویند سهراب سپهری در سفری که به ماسوله داشت بعد از نوشیدن چای و استراحت در مغازه حاج محمود خمیرگیر با قلم و جوهر این دست نوشته را از خود به یادگار گذاشت: «به ماسوله آمدیم که از ماسوله بنویسیم، ماسوله را نمی‌شود نوشت، ماسوله را باید دید و به تماشای آن‌همه خانه که به پهنه سبز کوه نشسته است ایستاد، در ماسوله زندگی باید کرد، نقاشی باید کرد، فیلم باید ساخت، شعر باید گفت.» حالا هرچند به قول سهراب ماسوله را نمی‌شود نوشت، اما شاید این نوشته‌ها بهانه سفر به ماسوله ای شوند که باید دید.

میان اهالی سفر، سفر به ماسوله آنقدر بدیهی و رایج است که به جای پرسش «تا حالا ماسوله رفتی» از هم می‌پرسند «آخرین بار کی ماسوله بودی؟». روستایی که حالا شهر صدایش می‌کنند و با خانه‌های پلکانی، شمعدانی، بوی نان و زنانی با لباس‌های گلدار محلی شناخته می‌شود، زنانی که انگار با بقیه زن‌ها فرق دارند، چون گل‌های پیراهن‌شان هیچ وقت پژمرده نمی‌شود. برای سفر به ماسوله اگر ابتدا به گیلان و سپس به فومن بروید می‌توانید از طریق جاده مستقیم ماسوله خودتان را به شهر شمعدانی‌ها برسانید. فاصله ماسوله تا فومن حدود 34 کیلومتر است و با کمتر از یک ساعت رانندگی به این شهر می‌رسید.

جاذبه گردشگری ماسوله جاذبه های طبیعی ماسوله

ماسوله هم برای آنها که به طبیعت‌گردی و ماندن در دامان طبیعت علاقه دارند مقصد سفر است، هم آنها که دلیل سفرشان معماری و تاریخ است، چرا که معماری پلکانی این شهر که شهرت جهانی هم دارد، یکی از شاخصه‌های معماری است. معماری‌ای که با توجه به توپوگرافی این منطقه کوهستانی موجب شده بام خانه‌ها، حیاط همسایه باشد، همزیستی که از مسالمت با زمین به مسالمت با انسان‌ها سرایت کرده. علاوه بر این هیچ ساخت و سازی جز ساخت و ساز بومی در این منطقه رخ نداده و از این جهت خانه های این شهر خود به جاذبه تاریخی ماسوله شهر تبدیل شده‌اند. خانه‌هایی از چوب و سنگ و خشت، با متراژهای پایین و معمولا دو طبقه. جاذبه های دیدنی ماسوله اما به تاریخ و معماری ختم نمی‌شود. آبشارها، جنگل‌ها، کوهستان‌های مرتفع، رودخانه‌ها و... از دیگر جاذبه های گردشگری و جاذبه های طبیعی ماسوله هستند که طبیعت‌گردان را به این منطقه می‌کشانند. اگر سراغ پارک جنگلی ماسوله را بگیرید بیشتر این جاذبه های طبیعی در ماسوله را خواهید دید. آبشارهای ماسوله رودخان، لارچشمه، کوشم و تریشوم از جمله معروف‌ترین جاذبه های طبیعی ماسوله هستند. اگر گذرتان به ماسوله افتاد بازار ماسوله و غذاهای محلی این شهر را فراموش نکنید.

اجاره سوئیت در ماسوله رزرو سوئیت در ماسوله

برای اقامت در ماسوله می‌توان اتاقی از هتل آپارتمان‌ها را اجاره کرد. اما نباید فراموش کرد که اقامت در بومگردی‌ها و خانه‌های روستایی لطف دیگری دارد. در سایت مکانچی امکان رزرو سوئیت در ماسوله وجود دارد. سوئیت‌ها ظرفیت‌های متفاوتی دارند که با توجه به شرایط سفر می‌توان و مقایسه آنها، می‌توان مناسب‌ترین را برای رزرو آنلاین انتخاب کرد.

سفر به رشت  سفر به رشت؛ به وقت شهر باران

برخلاف مردم اولسبلنگاه و ماسوله که به زبان تالشی صحبت می‌کنند، شهر رشت بزرگترین جمع گیلکی‌ها را در خود جا داده، همان لهجه شیرین و معروف شخصیت‌های فیلم‌ها و سریال‌هایی که در شمال کشور و مخصوصا گیلان فیلم‌برداری و ساخته می‌شود. یکی از پر‌بیننده‌ترین این فیلم‌ها «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان است؛ فیلمی که نه فقط به خاطر بازی ماندگار زوج سینما، لیلا حاتمی و علی مصفا ماندگار شد، بلکه آهنگ و آوازهای فیلم چیزی از بازی‌ها کم نداشت. رشت قرابت نانوشته‌ای با فرانسه دارد، هم از جهت شباهت با شهر نیس این کشور و هم تشابه در لهجه گیلکی و زبان فرانسه. وقتی از روزبه رخشا، خواننده «کی سه»- که موسیقی آن را کریستف رضاعی ساخته بود- درباره شباهت لهجه گیلکی به فرانسوی پرسیده بودند، او ضمن تایید این خاطره را تعریف کرده بود: «چندی پیش من با یکی از دوستانم در نیویورک بودیم و مشغول صحبت به زبان مادری‌مان- گیلکی- بودیم. خانمی فرانسه زبان با تعجب رو به ما گفت شما به کدام بخش فرانسه صحبت می‌کنید که من متوجه نمی‌شوم؟ ما با خنده گفتیم این زبان گیلکی است. او در پاسخ گفت کجای فرانسه می‌شود؟ ما نیز گفتیم این زبان شمال ایران است نه فرانسه.» سخنانی که با این جمله لیلا حاتمی که خود به زبان فرانسه مسلط است تایید شد: «لهجه رشتی و فرانسوی کاملا با هم در تشابه هستند.» هرچند از روزهای بارانی و باران‌های تمام نشدنی هم می‌تواند شبیه لندن باشد! و اصلا برای همین شهر باران نام گرفته.

بازار رشت بازار رشت؛ کارگاه آشپزسازی

حتی آنها که علاقه‌ای به خرید و آشپزی ندارند، در بازار رشت، این جاذبه گردشگری زنده و محجوب، هوای هر دو به سرشان می‌زند، بس که مواد غذایی‌ تر و تازه‌اند و هم آدم را به خرید می‌اندازند و هم هزار فکر تازه برای آشپزی با آنچه خریده‌اید. یکی از ویژگی‌های بازار رشت گربه‌های آن است، گربه‌هایی که به جای زمین روی سقف مغازه‌ها این طرف و آن طرف می‌روند. چون فروشنده‌های ماهی هر صبح بعد از تمیز کردن ماهی‌ها، بخش‌های باقیمانده را روی سقف مغازه پرتاب می‌کنند و گربه‌ها هم آماده بالای سقف نشسته‌اند و سهم غذای روزانه خود را دریافت می‌کنند. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، مدرسه شاپور، مسجد صفی شهر رشت که به زمان صفویه بازمی‌گردد، میدان شهرداری، برج ساعت، موزه پست و... تنها بخشی از جاذبه های گردشگری شهر رشت هستند.

اگر در هر شهری نتوانستید غذای آن شهر را امتحان کنید نگذارید این اتفاق در رشت بیفتد، درواقع خودتان را از بهترین تجربه غذایی عمرتان محروم نکنید.

اقامتگاه بومگردی در رشت رزرو ویلا در رشت

ویلای اجاره ای در رشت مثل دیگر شهرهای شمال ایران، زیاد است. اما برای رزرو آنلاین ویلای مناسب می‌توان با استفاده از گزینه‌های معرفی شده روی سایت مکانچی قبل از سفر به رشت، ویلای مناسب را رزرو کرد. خانه های بومگردی اطراف شهر رشت نیز امکان اجاره از روی سایت مکانچی دارند و با توجه به هزینه و مسیرهای دسترسی میان خانه های معرفی شده روی سایت، انتخاب و رزرو ویلا و اقامتگاه در رشت امکانپذیر است.

به اشتراک گذاری:
پاسخ شما