دیدنی های سنندج؛ شهری آرمیده در طبیعت چشم‌نواز زاگرس

0

شهر سنندج سرزمینی هزاررنگ با زندگی مردم کردنشین و میزبان تاریخ ارزشمند و کهن از ایران باستان است که تاریخش در کتاب ها، این شکوه را بازگوکننده می‌کند و جاهای دیدنی سنندج آن را از دیگر مقاصد گردشگری متمایز می‌کند. شهر سنندج در دامنه کوه سینه کوش آرام گرفته که در گذشته‌ها به شهر سنه شهرت داشته و با مرور زمان نامش به سنندج تغییر کرده است؛ سرزمینی کوهستانی که مردانگی و غرورش را به حمایت ابهت کوه سر به فلک کشیده زاگرس  دارد و جاذبه های گردشگری سنندج آن را در فهرست شهرهای دلنشین با آب و هوایی مطبوع و طبیعتی زیبا و سرکش قرار داده است. دیدنی های سنندج، از جاذبه های طبیعی گردشگری این شهر گرفته تا آثار تاریخی به جا مانده در اطراف شهر از دلایل سفر به سنندج هستند. 
 قدمت شهر و تپه‌ها اطراف بازگوکننده تاریخی از هزاره چهارم پیش از میلاد و دوره مس و سنگ میانی است اما دوران اوج و شکوه شهر به سلسله صفوی، حکومت شاه صفی و سلیمان خان بازمی‌گردد، چرا‌که نوشته‌های تاریخی و دیدنی های سنندج به یادگار مانده از آن دوران سخن از شکوه و محبوبیت سنندج دارند. این شهر، در زمان صفوی و با بهانه حمله ترکان عثمانی احداث شده و در زمان قاجار گسترش یافته و آثار و بناهای تاریخی زیادی از آن دوران به یادگار مانده است. اقوام کرد از قدیمی‌ترین اقوام ساکن در این منطقه هستند که به زمان مادها برمی‌گردد اما کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌های تاریخی سخن از تاریخی چند هزارساله به زبان آورده‌اند. 

دیدنی های سنندج

با گشت و گذار میان دیدنی های سنندج در تاریخ قدم بگذارید 

گرچه شهر سنندج با طبیعت بی‌نظیرش محبوب و مشهور است، اما زیبایی‌هایش تنها به دیدنی های طبیعی سنندج ختم نمی‌شود، جاذبه های گردشگری سنندج در کنار کوه‌های سرسبز سربه فلک کشیده چهره‌ای زیبا در شهر نمایان کرده است.
عمارت خسروآباد یکی از جاهای دیدنی سنندج است که با مساحت شش هزار مترمربع وسط باغی زیبا به سبک معماری ایران ساخته شده و متعلق به امان‌الله خان اردلان والی، از حاکمان و رجال قدرتمند در دوره قاجار بوده است. به اعتقاد تاریخدانان، قصر در قسمت شرقی متعلق به دوران زندیه بوده که عمارت جدید در کنار همین ساختمان ساخته شده است. از سال 1223 عمارت کاربری‌های گوناگونی همچون مقر حکومتی و نظامی داشته و برای برگزاری مراسم استفاده می‌شده و تشریفات و همچنین اقامتگاه افراد حکومتی بوده است؛ عروسی تنها دختر فتحعلی شاه قاجار نیز در این عمارت زیبا برگزار شده است.

یکی دیگر از دیدنی های شهر سنندج عمارت سالار سعید است که در دوران قاجار منزل شخصی ملا لطف الله بوده و بعد از مرگش، قسمت اندورنی و بیرونی عمارت به مالکیت خانواده حبیبی و سالار سعید درآمده و بعد از کاربری‌های متفاوت در سال 1354 به موزه سنندج تبدیل شد و هم اکنون زیرنظر میراث فرهنگی و گردشگری اداره می‌شود. موزه سنندج به سه بخش؛ پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی تقسیم شده و اشیای زیبایی از تاریخ این سرزمین در موزه سنندج به نمایش گذاشته شده است. قسمتی دیگر از موزه به طور موقت به آثار هنری تاریخی اختصاص داده شده و آثار ارزشمندی در معرض نمایش برای بازدیدکنندگان قرار گرفته است. همچنین در بخش مردم شناسی، آثار فرهنگی مربوط به آداب و رسوم سنندج برای گردشگران قابل بازدید است.

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج حمام خان از حمام‌های عمومی شهر در زمان قاجار است. حمام در بافت قدیمی و کنار مسجد داروغه در ضلع شمالی بازار سرپوشیده قرار گرفته است. حمام خان همچون دیگر حمام‌های ایرانی از بخش های مانند سردر وردی، سربینه، میان در، بینه، هشتی، خزینه، خلوتی، آب انبار اضافی و سرویس های بهداشتی تشکیل شده و طبق سنگ‌نوشته‌های به جامانده، این بنا در دوران حاکمیت امان الله خان اردلان ساخته شده است.

یکی از جاذبه های گردشگری سنندج، بازار این شهر است که مکانی سنتی است و مردم محلی با لباس‌های سنتی رنگارنگ در آن رفت و آمد می‌کنند. این بازار با پلانی مستطیل شکل در دوران صفویه ساخته شده که هنوز هم محلی برای تجارت و رفت و آمد مردم سنندج است.

آبیدر با چشم اندازی بی نظیر بر بام سنندج در تمام سال زیباست. آبیدر به معنای دره ای است که آب از آن می جوشد، در کوه های آبیدر تشکیل شده است و مقصدی برای کوهنوردان در چهارفصل است. بزرگترین سینمای روباز ایران با ظرفیت ده هزارنفر بر روی این کوه ساخته شده و از محبوب ترین جاهای دیدنی سنندج است.

شهر سنندج علاوه بر طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی دارای روستاهای زیبایی با معماری حیرت انگیز است که هرساله میزبان اهل طبیعت‌گران و بومگردان بسیاری است.

روستای پلکانی پالنگان با قدمتی هزارساله که با چشمه‌ها و آبشارهای باشکوهش معروف است ، یکی از دیدنی های سنندج در سفر به این شهر است. در دل روستای پالنگان سنندج چشمه سارها، آبشارهای خروشان و طبیعت سرسبز شاهکاری پدید آورده که مجذوب کننده و زیباست. روستای پالنگان از جاهای دیدنی سنندج با معماری پلکانی‌اش میزبان طبیعت دوستان زیادی از گوشه و کنار ایران است.

پل قشلاق، عمارت وکیل الملک، عمارت آصف، دریاچه زیوار، اورامانات، غار کرفتو، عمارت مشیر دیوان، امامزاده هاجر خاتون، امامزاده پیرعمر، امامزاده پیرمحمد سنندج و قله‌های مرتفع سرسبز از دیگر جاذبه های گردشگری سنندج در اطراف شهر هستند.
اقامتگاه های سنندج

اقامت در سنندج

در سفر به سنندج و اقامت در این شهر رزرو آنلاین اقامتگاه کمک زیادی به گردشگران می‌کند. قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به جاذبه های گردشگری سنندج، با مراجعه به سایت مکانچی که به عنوان سیستم رزرو آنلاین اقامتگاه های غیرهتلی در این زمینه فعالیت می‌کند، امکان انتخاب میان گزینه های پیشنهادی و رزرو آنلاین اقامتگاه وجود دارد. اما میان همه انتخاب‌ها، اقامت در بومگردی های سنندج که معمولا در روستاهای اطراف هستند، تجربه سفر متفاوت برای کسانی است که سفر به سنندج را برگزیده‌اند.

اقامتگاه بومگردی واران سنندج یکی از گزینه های اقامت در سنندج است که در روستای گلین با ظرفیت پذیرایی از 40 مهمان امکان رزرو قبل از شروع سفر را دارد. 

پاسخ شما