جاذبه های گردشگری اردبیل؛ شهری کهن به بلندای تاریخ

0

سفر به شمال غرب کشور، چه در روزهای سرد سال و چه در روزهای گرم سال، سفر به طبیعت بکر و بی‌نظیری است که فقط در ارتفاعات اردبیل وجود دارند. معروف‌ترین دیدنی های استان اردبیل در سفر به این منطقه دیدنی های اردبیل سرعین هستند که بیشتر از دیگر جاذبه های سفر به اردبیل شناخته شده‌اند. در ادامه مطلب علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری اردبیل، سعی شده تا بخشی از جاهای دیدنی سرعین و اقامتگاه هایی برای رزرو معرفی شوند. 

طبیعت اردبیلمعرفی دیدنی های اردبیل سرعین در سفر به اردبیل 

اردبیل شهری در شمال غربی سرزمین کهن ایران که عظمتی به بلندای تاریخ دارد. نامش برگرفته از واژه آرتاویل به معنای شهر مقدس است. دارالارشاد، دارالامان و دارلملک از دیگر نام هایی بوده که در گذشته ها براین شهر نهاده اند. گرچه سنگ نگاره ها نشان از زندگی 40 هزار گذشته در این شهر را دارند، اما آثار و شواهد قدمت سکونت را، سه هزار قبل تخمین زده اند و در سده پنج میلادی شهر فیروز به پادشاهان ساسانی این شهر نسبت داده شده. اما برجسته ترین و مهم ترین تاریخ این شهر به زمان حکومت صفویان برمی گردد، آثاری که از آن زمان به جامانده، نشان از عظمت و شکوه این سلسله در اردبیل دارد. همچنین اردبیل یکی از شهرهای مهم در حاشیه راه ابریشم بوده که تجارت و دادوستد از مهم ترین مشاغل مردم این شهر در گذشته ها به شمار می رفته و در لیست شهرهای مهم ایران در طول تاریخ به چشم می خورد. علاوه بر تاریخ مهمش یکی از زیباترین طبیعت ها را در شمال غرب کشور دارد که هرساله میزبان گردشگران بسیاری است.  

دیدنی های اردبیل

مکان های دیدنی اردبیل

اردبیل سرزمین پیروان و مریدان شیخ زاهدگیلانی، بنیانگذار فرقه ی صفویه است، اما قدمتش کهن تر است و به 40 هزارسال قبل بازمی گردد و اوج شکوه و هنرش در دوران صفویه بوده که یادگاری های زیادی از آن دوران برای آیندگان به جا مانده است. علاوه بر تاریخش، طبیعت زیبایش از منظره های خیره کننده برای گردشگران مخصوصا در فصل بهار است و هرساله میزبان سفردوستان زیادی است.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از دیدنی های دوره صفویه با تزیینات خیره کننده، از شاهکارهای هنر معماری ایران محسوب می شود. مقبره متعلق به شاه اسماعیل صفوی، همسرش و دیگر افراد مهم و برجسته ی حکومت و کشته شدگان جنگ چالدران بوده. در سال 735 هجری قمری صدرالدین موسی، پسر شیخ صفی الدین این بنای مهم که شبیه شهر کوچکی با تمام امکانات است، برای گسترش طریقت ساخت که در قرن چهاردهم تا شانزدهم محل سلوک صوفیان مهمی بوده و بعدها با تغییر کاربری به آرامگاه و محل دفن خاندان صفوی تبدیل شده و هم اکنون یکی از برترین جاذبه های برتری اردبیل که درب هایش به روی عموم باز است.

دریاچه شورابیل در 2 کیلومتری شهر اردبیل از زیباترین و محبوب ترین دریاچه ها در استان است که به دلیل شوری بیش از اندازه این نام را برای دریاچه انتخاب کردند. دریاچه علاوه بر زیبایی طبیعیش که چشم ها را مجذوب می کند، پناهگاهی برای پلیکان ها، غاز خاکستری، خوتکا قرقاول و مرغابی هاست.

کلیسای مریم مقدس یادگاری از قرن بیستم میلادی در این سرزمین که با پیگیری های خانواده گالوست میرزاییان ساخته شده و از برجسته ترین دیدنی های اردبیل سرعین برای رهگذران است. امروزه در کلیسا مراسم مذهبی انجام نمی شود، اما درب هایش به روی عموم باز است.

مقبره شیخ امین الدین جبرائیل در روستای کلخوران در نزدیکی اردبیل، محل دفن پدر شیخ صفی الدین اردبیلی از اجداد خاندان صفویه ست. هفتصدسال از ساخت این بنا می گذرد و معماری اش شبیه مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی است.

برج شاطر از دیگر جاذبه های گردشگری اردبیل در 6 کیلومتر مرکز شهر و در روستای صومعه قرار دارد. برج استوانه ای شکل با نمایی ده ضلعی شبیه آرامگاه چلبی اوغلو در سلطانیه است. تاریخ این روستا به دوران قبل از اسلام باز می گردد و تپه های اطراف برج نشان از تاریخ آن دوران دارند.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل مکانی برای حفظ و نگهداری گونه های مختلف حیوانات در این سرزمین است که برای بازدیدکنندگان مخصوصا کودکان جذاب است.
بازار بزرگ اردبیل یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری اردبیل است که از دوران صفویه به یادگار مانده و هنوز قلب اقتصاد شهر است و حس سرزندگی و تازگی در این بازار جریان دارد.

جنگل فندوقلو از زیباترین دیدنی های اردبیل سرعین در 30 کیلومتری شهر که چهارفصلش دلبربا و مجذوب کنندست. فندقلو سرزمین امنی برای روییدن گیاهان کمیاب با چشم اندازی از درختان تناور و مراتع زیباست و هرساله میزبان گردشگران زیادی از چهارگوشه ایران است.

اقامتگاه بومگردی باجیلار اقامت در اردبیل

برای اقامت در اردبیل، امکان رزرو اقامتگاه بومگردی در دل روستاها، رزرو خانه روستایی و یا حتی ویلا وجود دارد. برای اطلاع از لیست ویلاهای اجاره ای اردبیل کافی است به پیشنهادهای سایت مکانچی نگاه کرد. مکانچی با معرفی ویلاها و خانه های روستایی، ماجراجویی در طبیعت و جاذبه های گردشگری اردبیل این امکان را فراهم کرده تا علاوه بر سفر کردن به طبیعتی بکر و جاذبه های گردشگری اردبیل، دغدغه ای برای اقامت و اجاره ویلا در اردبیل نداشته باشید.

اقامتگاه بومگردی باجیلار در روستای سردابه، 24 کیلومتری اردبیل با همت خواهرانی برپا شده که میهمان نوازی شان هر مسافری را دلتنگ خانه کوچک و صمیمی آن ها می کند. چشم انداز اقامتگاه، کوه های سبلان و طبیعت اطراف آن است. سفارش غذاهای محلی و سنتی در این اقامتگاه امکانپذیر است، اگر کودکی به همراهتان دارید، باجیلار با داشتن محوطه ای برای بازی کودکان آماده کرده تا در طول سفر خاطره ای دلچسب به یادگار ببرند.

دیدنی های سرعین

سرعین؛ سرزمین چشمه های آب گرم

سرعین به سرسبزی و زیبایی شهره است، در لیست پربازدیدترین شهرهای توریستی ایران چشم نوازی می کند و هرساله میزبان میلیون ها گردشگر ایرانی و خارجی از سراسر کره زمین است. شهرت جهانی چشمه های آبگرم سرعین در کنار طبیعت زیبایش دیدنی و شگفت انگیزست. نام سرعین در فرهنگ لغات فارسی به معنای سرچشمه است و نام هایی همچون ساری قیه، سرقین، سارقین و سرائین برای چشم های آبگرم سرعین در گذشته ها استفاده می شده. چشمه های آبگرم سرعین که منشا تمام آن ها کوه سبلان است با منابع آبی غنی خاصیت درمانی بالایی دارد و شهرتش را مدیون همین چشمه های آبگرم است. چشمه ها از گذشته های دور، مظهر پاکی و ستایش هستند و حتی در قدیم مورد پرستش و احترام بودند و از ارکان مقدس برای مردم به شمار می رفتند. تاریخ این سرزمین به دوران حکومت مادها و هخامنشیان باز می گردد و معابد صخره ای نشان از حکومت آن تمدن ها دارد که در کتیبه های هخامنشی هم نامش چشم نوازی می کند. گرچه طبیعت این شهر چهار فصل است اما طبیعتش در بهار و تابستان زیباتر است.

مکان های دیدنی سرعین

جاهای دیدنی سرعین

سرعین به طبیعت دل انگیز و چشمه های آبگرمش معروف است، اما اهمیت جاذبه های تاریخی سرعین برای تاریخدانان و باستان شناسان ارزشمندتر است. دیدنی های اردبیل سرعین، چهارفصلش زیبا و مملو از مسافران خوش ذوق این شهر است.

تپه باستانی آناهیتا از قدیمی ترین جاهای دیدنی سرعین، مربوط به هزاره اول و دوم میلاد مسیح است که با شماره 1976 به ثبت آثار ملی رسیده است. آثار بدست آمده از این تپه نشان از عبادتگاهی برای مغ ها و موبدان زرتشتی بوده و ساری قیه در اطرافش محلی تابستانی برای حاکمان ساسانی بوده.

آبگرم گاومیش گلی از معروف ترین و محبوب ترین چشمه های معدنی سرعین است که خواص درمانی آن برای گردشگران شناخته شده است.

آبگرم یول سویی، ژنرال، پهلو، ساری سو، دالار، ائل سویی، بش باجیلار و ایرانیان از دیگر چشمه های آبگرم مورد استفاده  و جاهای دیدنی سرعین برای توریست هاست.

دهکده باستانی ویند کلخوران در 5 کیلومتری سرعین در زیرتپه ای به نام چله خانه واقع شده. کشف این مکان به عنوان پدیده ای در تاریخ غوغایی به پا کرد زیرا شبیه آن در دنیا کم است. معماریش حیرت انگیز و داستانش شنیدنی است.

پیست اسکی آلوارس در دامنه کوه سبلان از دیگر جاهای دیدنی سرعین در زمستان است. بزرگترین پیست اسکی ایران که 8 ماه سال قابل استفاده است و از برترین پیست ها برای ورزش های زمستانی به شمار می رود.

هتل ارشاد سرعین

اقامت در سرعین

برای گذراندن چندروز در طبیعت زیبای سرعین، اقامت در هتل ها یا خانه های محلی از گزینه های جذاب و تجربه سفری حیرت انگیزست. انتخاب زیاد است، اما قبل از سفر می توان با مراجعه به سایت رزرواسیون آنلاین مکانچی، جزئیاتی از ویلاهای اجاره ای و هتل ها را در سرعین دید. با جستجوی شهر سرعین در سایت مکانچی، فهرستی از ویلاهای سرعین نمایش داده می شود.
برای اطلاع بیشتر و داشتن بهترین انتخاب، باتوجه به توضیحات و اطلاعاتی که روی سایت نمایش داده می شود می توان بهترین انتخاب را داشت.

هتل آپارتمان آنا دارای 5 واحد دوخوابه، 5 واحد دوتخته و 10 واحد سه تخته است. همه واحد ها دارای امکانات تلویزیون، یخچال، اجاق گاز، مبلمان، سیستم گرمایشی شوفاژ و سرویس بهداشتی (ایرانی و دوش) است. فاصله چند دقیقه ای این مجموعه با مراکز آب درمانی سرعین و جاهای دیدنی سرعین از امتیازات این مجموعه به شمار می‌آید. 

مجتمع هتل و آبدرمانی چهار ستاره ارشاد (پهنلو) در دو ساختمان بزرگ طبقاتی واقع در مرکز شهر توریستی سرعین و دسترسی سریع و آسان این مجموعه به مراکز خرید و دیگر آبهای گرم، سالن آمفی تئاتر، بانک ها، مراکز اورژانسی و درمانی و دیگر مراکز خدماتی و تفریحی بخصوص در ساعات ترافیک شهری، همچنین استفاده از مدرن ترین آبگرم معدنی سرعین و استان اردبیل یک مکان ایده آل برای اقامت آسوده است. دارای 62 واحد اقامتی؛ شامل سوئیت های رویال دو تخته، سه تخته و آپارتمان های رویال یکخوابه 4 نفره، دوخوابه 6 نفره، سه خوابه 9 نفره که همگی مجهز به سیستم تهویه، سیستم گرمایشی شوفاژ و اطفای حریق و سیستم روشنایی هوشمند هستند. واحدهای هتل کلیه امکانات رفاهی از جمله حمام، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، یخچال، تلویزیون، سشوار و اقلام بهداشتی مورد نیاز میهمانان را دارا هستند. 

پاسخ شما