سفر به شاهرود؛ همکاری مشترک تاریخ، عرفان و طبیعت

0

چه بخواهید جاذبه‌ های گردشگری طبیعی را ببینید، چه منظورتان از سفر، رفتن به دل تاریخ باشد، شاهرود مقصد مناسبی است، چون هر دو مقصود را برآورده می‌کند. سفر به شاهرود و گشت و گذار میان جاذبه های طبیعی شاهرود مورد توجه گردشگرانی است که در سفر، نگاهی هم به جاذبه های معنوی دارند؛ آرامگاه سلطان العارفین بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی، شیخ عمادالدین و شیخ جلال الدین در شاهرود، هم عنوان «مهد عرفان» را به این شهر داده و هم علاوه بر دیگر دیدنی های شاهرود، این شهر را صاحب جاذبه های معنوی کرده است. بخشی از دیدنی های شاهرود در ادامه مطلب آمده تا هوای سفر به این شهر را به سرتان بیندازد.

جنگل اولنگ از دیدنی های شاهروددر ساحل ابر؛ جنگل شاهرود از مهمترین جاذبه های طبیعی شاهرود 

شهر شاهرود هم مثل شهر دامغان، یکی از مراکز تولید پسته است، اما آنقدرها معروف نشده. برخلاف چنارهای تنومندش که هرچند برای اهالی عادی شده و به چشم نمی‌آید، اما مسافرها می‌دانند و می‌بینند که چطور در پاییز و برگ‌ریزانش کوچه پس کوچه ها را نقاشی می‌کنند. مهمترین جاذبه طبیعی و یکی از دیدنی های شاهرود جنگل ابر است؛ شاهرود از پایین به کویر و از بالا به کوه می‌رسد، برای همین به جنگل شاهرود، جنگل ابر می‌گویند، چون بیشتر روزهای سال پوشیده از ابر است. اگر پیاده‌روی‌تان را تا ارتفاع بیشتری ادامه دهید، بعد از شاهرود، جاده آزادشهر و قبل از روستای ابر، دو راهی را سمت راست بروید، می‌توانید به جنگل اولنگ برسید، جایی که دیگر ابرها زیر پای‌تان هستند، درست مثل داستان جک و لوبیای سحرآمیز، وقتی جک از درخت بالا می‌رفت و می‌رسید به سرزمینی بالای ابرها. با این تفاوت که اینجا خبری از غول و چنگ و غازی که تخم طلا می‌کند، نیست.  

آبشار مجن از دیدنی های سفر به شاهرودآبشار مجن؛ داستان پیاده‌روی با کبک

یکی دیگر از دیدنی های شاهرود آبشار مجن یا تنگه، داستان آبشاری است در نزدیکی شهری به همین نام در 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود. کسانی که بودن در کنار این آبشار را تجربه کرده‌اند می‌گویند صدای قدرتمند آبشار، پیاده‌روی در آب خنک پایین آبشار آن هم به همراه کبک‌هایی که شما را همراهی می‌کنند، تنها بخشی از جاذبه های طبیعی شاهرود است که در سفر به شاهرود می‌توانید تجربه کنید.

چشمه مجن از دیدنی های شاهرودچشمه مجن؛ ارتش آب سرخ

چشمه‌ مجن هم در همین منطقه قرار دارد، یکی دیگر از دیدنی های سفر به شاهرود؛ چشمه‌ ای که خواص دارویی دارد و قرمز است، آن هم به خاطر گوگردی که پیش از اینکه شما به چشمه برسید، بوی آن به شما می‌رسد. مسیر جویبارهایی که به چشمه می رسند هم رنگی است. این یکی برای آن است که آب اسیدی چشمه انواع مواد معدنی مثل سنگ‌ ها و رسوبات آهن، ماسه‌سنگ‌ و ذغال سنگ را در خود حل می‌کند و با عبور از جویبارها‌، رسوبات را با رنگ‌های گوناگون در بستر خود جا می‌گذارد. آب این چشمه حدود 13 درجه سانتیگراد دما دارد و از قدیم‌الایام تا حالا بودن در این آب و دما دلیل دارویی دارد، چرا که می‌گویند آب این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی و استخوانی مفید است. اگر 27 کیلومتر از شمال غربی شاهرود فاصله بگیرید، به این چشمه می‌رسید. حالا که تا اینجا رفته‌اید سری هم به روستای تاریخی تاش بزنید؛ چرا که این چشمه در فاصله 5 کیلومتری جنوب شرق این روستای تاریخی قرار دارد و محیط اطراف آن یکی دیگر از جاذبه های طبیعی شاهرود به حساب می‌آید.

شهر بسطام از دیدنی های شاهرودگل‍پونه‌های بسطامی؛ رد پایی از دیدنی های تاریخی شاهرود 

جاذبه های طبیعی شاهرود و فرصت گردشگری در سفر به شاهرود بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید؛ اگر شش کیلومتر از شاهرود فاصله بگیرید به شهر بسطام می‌رسید، شهری قدیمی و باستانی که حالا خیابان‌هایش با چنارهای سر به فلک کشیده پوشیده شده است. این شهر زادگاه ایرج بسطامی است که در زلزله بم جان سپرد، خواننده‌‌ای که هرچند آثار زیادی داشت، اما با آهنگ «گلپونه‌‌ها...» ماندگار شد وقتی می خواند «گلپونه های وحشی دشت امیدم، وقت سحر شد/ خاموشی شب رفت و فردایی دگر شد/ من مانده ام تنهای تنها/ من مانده ام تنها، میان سیل غم‌ها...».

مقبره بسطام از دیدنی های تاریخی سفر به شاهرودبسطام؛ عارفی که می‌خواست چیزی نخواهد

بسطام اما از دیرباز شهرت دیگری هم داشته است و آن مقبره بایزید بسطامی است که  از دور میدان اصلی  شهر هم دیده می‌شود. عارفی که مولوی و عطار بارها در مثنوی معنوی و تذکره الاولیا نامش را به نیکی برده‌اند. جنید بغدادی در مورد بایزید گفته است: «بایزید در میان ما چون جبرئیل است در میان ملائکه». مجموعه مقبره بایزید بسطامی که شامل مقبره او در کنار صحن و خانقاه و محل عبادت و ریاضت او می‌شود سه ورودی دارد. از هر کدام که وارد شوید می‌توانید سخن بازدیدکنندگان این مکان را تایید کنید که انگار به زمان و ساحت دیگری پا می‌گذارید. می‌گویند از ابویزید بسطامی پرسیدند: «چه می‌خواهی؟» جواب داد: «خواهم که چیزی نخواهم.» شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی را مقتدای خود می‌دانست. عارفی که چون پیرو حکمت خسروانی بود، نقش بسزایی در نگهداری از فرهنگ ایران باستان داشته است. این ارادت آنقدر بوده است که نوشته‌اند: «روزی شیخ ابوالحسن خرقانی شاگردی را گفت: چه بهتر بودی؟ شاگرد گفت: ندانم. شیخ گفت: جهان پر از مرد همه همچون بایزید»

مقبره ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه نو خرقان هم خود یکی دیگر از جاذبه های تاریخی سفر به شاهرود و مقصد دیگری برای گردشگری معنوی و عرفانی است. می‌گویند بر سر در خانقاه شیخ خرقان نوشته بوده است: «هر که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید؛ چه، آنکه نزد باریتعالی به جان ارزد، بر خان بوالحسن به نان ارزد» عبارتی که هر چند حالا دیگر دیدنی نیست، اما راهی است برای شناختن مردی که بعد از هزاره‌ای هنوز از همه دنیا زیارت کنندگانی دارد، چه در زمان خود سلطان محمود غزنوی هم به دیدار او رفته و از او پند خواسته بود. در حکایت های باقی مانده ذکر شده که شیخ ابوسعید ابوالخیر، ابوعلی سینا و ناصر خسرو قبادیانی، شاعر و متفکر ایرانی که معاصر شیخ ابوالحسن خرقانی بوده‌اند به خرقان رفته و با او هم‌صحبت شده و مقام معنوی‌اش را ستوده‌اند. مقامی که در وصفش همین بس که خواجه عبدالله انصاری از معرف‌ترین مریدان و شاگردان صاحب این مقام بوده است. به هر حال بازدید از دیدنی های شاهرود را که در نه تنها در این شهر بلکه در مسافت های اطراف شاهرود پراکنده‌اند را از دست ندهید. 

روستای میغان از دیدنی های اطراف شاهرودروستای میغان؛ دونده با باد

حالا که تا بسطام رفته‌اید، سری هم به روستای میغان بزنید. اگر بخت با شما یار باشد می‌توانید اسب‌های وحشی را در مراتع زیبای میغان ببیند. روستای میغان در 24 کیلومتری شمال شهرستان شاهرود و حد فاصله جاده شاهرود-آزادشهر (در استان گلستان) و در کوهپایه‌های البرز قرار دارد. 

بومگردی سپیدار شاهرودرزرو اقامتگاه در شاهرود

اقامت در شاهرود را می‌توانید در یکی از خانه های بومگردی که نزدیک جنگل ابر هستند، تجربه کنید. خانه روستایی سپیدار در شهر شاهرود و روستای ابر، با حفظ سنت‌های روستایی، به عنوان یک بومگردی منطقه‌ای برای اقامتی دلپذیر امکان رزرو آنلاین از روی سایت مکانچی را دارد. همه چیز در این اقامتگاه شکل سنتی‌اش را حفظ کرده است و با اقامت در این بومگردی سپیدار، می‌توانید گشت و گذار در جنگل ابر شاهرود را با یک راهنمای محلی تجربه کنید و بعد از بازگشت‌تان در حیاط اقامتگاه، دور آتش بنشینید و چای بنوشید و خاطره‌هایتان را ماندگار کنید.

اقامتگاه بومگردی کوچه باغ نیز یکی دیگر از خانه های بومگردی شاهرود است. بومگردی کوچه باغ نیز برای اقامت در شاهرود یکی از گزینه های انتخابی است. این اقامتگاه هم روی سایت مکانچی صفحه اختصاصی دارد و می‌توانید امکانات بومگردی کوچه باغ در شاهرود را بررسی کنید و سپس برای رزرو آنلاین اقامتگاه بومگردی در شاهرود اقدام کنید. 

پاسخ شما