در سفر به آذربایجان شرقی از تبریز و کندوان دیدن کنید

0

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‎های زیبای کشورمان است که نقاط توریستی و جذابیت‎های زیادی برای سفر دارد. بنابراین سفر به آذربایجان شرقی را باید یکی از گزینه‎های مطرح برای هر ایرانگرد دانست. شاید معروف‎ترین شهر این استان میان گردشگران و علاقمندان به سفر، شهر تبریز باشد که آوازه تاریخ، فرهنگ و جاذبه‎های گردشگری‎اش به گوش همه رسیده است. سفر به تبریز از جهات مختلف می‎تواند یک سفر خارق العاده و بی‎نظیر برایتان باشد اما جدا از تبریز، برخی شهرها و روستاهای دیگر استان آذربایجان شرقی نیز بسیار  مقاصد جذابی برای سفر هستند. یکی از این سفرهای جذاب می‎تواند سفر به کندوان باشد. شما حتی می‎توانید برنامه سفر به کندوان را در دل برنامه‎تان برای سفر به تبریز جای دهید و با یک تیر دو نشان بزنید. در این مطلب قصد داریم یک راهنمای سفر مختصر به تبریز و کندوان ارائه دهیم با ما در این سفر به آذربایجان شرقی همراه باشید.

پارک ائل گلی از دیدنی های تبریزراهنمای سفر به تبریز

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و یکی از کلان شهرهای ایران است. این شهر از دیرباز در شکل‎گیری فرهنگ، ادبیات و سیاست کشورمان نقش داشته و از این رو نامش به گوش همه آشناست. اهمیت سیاسی تبریز درطول تاریخ خصوصا در زمان انقلاب مشروطه سبب شده جاذبه‎های تاریخی زیادی در این شهر وجود داشته باشد که یکی از مشهورترین و جذاب‎ترین آنها خانه مشروطه است. خانه مشروطه در محله قدیمی راسته کوچه، درست در غرب بازار تبریز قرار گرفته است. معماری این بنا که متعلق به  حاج مهدی کوزه کنانی بوده، مربوط به دوره قاجاریه است.

در میان جاذبه‎های تاریخی تبریز یکی دیگر از مکان‎هایی که حتما باید در سفر به تبریز از آن دیدن کنید کاخ و موزه شهرداری است. کاخ شهرداری با معماری زیبایش یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد است اما جدا از آن درباره موزه شهرداری که در زیرزمین کاخ قرار دارد جالب است بدانید آن را باید اولین موزه شهرداری در ایران دانست که بعد از موزه شهرداری چین دومین رتبه در جهان را دارد.

در سفر به تبریز یادتان باشد حتما از بازار فرش مشهور این شهر دیدن کنید. این بازار از قدیم‎الایام تا اکنون فعال است و تاریخی پربار و غنی پشت خود دارد. این بازار همیشه (خصوصا در زمان حکومت قاجار و پهلوی) جدا از اینکه یک به‏‎عنوان بازار کاربرد داشته به‎عنوان یک مکان سیاسی نیز به‎حساب می‎آمده است.  جدا از این جنب و جوش بافت تاریخی این بازار بر ارزش گردشگری آن افزوده است.

شهر تبریز به جز جاذبه‎های تاریخی، جاذبه‎های طبیعی زیادی هم برای دیدن دارد. برای مثال باید به ائل گلی اشاره کرد. ائل گلی یک تفریحگاه در جنوب شرقی تبریز است که  آق قویونلوها آن را ایجاد کردند و صفوی‎ها توسعه‎اش دادند. در این تفریحگاه دریاچه شاه گلی با 12متر عمق وجود دارد که شما می‎توانید در این دریاچه قایقرانی کنید. امکانات تفریحات ائل گلی بسیار عالی است و شما می‎توانید روی این مکان به‎عنوان یک جای مناسب برای پیک نیک خانوادگی حساب کنید. جالب است بدانید یک هتل 5 ستاره در این تفریحگاه وجود دارد که باعث استقبال بیشتر گردشگران از این تفریحگاه شده است.

یکی دیگر از جاذبه‎های طبیعی شهر تبریز که نباید بازدید از آن را از دست داد جنگل ارسباران است. این جنگ دست نخورده زیستگاه گونه‎های گیاهی و جانوری متنوع است و یکی از زیباترین جنگ‎هایی است که ممکن است در زندگی خود دیده باشید. از دیگر جاذبه های شهر تبریز باید به پارک ملی کنتال،خانه علی موسیو و... اشاره کرد.

اگر راهی تبریز هستید نگران محل اقامت خود نباشید. با وجود اقامتگاه‎های بومگردی، هتل‎ها و مسافرخانه‎های فراوانی که در این شهر وجود دارد، اقامت در تبریز را باید یکی از آستان‎ترین کارها در این سفر دانست.

روستای کندوان از دیدنی های تبریزراهنمای سفر به کندوان

اما همانطور که گفتیم حیف است اگر سفر به آذربایجان شرقی را به تبریزگردی محدود کنیم. کندوان یکی از  روستاهای استان آذربایجان شرقی و شهر اسکو است که در 60 کیلومتری شهر تبریز قرار دارد و می‎توان آن را مقصدی خوبی برای علاقمندان به ایرانگردی دانست. خانه‎های این روستا شبیه به کندو است و بیشتر شهرتش را هم از همین طریق به دست آورده. شاید از بیرون اینطور به نظر نرسد اما وقتی وارد  یکی از این خانه‎ها شوید خواهید دید که مانند اکثر خانه‎ها از بخش‎های مختلفی مانند پذیرایی، آشپزخانه، هال و... تشکیل شده است.

این روستا در تابستان‎ها هوای بسیار خنکی دارد و سفر به کندوان می‎تواند یک گزینه عالی برای سفر تابستانی باشد. 117 خانواده که در این روستا زندگی می‎کنند خانه‎های خود را در دل کوه بنا کرده‎اند. این خانه‎ها را باید دستاورد گدازه‌ها و مواد مذاب  آتشفشان دانست که کمی با دخالت انسان مخلوط شده و این خانه‎های عجیب و منحصر به فرد را به وجود آورده است.

برای اقامت در کندوان نیز نباید نگران باشید زیرا هم می‎توانید به‎راحتی خانه اجاره کنید و هم می‎توانید در هتل صخره‎ای تورال کندوان اتاق رزرو کنید. در آخر یادتان نرود در سفر به کندوان می توانید برای سوغاتی یکی از محصولات مردم روستا مانند خشکبار، آلوچه، لواشک، جاجیم و گلیم را تهیه کنید.

پاسخ شما