سفر به تهران و دماوند؛ تضادی میان هیاهو و آرامش

0

شهر تهران؛ پایتخت و مرکز ثقل سیاسی ایران در 200 سال اخیر بوده است و تمام اقوام ایرانی از هر زبان و قومیتی، در کنار هم روزگار خود را سپری می‌کنند. آب و هوای شهر تهران در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد است و در تمام فصول سال گردشگران بیشماری از سراسر کشور و خارج آن به تهران سفر می‌کنند تا از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی آن دیدن کنند، اما ساکنان این شهر گاهی برای فرار از هیاهوی شهرشان و به دست آوردن کمی آرامش، به شهر دماوند که در فاصله کمی از تهران قرار دارد سفر می‌کنند تا کمی از هیاهو و شلوغی‌های پایتخت فاصله بگیرند، با ما همراه باشید تا با هم گشتی میان دیدنی های تهران و دماوند بزنیم.

پارک آب و آتش از دیدنی های تهراندیدنی های تهران؛ پایتخت 200 ساله

شهر تهران که بیشترین رونق آن مربوط به دوره قاجار است، اکنون به عنوان پایتخت، جمعیت بی‌شماری را در خود جای داده است. تهران از شمال به نواحی کوهستانی و از جنوب به نواحی کویری منتهی می‌شود و در نتیجه آب و هوای شمال و جنوب تهران با یکدیگر متفاوت است. نماد قدیمی شهر تهران برج آزادیست اما چند سالی می‌شود که برج میلاد نیز به عنوان نماد ثانویه شهر شناخته می‌شود. تهران میزبان دانشگاه‌های مادر و معتبر کشور است و از این رو، یکی از قطب‌های جذب دانشجو در هر سال است، در کنار این‌ تهران میزبان نزدیک به نیمی از فعالیت‌های صنعتی و کارخانه‌هایی با زمینه فعالیتی منسوجات، شکر، خودرو، الکترونیک و...  نیز است. همچنین این شهر یکی از بزرگترین بازارهای مبلمان و فرش نیز در کل کشور محسوب می‌شود. در شهر تهران اقلیت‌های دینی به راحتی در کنار مسلمانان زندگی می‌کنند و مراکز مذهبی خود مانند کنیسه، کلیسا و آتشکده را اداره می‌کنند.

در ادامه مطلب بخشی از دیدنی های تهران به صورت فهرست آورده شده تا در سفر به تهران و گشت و گذار در این شهر تاریخی امکان بازدید از بناهای تاریخی تهران و سازه های مدرن آن فراهم شود.

محله درکه از دیدنی های تهرانفهرستی از دیدنی های تهران که در سفر به این شهر نباید از دست بدهید!

در تهران فهرستی از موزه‌ها و اماکن تاریخی وجود دارد که دیدن آنان برای دوستداران تاریخ و فرهنگ خالی از لطف نخواهد بود. موزه ایران باستان واقع در خیابان سی‌تیر، موزه مادر کشور و یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های تاریخ ایران زمین است، در کنار موزه ملی خیابان سی‌تیر برای دوستداران غذاهای خیابانی نیز یکی از جاذبه‌های شهر تهران است.از دیگر موزه‌های تهران می‌توان موزه آبگینه، موزه رضا عباسی، موزه تماشاگه زمان، موزه موسیقی، موزه سینما، موزه فرش، موزه ارتباطات و سردر باغ ملی را نام برد، و از اماکن تاریخی تهران که حالا ماهیت موزه پیدا کرده‌اند، می‌توان به کاخ موزه گلستان، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه سعدآباد، باغ موزه نگارستان، خانه مقدم و عمارت مسعودیه اشاره کرد.

از جاذبه‌ های طبیعی تهران که آب و هوایی خوش دارند می‌توان به بام تهران، درکه، دربند، توچال، بازار بزرگ، بازار تجریش، پل طبیعت، پارک آب و آتش، پارک جمشیدیه، پارک ساعی، بوستان ملت، پارک جنگلی یاس، باغ پرندگان لویزان، دریاچه چیتگر، برج میلاد و مجموعه برج آزادی اشاره کرد که برای گشت و گذار و بیرون کردن خستگی‌ها از تن عالی هستند.

از سوغات‌های تهران می‌توان به انواع توت، سبزی کوهی، آلوچه و لواشک ترش و ملس دربند،‌ سیب دماوند،‌ سوهان ری،‌ نقاشی روی چرم، فرش و جاجیم شمیران اشاره کرد.  سرگنجشکی، دمی بلغور جو،‌ اشکنه اسفناج، قورمه سبزی، خورش قیمه و آش رشته غذای محلی تهران هستند.

شهر تهران به خاطر پایتخت بودنش، امکان تفریحی، رفاهی زیادی دارد و مرکز رفت و آمدهای زیادی است. مسافران بسیاری به دلایل متفاوت، گذرشان به تهران می‌افتد که برای اقامت می‌توانند یکی از آپارتمان‌ها یا سوئیت اقامتی در تهران را برای گذراندن چند روزی در این شهر به صورت روزانه اجاره کنند. هاستل لاوین در محدوده میدان فاطمی قرار گرفته و با اتاق‌هایی با ظرفیت متفاوت، یکی از گزینه‌های منتخب برای اقامت در تهران است. همه آپارتمان‌های تهران به صورت مبله و با امکانات رفاهی کامل در اختیار مسافران قرار داده می‌شوند که قیمت‌هایشان با توجه به متراژ، ظرفیت و موقعیت آپارتمان‌ها متفاوت است. فهرستی از اقامتگاه‌های تهران را می‌توانید در سایت مکانچی ببینید و برای سهولت در رزرو، به صورت آنلاین از طریق سایت برای رزرو آپارتمان یا خانه موردنظر خود اقدام کنید.

سفر به دماوند سفر به دماوند دماوند؛ شهری به دور از هیاهو

دماوند یکی از شهرهای نزدیک استان تهران و مرکز شهرستان دماوند است. دماوند در بخش میانی، اقلیم نیمه استپی سرد و در ارتفاعات اقلیم نیمه کوهستانی دارد. دوماه‌بند، دنباوند و دمابند نام‌های قدیمی این شهر است و قله باشکوه و زیبای دماوند در شمال این شهر قرار دارد و یکی از  دیدنی های مهم شهر دماوند و علت نامگذاری شهر به دماوند است. این قله بلندترین قله آتش‌فشانی آسیا و نخستین اثر طبیعیست که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. دماوند یکی از کهن‌ترین شهرها و نخستین شهرهای اسطوره‌ای تاریخ ایران زمین است که تاریخ ساخت این شهر با شهرهای اصطخر و بلخ به نظر یکسان هستند. تعدادی گور اشکانی با شیوه‌های تدفین متفاوت، تعدادی سکه مربوط به دوره اشکانی،  بقایای قلعه‌ مربوط به دوره ساسانیان و چند سکه نقره از زمان خسرو دوم در بخش غربی دماوند در کاوش‌های باستان‌شناسی کشف شده‌اند. صنایع دستی شهر دماوند شامل جاجیم، نمد، پارچه‌های نخی، روتختی، حوله، سفره، گیوه، منبت، معرق و… است، همچنین می‌توان از  توتک، حلوا لوز، حلواهای دیگر، نان محلی، عسل، آبنبات کیلان و…‌ به عنوان سوغاتی‌های شهر دماوند نام برد.

غار رودافشان از دیدنی های دماونددیدنی‌ های دماوند

از دیدنی‌های طبیعی شهر دماوند می‌توان به کوه دماوند، چشمه اعلاء، چشمه سیاه سنگ، روستای رودافشان، غار رودافشان، منطقه آبعلی، دریاچه‌های تار و هویر، آبشار تیزآب، آینه رود، دشت مشا، دژ گل خندان، منطقه ولیران، برج شیخ شبلی و... اشاره کرد. از جاذبه‌های مذهبی دماوند نیز به مسجد جامع دماوند، امامزاده عبدالله و خلیل‌الله، امامزاده عبدالله و عبیدالله می‌توان اشاره کرد. شهر دماوند در کنار آب و هوای مفرح و معتذل، دارای جاذبه های دیدنی زیادی است که علاقه‌مندان به سفرهای یک روزه می‌توانند از این جاذبه‌ها دیدن کنند و لذت ببرند.

برای اقامت در این شهر علاوه بر اجاره ویلا در دماوند می‌توانید از اقامت در بومگردی ها لذت ببرید. بومگردی کدخدا در روستای خسروان و بومگردی کوچه غار رودافشان در روستای رودافشان از نمونه اقامتگاه های بومگردی دماوند هستند که امکان رزرو از روی سایت مکانچی را دارند.

به اشتراک گذاری:
پاسخ شما