سفر به اردبیل و سرعین؛ شهری با قدمت پنج هزار سال

0

اردبیل‌ یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان اردبیل در شمال غربی ایران است و زبان مردم آن ترکی آذربایجانی‌ست. این شهر در دوران قبل اسلام و دوران اسلامی مرکز آذربایجان بوده است. شهر اردبیل در دوره‌های مختلف با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شده. این شهر در زمان‌های گذشته بدلیل قرار گرفتن در شاهراه تجاری ایران و اروپا از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده و اوج شکوه اردبیل در قرن‌های گذشته را می‌توان مربوط به دوران صفویه دانست که خاندان شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی بر مسند حکومت بودند. بزرگ‌ترین کتابخانه ایران توسط پسر شیخ صفی‌الدین اردبیلی در اردبیل ساخته شد و میعادگاه دانشمندان و عالمان بسیاری بود. پس از سقوط صفویان از اعتبار و رونق اردبیل کاسته شد و در جریان حمله روس‌ها به ایران تخریب‌های گسترده‌ای در این شهر انجام گرفت. شهر اردبیل در منطقه کوهستانی واقع شده و اطرافش با کوه‌های بلند و برف‌گیر احاطه و همواره آب و هوایی سردی دارد، به همین دلیل بهترین زمان برای بازدید از دیدنی های اردبیل و گشت و گذار میان جاذبه های طبیعی سرعین نیمه اول سال است. از سوغاتی‌های معروف اردبیل می‌توان به قره‌حلوا، حلوای سفید، وسایل مسی و لباس‌های پشمی اشاره کرد.

دیدنی های اردبیلدیدنی های اردبیل

اردبیل، یکی از زیباترین شهرهای استان اردبیل است و به دلیل آثار باستانی، جاذبه‌های طبیعی خیره کننده و چشمه‌های آب گرم جوشان در بین گردشگران محبوبیت فراوان دارد. بخشی از دیدنی های اردبیل، آثار تاریخی به جا مانده در شهر هستند، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شهیدگاه، قلعه قهقهه، کهنه قلعه، قلعه دیو ، شهر یری، کاروانسرای سنگی صائین (کاروانسرای عباسی)، مسجد جمعه اردبیل، کلیسای مریم مقدس، موزه تاریخ طبیعی، موزه مردم‌شناسی، موزه صنایع دستی، موزه مفاخر دینی، موزه تخصصی باستان‌شناسی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی، چینی‌خانه، بازار سرپوشیده، آرامگاه سید امین‌الدین جبراییل و پل هفت چشمه (داش کسن) از جاذبه های تاریخی اردبیل هستند. جاذبه‌های طبیعی اردبیل نیز در دریاچه شورابیل، دریاچه نئور، جنگل فندقلو، پکیره سنگی بابا داوود عنبران، بالیقلوچای، تفرجگاه بولاغلار، گردنه حیران و کوه سبلان خلاصه نمی‌شوند و در سفر به اردبیل می‌توان با برنامه ریزی مناسب برای استفاده از فضا و دیدنی های اردبیل سود برد. در کنار تمام این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی از دیدن پل معلق مشکین‌شهر در سفر به اردبیل غافل نشوید. 

گردنه‎ حیران، بخشی از مسیر آستارا به اردبیل یکی از دیدنی های اردبیل است که با چشم‎اندازهای زیبا و بدیع، خود تبدیل به مقصدی جذاب برای مسافران این خطه شده است. نام این گردنه، از روستایی که در سی کیلومتری آستارا قرار دارد گرفته شده. کوه‎های سبز و مه گرفته از جمله مناظر آشنای گردنه حیران برای علاقه‌مندان است. یکی از ویژگی های این گردنه وجود چشم‎اندازی وسیع از جنگل‎های انبوه هیرکانی است که در نزدیکی مرز ایران با کشور آذربایجان قرار دارد. به‎ طوری‎ که از یک سوی جاده، جنگلی انبوه و متعلق به پارک ملی هیرکان به چشم می‌خورد. محبوبیت گردنه حیران تنها محدود به چشم‎اندازهای مه گرفته آن نیست، بلکه شامل دهکده‌ای توریستی‌ آن نیز است که در سال‌های اخیر در این منطقه راه‌اندازی شده و یکی از بخش‌های جذاب آن تله‌کابینیست که خط سیر آن از منطقه‌ حیران آغاز و در «جنگل فندقلو» پایان می‎یابد. علاوه بر تله‌کابین، سورتمه‌ریلی هم در دهکده توریستی حیران راه‎اندازی شده که به وسیله آن می‎توان گشت و گذاری در دل کوه‎های پوشیده از جنگل داشت.

یکی از گزینه‌های اقامت در اردبیل رزرو خانه‌های بومگردی اطراف شهر است. البته که آپارتمان اجاره‌ای در اردبیل برای کسانی که اقامت داخل شهر را ترجیح می‌دهند وجود دارد؛ اما اقامت در بومگردی باجیلار که در روستای سردابه و در فاصله 24 کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار گرفته، ضمن اقامت نزدیک شهر، فرصت بهره گرفتن از جاذبه‌های طبیعی اردبیل در اطراف شهر را فراهم می‌کند. برای رزرو بومگردی باجیلار در اردبیل می‌توانید از سایت مکانچی اقدام کنید.

شهر سرعینسرعین؛ شهری با چشمه‌های آب گرم

سرعین شهر کوچک با شهرتی جهانیست که در 30 کیلومتری غرب استان اردبیل و در ارتفاع 1658 متری از سطح دریا قرار دارد. قسمت عمده شهر در دره‌ای کاسه مانند که از شیب ملایم دامنه‌های ارتفاعات سبلان به وجود آمده قرار گرفته است. با توجه به قرارگیری سرعین در محدوده کوهستان سبلان آب و هوای این شهر جزء اقلیم‌‌های مدیترانه‌ای سرد به حساب می‌آید. شهرستان سرعین دارای دو  بخش «مرکزی» و «سبلان»، یک شهر و چهار دهستان است. شهرت سرعین به دلیل چشمه‌های آب گرم فراوان با خاصیت درمانی آن است و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در استان اردبیل محسوب می‌شود که هر ساله نظر گردشگران و توریستان بی‌شماری را حتی در هوای سرد زمستانی به سوی خود جلب می‌کند. سرعین در لغت به معنی سرچشمه است، اما در گذشته با نام‌هایی هچون ساری‌قیه، سارقین، سرائین، سرقین نامیده شده است. در سفر به سرعین حتما خوردنی‌های خوشمزه‌ای مانند آش دوغ، کره، سرشیر و دوغ محلی، کباب و عسل آن را امتحان کنید و با خود به عنوان سوغاتی این شهر دوست‌داشتنی ببرید. اقتصاد مردم سرعین بر پایه دامداری، کشاورزی و گردشگری استوار است.

چشمه های آبگرم سرعینگشتی در سرعین که یکی از دیدنی های اردبیل است

سرعین به یمن وجود سبلان و نقش آن در اعتدال آب و هوا دارای چهار فصل منظم با خصوصیات و ویژگی‌‌های خاص هر کدام از این فصل‌هاست که در مقایسه با دیگر مناطق ایران از جاذبه‌های گردشگری و اقلیمی بسیاری برخوردار است. در سفر به سرعین باید بدانید که برعکس شهر اردبیل که دارای بناهای تاریخی و باستانی زیادیست، سرعین از نظر جاذبه‌های تفریحی و طبیعی سرآمد است و اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، اقامت در سرعین می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای طبیعت‌گردی و کمپینگ برایتان باشد.

از جاذبه‌های تاریخی سرعین نیز می‌توان تپه باستانی آناهیتا را نام برد که در گذشته معبد زرتشتیان بوده و این معبد از نظر تاریخی و قدمت ارزش بسیار زیادی دارد. دهکده باستانی ویند کلخوران نیز از دیگر آثار باستانی سرعین است و مجموعه‌ای از خانه‌های قدیمی را شامل می‌شود که این دهکده را تشکیل داده‌اند. روستای آتشگاه که در آن آتشگاه‌های تاریخی و قدیمی زیادی وجود دارند هم از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی سرعین است. از جاذبه‌های طبیعی سرعین نیز می‌توان به سنگ عقاب یا قارتال، دریاچه دهانه آتشفشان، سنگ مقدس محراب یا محرابه، آبشار ورگه سران، دره گلستان (آلوارس)،  پیست اسکی آلوارس، دره جنگلی ایرد موسی، یخچال‌ها و برف‌ چال‌هایی با قدمت عمر کوهستان سبلان، گونه‌های گیاهی با خاصیت دارویی و گونه‌های جانوری اشاره کرد و همچنین ده‌ها چشمه‌ی آب گرم طبیعی با رنگ، طعم و خواص درمانی مختلف در گوشه و کنار این شهر توریستی است که از ژرفای زمین می‌جوشند و این شهر را به مهم‌ترین مقصد گردشگری استان اردبیل تبدیل می‌کنند. 

برای اقامت در سرعین قبل از سفر به شهر، می‌توان هتل آپارتمان، سوئیت یا ویلا اجاره‌ای در سرعین را به صورت آنلاین رزرو کرد که با استفاده از سایت مکانچی، امکان جستجو و انتخاب گزینه موردنظر وجود دارد.

به اشتراک گذاری:
پاسخ شما