جاذبه های دیدنی شهر بروجرد؛ سفر به پاریس کوچولو ایران

0

بروجرد شهری در دامنه زاگرس با زمستان های سرد و بهار و تابستانی دلنشین، برای سفردوستان است. وجود جاذبه های دیدنی شهر بروجرد در کنار کوه سفیدپوش زاگرس که سراب ها و رودخانه های زیادی از آن جاری هستند، منظره ای بهشت گونه ای به طبیعت بخشیده و چشم انداز دلنوازی را خلق کرده تا چشم ها را محسور کند و دل ها را عاشق.
شهری 8 هزار ساله در دشت حاصلخیز سیلاخور که تمدن کهنش را مدیون همین رود است. دیدنی های شهر بروجرد بازگوکننده ی پیشینه تاریخی این سرزمین در دامنه های سرسبز زاگرس بوده که خود بیانگر این است که از همان دیرباز شهر در شاهراه حیاتی ایران واقع شده است. همچنین تپه های باستانی اطراف بروجرد نشان از حکومت های پیش از تاریخ ایران را دارند، اما اوج و شکوفایی شهر به دوره اشکانی و ساسانی می رسد که در دوره اسلامی از مهم ترین شهرهای ایران به شمار می رفته و جهانگردان زیادی به این شهر سفر کردند و خاطرات خود را در سفرنامه هایشان به یادگار گذاشتند. پیدا کردن محل اقامت در بروجرد از دغدغه های هر مسافری برای سفر به بروجرد است که مکانچی با معرفی بهترین ها، لذت سفر را دوچندان می کند.

دیدنی های بروجرد

دیدنی های شهر بروجرد، عروس سفیدپوش زاگرس

مسجد جامع بروجرد از منحصر به فردترین شاهکارهای معماری در دوره اسلامی است. بنا برای روی آتشکده ای از دوران ساسانی ساخته شده که در جنگ ایران و عراق از بمباران جان سالم به در نبرده و خسارت های زیادی به آن وارد شده. مسجد تک ایوانی  و دارای دو درب شرقی و غربی با یک حیاط مرکزی است. دخل و تصرف زیادی در دوران های مختلف مانند صفویان، زندیان و قاجار صورت گرفته و بخش های زیادی به آن افزوده شده، اما معروف ترین بخش مسجد منبر چوبی آن است و به اعتقاد مردم این شهر، حسن مجتبی دومین امام شیعان در سفری به این شهر بر بالای این منبر سخنرانی داشته و بر محبوبیت این مسجد افزوده است.

خانه مصری بروجردی از زیباترین خانه های تاریخی و دیدنی های شهر بروجرد که تزیینات و معماریش از ساختمان های فرنگ در دوره قاجار الهام گرفته شده و هم اکنون درب هایش به عنوان موزه مردم شناسی بروجرد به روی تاریخ دوستان باز است. بنا در دو طبقه با یک حیاط مرکزی و تزیینات بی نظیر کاشیکاری و آجرکاری در زمره ی زیباترین خانه های دوره قاجار به شمار می رود.

پل قلعه حاتم از دیگر آثار ثبت ملی و قدیمی ترین دیدنی های بروجرد است که قدمت آن به دوره اوایل قاجار می رسد. ویژگی منحصر به فرد قلعه حاتم به دیگر پل های ایران کابری متفاوت و چشم انداز زیبایش است که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از گوشه و کنار ایران است. باستان شناسان هدف اصلی ساخت پل را انتقال آب شرب از غرب رودخانه گرم آبه به شرق می دانند و دلیل معروفیت پل همین است. این کار برای تامین آب آشامیدنی مردم بروجرد انجام می شد و بعدها با گذر زمان از آب رودخانه برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می شده است.

تپه قرق از دیگر پدیده های کشف شده در جنوب شرقی بروجرد با 5 طبقه، دارای آثاری از دوران عصر مس یا همان عصر نوسنگی در هزاره ی پنجم و چهارم قبل از میلاد است که به عنوان مهم ترین تپه باستانی شهر بروجرد معرفی شده است. سفال های یافت شده در این محوطه با تپه گیان و کوهدشت لرستان در یک زمان است و نقش سفال ها به رنگ اخرایی و با اشکال هندسی یا سبدباف است.

روستای کرکیخان در 5 کیلومتری شهر از محبوب ترین جاذبه های دیدنی شهر بروجرد برای طبیعت دوستان است. روستا با چشم اندازی زیبا و مردمانی مهمان نواز میزبان مسافران خوش ذوق مخصوصا در نوروز و تابستان است.

بازار بزرگ بروجرد که از روزگان قدیم محل داد و ستد و تامین مایحتاج مردم شهر بوده به دستور حسام السلطنه از شاهزادگان قاجاری ساخته شده تا مکانی باشد، برای تجارت و کسب و کار مردم شهر. تماشای رفت و آمد کسبه ها در کنار مغازه های قدیمی با رنگ و لعاب، این مکان را محلی محبوب برای گردشگران فراهم کرده تا از قدم زدن در بازاری قدیمی لذت ببرند. راسته های بازار با دالان های  پیچ در پیچ به اختصاصی شدن حرفه های کمک کرده و هر راسته بر اساس شغل ها تعریف شده است.

تپه جغا، تنگه کپرگه، موزه اسناد مردم شناسی بروجرد، چشمه سراب کرتول، پارک سماور، امامزاده جعفر، مجموعه تفریحی بوستان فدک، پل چالانچولان، مقبره شاهزاده ابوالحسن، گلدشت، تالاب بیشه دالان، مسجد امام، آبشارهای ونایی و ارگ بروجرد از دیگر جاذبه های دیدنی شهر بروجرد است که در سفر به این شهر باید دید.

اقامت ارزان در بروجرد

محل اقامت در بروجرد

مکانچی با معرفی سوییت، آپارتمان، اقامتگاه بومگردی، خانه روستایی و مهمانپذیر در مناطق مختلف بروجرد و ماجراجویی در تاریخ کهن و دیدنی های بروجرد این امکان را برای مسافرانش فراهم کرده تا علاوه بر سفر کردن به پاریس کوچولوی ایران و یکی از زیباترین شهرهای لرستان، دغدغه ای برای رزرو محل اقامت در بروجرد نداشته باشند. قبل از سفر با جستجو روی سایت رزرواسیون آنلاین مکانچی فهرستی از آپارتمان های بروجرد قابل مشاهده و رزرو است.

مهمانپذیر خاتم بروجرد در 2 طبقه و 13 اتاق میزبان مسافران این شهر است. مجموعه دارای اتاق هایی مستر است، با میزبانی مهربان که سعی کرده تمامی امکانات را برای مهمانانش فراهم کند.

خانه دربست یکخوابه در بروجرد از خانه های باصفا در منطقه گلدشت که توسط خانواده ای دوست داشتنی اداره می شود تا مهمانانشان خاطره ای خوش از این شهر به یادگار ببرند.

پاسخ شما