گردش میان جاذبه های گردشگری سنندج در سفر به شهری در دامنه کوه

0

شهر سنندج مرکز استان کردستان، دومین شهر بزرگ کردنشین کشور و در غرب ایران واقع شده است. نام این شهر دگرگون شده سنه‌دژ (قلعه‌ای در پای کوه)، و سنه‌دژ نیز دگرگون شده سینه‌دژ است و دلیل نامگذاری آن به سینه‌دژ ، قرار گرفتن شهر سنندج در دل کوه‌های آبیدر و رشته‌کوه‌های زاگرس است. قدمت برخی از دیدنی های سنندج که به شهر هزار تپه نیز معروف شده، به هزاره چهارم پیش از میلاد (دوره مس سنگ میانی) برمی‌گردد و آثاری مربوط به دوره اشکانی و ساسانی نیز از این شهر به دست آمده؛ که سفر به سنندج را در فهرست برنامه های گردشگران داخلی قرار می‌دهد. آنچه محرز است، شهر سنندج از دوره صفویه و در زمان حکومت شاه صفی و سلیمان خان تبدیل به شهر شده و تا قبل از آن به صورت دهکده‌ای کوچک اداره می‌شده است. دیدنی های سنندج با وجود جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی بسیار، یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای سفر است. بافت سنتی و ساختمان‌هایی کهن مثل حمام، مساجد و بازار بخشی از بافت 112 هکتاری تماشایی شهر هستند. در ادامه مطلب با مکانچی همراه باشید تا جاذبه‌ های گردشگری سنندج را به شما معرفی کنیم.

مجموعه تفریحی آبیدر سنندج از جاذبه های گردشگری سنندجدیدنی های سنندج

مکان‌های معماری فراوانی از دوره‌های صفویه و قاجاریه در سنندج باقی مانده و این آثار باعث شده تا این شهر از لحاظ بافت معماری سنتی بسیار غنی باشد. بسیاری از بنا‌های این شهر به صورت عام المنفعه هستند؛ مانند: مساجد، تعدادی حمام، بازار و... . از اماکن دیدنی و مذهبی سنندج می‌توان به خانه کرد یا عمارت آصف وزیری، مجموعه تفریحی و پارک جنگلی آبیدر، پارک ملت، موزه سنندج، موزه تاریخ طبیعی، عمارت و چهارباغ خسروآباد، عمارت وکیل، عمارت مشیر دیوان، عمارت ملک التجار، عمارت احمدزاده، حمام خان، حمام شیشه، حمام عمارت آصف، حمام وکیل الملک، پل تاریخی قشلاق، بازار تاریخی سنندج، مسجد جامع سنندج، امامزاده هاجره خاتون، امامزاده پیرعمر و امامزاده پیرمحمد اشاره کرد که در ادامه چند مورد از دیدنی‌ های سنندج مفصل توضیح داده می‌شود.

یکی از مهمترین دیدنی های سنندج عمارت و چهارباغ خسروآباد است. این عمارت در ضلع شمالی بازار سنندج واقع شده و از دوره قاجار مسکونی شده و معماری آن شبیه به بناهای شهر اصفهان در دوره زندیه و قاجار است. باغ این عمارت در زمان خود یکی از چهارباغ‌های زیبا و جذاب ایران بوده که در حال حاضر بخش‌های زیادی از آن از بین رفته است. در وسط این باغ حوضی صلیبی شکل قرار دارد و همچنین تزیینات، گچ‌بری‌ها، آجرکاری‌ها و  اُروسی‌های این بنا بسیار چشم‌نواز و فاخر هستند. این عمارت شامل دو بخش غربی و شرقی است که بخش غربی عمارت مقر حکومت خاندان خان اردلان بوده و بخش شرقی آن غلام‌گردش‌ها قرار دارند. بیرون از عمارت نیز حمام، اتاق قاب‌چین و اتاق خدمتکاران قرار دارد.

یکی از جاذبه‌های گردشگری سنندج عمارت آصف وزیری یا همان خانه کرد است که به عنوان نماد و هویت فرهنگی، مردم شناسی و از ارزشمندترین آثار تاریخی استان کردستان است. این عمارت در زمان صفویه توسط میرزا علی نقی خان لشکرنویس یا همان آصف اعظم ساخته شده و بعدها در دوره‌های قاجار و پهلوی گسترش یافت و بخش‌هایی به آن افزودند، این بنا در سال 1382 مرمت شد و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است. این مکان در خیابان امام شهر سنندج واقع شده است.

یکی دیگر از دیدنی های سنندج عمارت وکیل است که وسعت زیادی دارد و دارای سه حیاط است که در هر یک از این حیاط‌ها عمارتی مخصوص قرار دارد. عمارت وکیل دو حمام خصوصی و عمومی نیز دارد. بخشی از عمارت در دوره زندیه ساخته شده و بخشی از آن نیز در دوره قاجار کامل شده است. از جذابیت‌های این عمارت سقفی زیبا با طراحی خاص (کلاه فرنگی)، اُروسی‌های بی‌نظیر و آجرکاری‌های عالی است.

موزه سنندج یکی دیگر از دیدنی های سنندج در سفر به سنندج است، این موزه که در بخش بیرونی عمارت بسیار زیبایی به نام عمارت ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام یا همان عمارت سالار سعید قرار دارد، در سال 1136 سالار سعید خانه خود را به اداره فرهنگ شهر خود واگذار کرد و تا سالیان سال کاربری‌های متفاوتی مانند دانشسرا، کتابخانه و خانه پیشاهنگان داشت تا این که در سال 1354 به موزه سنندج تبدیل شد. داخل موزه دارای دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی است و آثاری از دوران پیش از تاریخ تا دوره قاجار در آنجا نگهداری می‌شود. موزه سنندج نیز در خیابان امام سنندج واقع شده است.

حمام شیشه از دیگر دیدنی های سنندج است که قدمتی 200 ساله دارد و دلیل نام‌گذاری آن به حمام شیشه، استفاده از شیشه‌های فوق‌العاده زیبا در تزیینات این بنا است. معماری این بنا ساده اما جذابست؛ امروزه بخش زیادی از شیشه‌های تزیینی حمام از بین رفته و احتمالا این بنا در دوره زندیه و یا قاجار ساخته شده است. این حمام در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مجتمع تفریحی آبیدر از دیگر جاذبه های گردشگری سنندج است که بر بالای کوه آبیدر قرار دارد و یکی از جاهای جذاب و دیدنی سنندج در شب است، پارک آبیدر در میان دو کوه کوچک و بزرگ قرار گرفته و در دل کوه‌ها چشمه‌های زیادی جاری است و بدین جهت آبیدر گفته می‌شود. آبیدر که به نوعی بام سنندج نیز هست چشم اندازی فوق‌العاده را از شهر سنندج در شب به نمایش می‌گذارد و همچنین بهتر است برای دیدن این مکان، غروب به آبیدر بروید تا نمایی از غروب خورشید را نیز از بام سنندج نظاره‌گر باشید.

اقامتگاه واران سنندج اقامت در سنندج

در سفر به سنندج و اقامت در این شهر رزرو آنلاین اقامتگاه کمک زیادی به گردشگران می‌کند. قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به جاذبه های گردشگری سنندج و گشت و گذار میان دیدنی های سنندج با مراجعه به سایت مکانچی که به عنوان سیستم رزرو آنلاین اقامتگاه های غیرهتلی در این زمینه فعالیت می‌کند، امکان انتخاب میان گزینه‌های پیشنهادی و رزرو آنلاین اقامتگاه وجود دارد. اما میان همه انتخاب‌ها، اقامت در بومگردی های سنندج که معمولا در روستاهای اطراف هستند، تجربه سفر متفاوت برای کسانی است که سفر به سنندج را برگزیده‌اند.

اقامتگاه بومگردی واران سنندج یکی از گزینه های اقامت در سنندج است که در روستای گلین با ظرفیت پذیرایی از 40 مهمان امکان رزرو قبل از شروع سفر را دارد.

پاسخ شما