دیدنی های همدان؛ کهن شهر چندهزارساله

0

شهر همدان، شهری کهن با پیشینه چند هزار ساله است که تاریخش بر تار و پود شهر آشکار است. معماری شهر به سبک باروک و به شکل دایره ای ساخته شده است و خیابان‌های اصلی در نهایت به میدان شهر می‌رسند. یکی از جاذبه های گردشگری همدان، محله‌های قدیمی مانند جولان، حکیم خانه، کوچه جودا، قاشق تراشان و کوچه صابونیا است که هنوز رنگ و بوی تاریخ صفوی و قاجار را به خود دارند. اما تاریخ شهر به هزاران سال قبل می رسد، قبل از اینکه آریایی‌ها شهر همدان را به عنوان سکونتگاه انتخاب کنند، اینجا زیستگاه اصلی قوم کاسیان بوده است که از آن به بعد رد و پای اقوام گوناگون بر این شهر زیبا به جا مانده است. همدان از شهرهای مهم در دوره مادهاست که مهمترین راه‌های کاروان رو در اکباتانا و قلب ماد قدیم می‌گذشته است. گرچه در دوران و سلسله‌های مختلف همچنان اوج و شکوهش زبانزد تاریخدانان و باستان شناسان بوده و هم اکنون به عنوان شهری تاریخی، مرکزی برای پژوهش های باستان شناسان است. شهری به چنین مهمی زادگاه افراد بزرگی همچون ابوعلی سینا و باباطاهر است و هنوز محلی برای تجمع گردشگران است.
دیدنی های همدان

دیدنی های همدان؛ سفر به کهن سرزمین ایران

آرامگاه بوعلی سینا یکی از برجسته‌ترین نمادهای شهر همدان و نشانه های قدمت ایران در فرهنگ و دانش و علم جهان به شمار می رود که با تلفیق سه سبک معماری ایرانی، یونانی و مصری در میدان بوعلی سینا در همدان ساخته شده است. آرامگاه متعلق به امیر پزشکان جهان، حکیم، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی که نامش برای جهانیان آشناست و سازه اش شبیه به گنبدقابوس و متاثر از از باغ های ایرانی و حوض های خانه های سنتی توسط مهندس سیهون طراحی شده است. 12 ستون بنا نشانه 12 دانشی ست که ابوعلی سینا به آن ها مسلط بوده. در این مجموعه علاوه بر ابوعلی سینا محل دفن افراد مهمی همچون ابوسعید دخدوک و ابوالقاسم عارف قزوینی هم است.

غار علیصدر، از دیدنی های همدان است که زیباترین غار آبی جهان لقب گرفته است. تنها غار تالابی ایران است که سنگ های درونش مربوط به دوران ژوراسیک از دوره دوم زمین شناسی، حدود 190 میلیون سال قبل است. چشمه های زیرزمینی آب غار را تامین می کنند و حتی در قسمت هایی عمق آب بیش تر از 10 متر است. غار علیصدر از پربازدیدترین دیدنی های همدان است که هرساله میزبان هزاران گردشگر است.

یکی دیگر از دیدنی های همدان، میدان امام از قدیمی ترین میدان های همدان در مرکز شهر است که 6 خیابان اصلی به این میدان وصل می شوند. میدان در سال 1307 توسط معمار آلمانی کارل فریش طراحی شده و ساخت آن سه سال به طول انجامیده. 12 گنبد با تزیینات آجرکاری ساده و برجسته و نقش های هندسی و گچبری در سال 1379 به ثبت آثارملی ایران رسید.

روستای ورکانه از منحصر به فردترین روستاهای ایران و جاهای دیدنی همدان است. نامش را از معادن سنگ اطراف روستا از کلمه ورکان گرفته است. قدمت روستا به 400 سال قبل بازمی گردد که از طبیعتی زیبا و چشم انداز بی نظیری برخوردار است. روستا در منطقه ای کوهستانی واقع شده که چهارفصلش زیباست. معماری آن زیبایی رنسانس را به رخ می کشد و قدم زدن در کوچه های سنگ فرشش آرامشی را در خاطر به یادگار می گذارد.

آرامگاه باباطاهر در شهر همدان از شاهکارهای معماری قرن هفتم و هشتم هجری است. باباطاهرهمدانی ملقب به باباطاهرعریان از شاعران فروتن و فرهیخته که بی توجه به زرق و برق دنیا می زیسته و در دو بیتی های خود از عشق به خدا، انسانیت و طبیعت سخن می گفته است. از تاریخ تولد و وفات این شاعر تاریخ دقیقی در دست نیست، فقط بر اساس حدسیات دوران زندگیش را متعلق به اواخر سده ی چهارم و پنجم هجری زندگی دانسته اند.

گنجنامه در واقع حکایتی از گنج به زبان پارسی و از تصورات مردم گرفته شده است. گنجنامه اعتبارش را مدیون دوران هخامنشی و کتیبه هایش ست. این دره در 11 کیلومتری شهر همدان در گذشته های دور بر سرراه هگمتانه به بابل و مسیر رفت و آمد پادشاهان زیادی بوده. اما امروزه گنجنامه یکی از جاذبه های گردشگری همدان برای گردشگران است.

هگمتانه از کهن ترین و مهم ترین شهرهای تاریخی جهان است که به عنوان پایتخت اولین امپراتوران و پادشاهان ایرانی مورد استفاده قرار می گرفته است. مساحتی حدود 30 هکتار دارد که باستان شناسان بزرگی در آن کاوش کرده اند و ظروف سیمین و زرین به دست آمده نشان از تجملات در دوران های پادشاهان مختلفی دارد. این تپه بیضی شکل یکی از بزرگترین محوطه تاریخی کشف شده ایران در مرکز شهر و دیدنی های همدان است.

مسجد جامع همدان با معماری چشمگیر و مجذوب کننده اش از دیگر دیدنی های همدان برای هر گردشگری است. زیباترین تزیینات معماری را می توان در نحوه آرایش آجرهای به کار رفته در منارهای مسجد و تزیینات آجری برجسته مشاهده کرد. از سازنده ی این مسجد نامی آورده نشده است، اما نام محمدخان برسنگاب مسجد به عنوان وقف کننده دیده می شود، بنای فعلی را متعلق به 1253 هجری قمری می داند، این در حالی است که با توجه به منابع تاریخی بنای اولیه مسجد را به قرون اولیه اسلامی نسبت می دهند.

آرامگاه استر و مردخای یکی از زیارتگاه های یهودیان در این شهر است که از دو جهت قابل اهمیت است، از یک طرف برای قوم یهود و از طرف دیگر به عنوان یک اثر تاریخی. اینجا آرامگاه استر همسر خشاریارشاه و و مردخای دایی استر که در کودکی به دلیل نداشتن پدر و مادر از او نگهداری می کرد و همچنین توانست فرمان شاه را پس بگیرد، تا مانع از کشتار یهودیان شود و از آن به بعد برای یهودیان قابل احترام و ستایش است.  

کلیسای گریگوری استفان، گنبد علویان، حمام تاریخی قلعه، برج قربان، مجسمه شیرسنگی، موزه تاریخ طبیعی همدان، تپه عباس آباد، شهربازی رنگین کمان، پیست اسکی الوند از دیگر جاذبه های گردشگری همدان برای توریست هاست.

اقامت در همدان

اقامت در همدان

برای سفر به پایتخت تاریخ و فرهنگ و قدم زدن در جاذبه های گردشگری همدان، اقامت در اقامتگاه های بومگردی همدان و آپارتمان های مبله از گزینه های خوب برای داشتن سفری خاطره انگیز است. تعداد اقامتگاه های همدان کم نیست، فقط کافی ست با جستجو کردن شهر همدان در سایت مکانچی به اطلاعات کامل اقامتگاه ها دست پیدا کنید. سایت رزرواسیون مکانچی، فهرستی از اقامتگاه هارو در سایت نمایش می دهد تا مسافران با مقایسه امکانات بهترین انتخاب را داشته باشند.

اقامتگاه بومگردی حاج اسماعیل با قدمت 140 ساله در میان باغی با مساحت 1000 متر و 7 اتاق برای 30 نفر ظرفیت دارد. تمامی اتاق ها فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی هستند، بنابراین مهمانان می توانند از سرویس های داخل محوطه استفاده کنند.

اقامتگاه بومگردی مزداگرد در روستای تاریخی امزاجرد در 21 کیلومتری همدان واقع شده است. دارای 5 اتاق سنتی با ظرفیت 35 نفر است و تمامی اتاق ها با حدود 10 پله از سطح حیاط فاصله دارند و همچنین سرویس بهداشتی اختصاصی ندارند.

هتل آپارتمان سفیر همدان دارای 8 طبقه و 15 واحد شیک با امکانات کامل در حوالی مراکز تاریخی و فرهنگی بنا شده است. هتل سفیر با معماری لوکس و مدرن در فضایی آرام و دل انگیز، در محیطی به یادماندنی اقامتی خوش و خاطره انگیز را برای مسافرانش به ارمغان می آورد.

آپارتمان های یک خوابه و دوخوابه فول امکانات از دیگر گزینه های انتخابی هستند که در مرکز شهر و نزدیک به اماکن تاریخی همدان واقع شدند.

پاسخ شما