دیدنی های شاهرود؛ برگی از کتاب تاریخ ایران زمین

0

شاهرود به دلیل قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم، از روزگان کهن مورد توجه اقوام گوناگون از جمله آریایی ها بوده و امروزه هم، آثار و بقایای تمدن های متعدد در این منطقه نشان می دهد که از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی و معاصر زندگی تداوم پیدا کرده است و به همین خاطر شهر مملو از آثار باارزش تاریخی و فرهنگی ست و تاکنون صدها اثر از جاذبه های دیدنی شاهرود در این شهر شناسایی شده و تنها 20 اثر به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. همچنین کاوش های باستان شناسی در نقاط مختلف شاهرود و کشف دست ساخته های چندهزارسال قبل از تمدن اشکانیان در این سرزمین را از نظر تمدن و فرهنگ روشن می سازد و دیدنی های شاهرود را برای هر گردشگری جذاب ساخته است.
شهر اولیه شاهرود به منظور دفاع در برابر مهاجمان در بلندی های تپه ای در کنار رودی بزرگ بنا شده و به این دلیل نام شاهرود را بر آن نهادند و از شهرهای مهم دوران اشکانیان بوده که سومین آتش مقدس اهورامزدا که در اوستا از آن نام برده شده، آذرفرنبغ آتشکده ای بزرگ در شاهرود است. جاذبه های دیدنی شاهرود تنها محدود به بسطام و آثار تاریخی شهر نیست، این شهر دارای اماکن تاریخی و دیدنی بسیاری بوده که همواره مورد جذب گردشگران است. شاهرود سرزمین اقوام آریایی، سرزمین ادبیات شفاهی و نانوشته، سرزمین عرفان و تصوف است که سفر کردن به آن، پراست از ثبت خاطره های رنگارنگ. از این رو، اقامت در شاهرود دغدغه ای برای هر مسافری است که مکانچی با پیشنهاد بهترین اقامتگاه ها در شاهرود این امکان را برای مسافران فراهم کرده تا سفری آسان و بی استرس تجربه کنند.
دیدنی های شاهرود

دیدنی های شاهرود؛ سفر به اعماق تاریخ

جنگل ابر با داشتن درختانی به قدمت 40 سال، از میراث های طبیعی مهم به شمار می رود و با گونه های گیاهی و جانوری نادر، بهترین مکان برای گیاه شناسان و علاقمندان به طبیعت است. جنگلی به وسعت 35 هزارهکتار با درختان سر به فلک کشیده در اعماق اقیانوسی از ابر پنهان شدند. اینجا جایی ست که زمین و آسمان به هم می رسند، ابرها درختان را در آغوش می کشند. روستای ابر در 12 کیلومتری جنگل ابر واقع شده است که به خاطر میزبانی مسافران جنگل ابر ،مشهور و محبوب است. کوه نوردی، جنگل نوردی، دوچرخه سواری، عکاسی و پرنده نگری از زیباترین جاذبه های جنگل ابر است. فراموش نکنید در سفر به جنگل ابر از حتما از راهنماها کمک بگیرید، چرا که به تنهایی سفر کردن به اعماق درختان هیرکانی خطرناک است.

روستای مجن از زیباترین دیدنی های شاهرود، روستاهای تاریخی و کهن ایران در 35 کیلومتری شاهرود و در دامنه های کوه های البرز جا خوش کرده است. مجن بافتی پلکانی دارد و با معماری بی نظیر و پلکانی خود لقب ماسوله کویر ایران را از آن خود کرده است. خانه های این روستا شباهت زیادی به روستای ماسوله دارند. همچنین با طبیعتی روح انگیز، از دیگر جاذبه های دیدنی شاهرود در مجن می توان به چشمه هفت رنگ مجن، آبشار مجن و آبشار تنگه اسمال اشاره کرد. در روستای تاریخی مجن علاوه بر تماشای دیدنی های روستا در ماه های صفر و محرم آیین های قدیمی مانند: مراسم نخل گردانی، چلچلا و حرکت نمادین کاروان طفلان مسلم برگزار می شود.

بازار قدیمی از دیگر دیدنی های شاهرود که از اهمیت تاریخی و تجاری ارزشمندی برخوردار است. بازار از مهم ترین عناصر شهریست که از دوران باستان موردتوجه بوده. بازار قدیمی شاهرود از راسته اصلی، آب آنبار، مدرسه و کاروانسرا تشکیل شده است و در حال حاضر کاربری خود را حفظ کرده و کسبه ها مشغول کارند.

بسطام شهری عارفانه در مسیر جاده ابریشم که به زادگاه و محل دفن عارف بزرگ ایرانی بایزید بسطامی معروف است. بسطام با چنارهای سر به فلک کشیده و باغ های مصفا دل هر رهگذری را با زیبایی هایش می فریبد. معماری شهر بسطام آرامشبخش و همراه با صدای آواز پرندگان، درختان سرسبز، آسمان آبی رنگ و مجموعه ای بی نظیر از مکان های تاریخی را پدیدآورده که حال خوبی به هر آدمی می بخشد. مسافران با اقامت در شاهرود، می توانند سفری یک روز به زیبایی های بسطام داشته باشند.

روستای قلعه بالا در منطقه ای کوهپایه ای که به صورت پلکانی در گذشته های دور ساخته شده است. نوشته های به جا مانده، روستا را یادگاری از قرن چهارم هجری می دانند که به عنوان روستایی با دژ و بارو و پر از مزارع تاکستان از آن یاد کردند. عقبه ی این روستا به زمان اسماعیلیان باز می گردد که گروهی از شاگردان حسن صباح برای ترس از جانشان به این منطقه آمدند و در حوالی غاری پناه گرفتند تا هم جانشان در امان باشد و هم فرقه اسماعیلیه را ترویج دهند. اینجا روستایی پلکانی در جوار کویر در شب ها آسمانش ستاره باران و در روزها خورشید مهمانشان است.

موزه باستان شناسی و مردم شناسی از دیگر دیدنی های شاهرود پیشینه ای از زندگی گذشته و اتفاقات آن روزها را به نمایش در آورده است. شاهرود و بسطام از مهم ترین شهرهای آریایی بوده که به دلیل امنیتی، شهر در بالای تپه ها و کنار رودی شکل گرفته که بعدها به آن شاهرود گفتند. شاهرود از شهرهای مهم در مسیر جاده ابریشم است که گذری از تاریخ کهن و آداب و رسوم مردمان آن را می توان در موزه های این شهر جستجو کرد.

خانه یغمایی ها، پارک ملی خارتوران، پارک آبشار، دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، آبشار و قندیل های یخی آوستا از دیگر جاذبه های دیدنی شاهرود در لیست گردشگران است.

اقامتگاه بومگردی چشمه مراد

اقامت در شاهرود

برای اقامت در شاهرود و گذراندن چند روزی در این شهر، اقامتگاه های بومگردی از بهترین انتخاب ها و تجربه سفر برای هر مسافری است. اما قبل از سفر می توانید با مراجعه به سایت رزرواسیون مکانچی، اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید. کافی ست در صفحه اول سایت مکانچی، شهر شاهرود را جستجو کنید تا فهرستی از اقامتگاه های سنتی شاهرود را ببینید. میان اقامتگاه با توجه به شرایط اتاق ها می توانید گزینه ای را که برایتان مناسب است انتخاب کرده و درخواست رزروتان را ثبت کنید.
اقامتگاه های سنتی شاهرود در روستای اطراف به صورت اتاق اجاره داده می شوند. توجه داشته باشید که امکانات اتاق ها و اقامتگاه ها متفاوتند، جزییات را چک کنید و عکس ها با دقت ببینید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

اقامتگاه بومگردی سپیدار شاهرود، با حفظ سنت های روستایی به عنوان یک بومگردی منطقه ای پذیرای رهگذران و مهمانان است.
همه چیزدر این اقامتگاه شکل سنتی اش را حفظ کرده، ورودی اتاق ها تعدادی پله دارد و استراحت در اتاق ها به صورت رختخواب سنتی است و همچنین سرویس بهداشتی و حمام هم به صورت مشترک داخل محوطه ست.

اقامتگاه بومگردی چشمه مراد جنگل ابر حدود 170 سال قدمت دارد. این ساختمان قلعه شکل، در گذشته سرپناه تعدادی خانواده بوده و حالا با کمک اهالی روستا مرمت شده و مدیریتش را زنان روستا به عهده دارند. اقامتگاه 17 اتاق برای پذیرایی از مهمان با ظرفیت 85 نفر دارد و سرویس بهداشتی و حمام به صورت مشترک استفاده می شود.

اقامتگاه بومگردی دلبر، آب و جارو شده است تا دلبری کند از مسافرانی که به دنبال اقامت در بافتی سنتی و قدیمی با عطر خشت و گل هستند. این بومگردی در قلعه ای قدیمی و در پارک ملی توران شاهرود، 5 اتاق برای اقامت با امکان پذیرایی از 25 تا 30 میهمان دارد. در این اقامتگاه می توانید غذای محلی سفارش دهید و خاطره ای هیجان انگیز از اقامت در شاهرود را برای خود ثبت کنید.

پاسخ شما