سفر به بروجرد و گردش میان دیدنی های قطب کباب ایران

0

 سفر به غرب کشور هم سفر به طبیعت است و هم سفر به تاریخ، چون این بخش از کشورمان، هم گذشته‌ ای به قدمت تاریخ باستان دارد و هم طبیعتی که به دلیل دوری از مرکز و پایتخت، همچنان بکر و دست ‌نخورده باقی مانده. حالا این غرب کشور اگر شهر بروجرد باشد، یعنی شما علاوه بر گردش میان دیدنی های بروجرد، به قطب کباب خوران کشور هم سفر کرده‌ اید؛ عنوانی که دیگر مناطق لرنشین هم با گشاده‌ دستی به شهر بروجرد داده‌ اند. شهر بروجرد در بخشی از منطقه کوهستانی زاگرس شمالی قرار گرفته و آب و هوای معتدل کوهستانی با تابستان های معتدل و زمستان های سرد دارد. مردم شهر بروجرد و روستاهای شمال این شهر با گویش بروجردی صحبت می‌کنند و زبان بیشتر مردم این شهر، زبان فارسی و لهجه بروجردی است. غذاهای محلی از جمله جاذبه های گردشگری بروجرد هستند و چشیدن طعم آنها را در سفر به بروجرد فراموش نکنید؛ غذاهایی که منحصرا در این شهر طبخ می‌شوند مثل آش سیب، آش بادمجان، آش آبغوره، حلیم بروجردی، اشکنه بروجردی و شامی کبابی از جمله این غذاها هستند. بخشی از جاذبه های گردشگری و دیدنی های بروجرد که می‌ توانید در سفر به بروجرد آنها را در فهرست گشت و گذار این شهر قرار دهید، در ادامه مطلب آمده تا وقت سفر بدانید چطور بروید و کجا بمانید.

دشت سلاخور از جاذبه های گردشگری بروجردهنگامه طبیعت در جاذبه های گردشگری بروجرد

بروجرد یکی از تاریخی‌ترین شهرهای استان لرستان است. اصل شهرـ و نه بناهای شهر- قدمت باستانی دارد، بروجرد در اواخر دوره ساسانیان یکی از شهرهای سرزمین ماد بوده است. هنوز هم در بروجرد به ویژه در دشت سلاخور تپه های باستانی و تاریخی زیادی وجود دارد که در همیشه تاریخ- پیش از تاریخ تا قرن معاصر- آباد بوده‌اند. از مهمترین جاذبه های گردشگری بروجرد، تپه های باستانی این شهر هستند که در دهستان شیروان و تپه قرق قرار دارند و قدمتش به عصر مس برمی‌‌گردد. از میان تپه‌های بروجرد اما تپه چغا سرخه برای گردشگران و علاقه‌مندان به دیدنی های بروجرد شهرت بیشتری دارد، چون هم نمای 360 درجه به شهر دارد و هم احداث هتل و گردشگاه و جاده دسترسی در سال های اخیر توانسته گردشگران بیشتری را به سوی خود بکشاند. اگر نام این تپه را هم نشنیده باشید، ممکن است نام منطقه نمونه گردشگری گلدشت به گوش‌‌تان خورده باشد. منطقه‌ ای در غرب شهر بروجرد و در دامنه رشته کوه های زاگرس که از حوالی روستای کپرگه آغاز و تا تپه چغا ادامه دارد. منطقه ای که با جاده آسفالتی که 12 کیلومتر طول دارد،‌ از غرب شهر بروجرد به آن می رسید. در طی مسیر گلدشت روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه و کپرگه را خواهید دید، مسیری که در دو طرف پوشیده از درخت‌های سیب است و در انتها به رودخانه گلرود می رسد، و این یعنی اگر در فصل بهار به مسیر گدشت رفته باشید، در دو طرف مسیر درختانی پر از شکوفه شما را تا رودخانه همراهی خواهند کرد. مسجد امام بروجرد

دیدنی های بروجرد؛ هم باستانی، هم اسلامی

عنوان قدیمی ترین بنای بروجرد اما می رسد به مسجد جامع بروجرد با قدمت 1200 سال، اولین مسجدی که بعد از ورود اسلام به ایران، در نواحی غربی ایران بنا شده، مسجدی ساخته شده روی آتشکده زرتشتیان با سبک معماری باستانی و اسلامی. بازار بزرگ بروجرد هم هرچند بر اثر زلزله و طی سال‌های جنگ تحمیلی آسیب‌هایی دیده، اما همچنان بخش‌هایی از بازار که قدمت قاجاری دارد، باقی مانده که در سفر به بروجرد دیدنش هم فال است و هم تماشا؛ چرا که بازار بزرگ بروجرد علاوه بر اینکه یکی از جاذبه های گردشگری بروجرد به حساب می آید، نقش عمده ای در اقتصاد این منطقه، و استان‌های مرکزی و همدان دارد.

کنار راسته بازار بروجرد مسجدی وجود دارد که در دوره قاجار و بر روی خرابه‌های یک مسجد قدیمی ساخته شده به نام مسجد سلطانی که مثل مساجد مشابه حالا به مسجد امام تغییر نام داده. مسجد امام بروجرد اما از مسجدالنبی قزوین و  مسجد امام بازار بزرگ تهران، که نه تنها در نام، بلکه در معماری به مسجد سلطانی شبیه‌اند، بزرگ‌تر و قدیمی‌تر است. براساس کتیبه موجود در ایوان غربی مسجد امام بروجرد، فتحعلی‌شاه این مسجد را وقف کرده، در سال 1291، تاریخی که روی در چوبی و شمالی مسجد حک شده. زمین لرزه سال 85 خسارت‌های زیادی به مسجد سلطانی یا مسجد امام بروجرد زد، به طوری که بخش‌ های زیادی از ایوان های جنوبی و شمالی مسجد فروریخت، اما هنوز گره‌چینی، آجرچینی و کاشیکاری و ظرافت این مسجد هنردوستان و معماران زیادی را به خود می خواند.

هنور ورشو در بروجردجاذبه های گردشگری بروجرد؛ شهر ملی ورشو

هنر ورشو، یعنی تولید اشیای فلزی با استفاده از آلیاژ ورشو در دوره قاجار از لهستان به ایران آمد و در دوره پهلوی هم دوران اوج خودش را می‌گذراند، اما حالا کارگاه‌های تولید ورشو، موزه و هنرمندان فعال در این زمینه را، هرچند به صورت محدود تنها می‌توانید در بروجرد ببینید. از بروجرد با عنوان شهر ملی ورشو یاد می شود. مسگری، جاجیم بافی، گلیم بافی ، صابون پزی، گیوه دوزی، ماشته بافی، چاقوسازی که از صنایع دستی بروجرد شمرده می شوند در گذشته آنقدر رواج داشته اند که هنوز هم در بازار بزرگ بروجرد راسته‌ ها و بازارچه به همین نام ها خوانده می شود، چیزی شبیه به آنچه در بازار بزرگ تهران هم هنوز مرسوم است و مردم و بازاری ها راسته ها را به نام مشاغل گذشته، مشاغلی که دیگر نیستند صدا می زنند.

خانه یکخوابه در بروجرد رزرو اقامتگاه در سفر به بروجرد

اقامت در بروجرد می تواند گزینه ای میان مهمانپذیر یا اقامت در خانه دربست اجاره ای در بروجرد باشد؛ خانه یکخوابه در منطقه گلدشت بروجرد  و مهمانپذیر خاتم از گزینه هایی هستند که در سایت مکانچی به راحتی به صورت آنلاین رزرو می‌شوند؛ به خصوص که طبقه همکف مهمانپذیر خاتم کاملا تجاری است و دسترسی به خرید را برایتان ساده می‌کند. پس اگر قصد سفر به بروجرد را دارید، قبل از شروع سفر اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید و با خیال راحت به جاده بزنید. 

پاسخ شما