جاذبه های گردشگری طالقان و کردان؛ برخورد خیلی نزدیک با بهشت

0

هرچند مرسوم است که اهالی پایتخت و شهرهای همجوار آخر هفته ها و روزهای تعطیل را قصد شمال کشور می کنند، اما آنها که نمی خواهند بیشتر تعطیلات را در جاده و ترافیک آن باشند، راه کوتاه می کنند و در انتخاب مقصد سفر نزدیک تهران، به نقاط نزدیک تر قناعت... این قناعت اما از آنهاست که دست به نقد، توانگری با خودش دارد، چرا که جاذبه های گردشگری طالقان؛ از طبیعت بی نظیر این شهر گرفته تا دیدنی های طالقان، و اقامت در کردان و روستاهای همجوار در استان البرز، چیزی از گشت و گذار در طبیعت شمال کم ندارد و چشمه ها و رودها و سدها در شهر طالقان و طبیعت اطراف هم می شوند جبران فراغ دریا. اگر دنبال اقامت نزدیک تهران هستید، بخشی از جاذبه های گردشگری طالقان و معرفی و نحوه اجاره ویلاهایی برای اقامت در کردان همه آن چیزی است که در این مطلب می خوانید. طبیعت طالقان

ییلاق تهرانی ها میان دیدنی های طالقان

شهر طالقان، حالا با 84 پارچه آبادی شهرستان شده، شهرستانی که دو بخش اصلی دارد: بالا طالقان (بالاتر از شهرک) و پایین طالقان (پایین‌تر از شهرک). تمام آبادی‌ها در ارتباط با رود اصلی، یعنی شاهرود طالقان و رودهای مادر این رود شکل گرفته‌اند، شهرک هم اسم روستایی است که در مرکز قرار گرفته وجه نامگذای‌اش هیچ‌ربطی به معنایی که امروز از شهرک در شهرها می‌شناسیم ارتباطی ندارد و قبل از شکل‌گیری مفهوم شهرک، این روستا همین نام را داشته است. طالقان یکی از مقصدهای پرطرفدار برای سفر نزدیک تهران است. 

بیشتر  جاذبه های گردشگری طالقان طبیعی است، جاذبه‌هایی که کوهنوردان و دشت‌پیمایان را به این نقطه می‌کشاند. کوهنوردها با چند قله‌ای که از البرز در طالقان در دسترس است، مثل شاه‌البرز که از قله‌های مرتفع البرز غربی است، و دشت‌پیماها با مسیرهای پیاده‌روی داخل طبیعت که از چالوس و طالقان و مناطق اطراف را تحت پوشش دارد. بیشتر کار اهالی طالقان هم باغبانی است و این یعنی اگر در فصل مناسب مسافر این شهر و شهرستان باشید، می‌توانید سیب، آلبالو، گیلاس، آلو و گردوی خوب و تازه از درخت چیده را از باغدارها بخرید.

همه این جاذبه‌های طبیعی اما به این معنی نیست که طالقان جاذبه‌های تاریخی ندارد. از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی طالقان، خانه محل تولد آیت‌الله طالقانی است که هنوز هم پابرجاست و پذیرای مهمان، خانه‌ای که در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب محل تجمع‌های سیاسی بود و مورد وثوق طالقانی‌ها. هرچند خانه پدری و محل تولد جلال آل‌احمد هم در اورازان طالقان بوده، اما حالا دیگر تخریب شده و جایی برای بازدید نیست.

شناخته شده ترین مقصد گردشگری در طالقان اما سد طالقان، یکی از بزرگ‌ترین سد های کشور است. سدی که روی رودخانه شاه رود که از کوه های استان مازندران سرچشمه می‌گیرد ساخته شده. دریاچه ای که پشت سد طالقان ایجاد شده 100 کیلومتر با کرج فاصله دارد، یعنی چیزی حدود یک ساعت و 40 د قیقه. اتوبان تهران-کرج به سمت قزوین، 4 کیلومتر بعد از آبیک، سمت راست به سمت شمال، شما را به جاده طالقان می رساند، اما برای رسیدن به سد طالقان باید 28 کیلومتر دیگر مسیرتان را ادامه دهید، زیاران را رد کنید، از گردنه ابراهیم‌آباد وارد دره طالقان شوید. بعد از پایین آمدن از گردنه سد طالقان را می بینید.

از دیگر جاذبه های گردشگری طالقان در فصل‌های سرد سال برف است، چون روزهای برفی این منطقه از تهران و حتی کرج بیشتر است. هرچند طالقان پیست رسمی ندارد، اما چندتا پیست غیر رسمی امن با شیب ملایم برای تیوپ سواری هست که گردشگران دست خالی برنگردند.

اگر از بعد از نیمه آذرماه گذرتان به طالقان بیفتد می‌توانید کل‌هایی را ببینید که دئم در کوه می‌دوند که به این اتفاق کل دو می‌گویند. کل دو به زمان جفت‌گیری کل و بز گفته می‌شود که در منطقه طالقان حدودا از پانزده آذرماه شروع می‌شود. غیر از کل و بز کوهی، مگس گیر سینه سرخ، سنگ چشم پشت سرخ، گنجشک کوهی، زرد پره لیمویی، روباه، کبک دری، دارکوب، سارگپه پابلند شاف بوف که نوعی جغد است، هم حیواناتی هستند که اگر بخت با شما یار باشد در طبیعت گردی طالقان به چشم تان می خورد یا سایه اش بر سرتان می افتد، چون طالقان یکی از معدود زیستگاه های هما، این پرنده افسانه ای در قصه ها و اساطیر ایرانی است. اگر می خواهید رسیدن به سعادت و کامرانی در سایه هما را امتحان کنید می توانید شانس تان را در طالقان امتحان کنید.

رزرو ویلا در طالقانرزرو اقامتگاه در طالقان

تعداد ویلاهای اجاره ای در طالقان زیاد است و در هر منطقه و حتی اطراف شهر امکان رزرو دارند. البته که قیمت اجاره ویلا در سفر نزدیک تهران برای کسانی که به سمت این شهر حرکت می‌کنند، در انتخاب و رزرو ویلای مناسب در طالقان بسیار تاثیرگذار است، اما جای نگرانی نیست. برای انتخاب ویلای مناسب و اطلاع از شرایط رزرو ویلا در طالقان کافی است به سایت مکانچی مراجعه کنید و با وارد کردن نام طالقان در قسمت جستجو، اقامتگاه های موجود در این منطقه را ببینید. ویلا آپارتمان هایی که در این منطقه وجود دارند، اغلب چشم انداز طبیعت طالقان را به اشتراک می گذارند.

در فاصله 91 کیلومتری طالقان، به منطقه کردان می‌رسید که بعد از لذت بردن از جاذبه های گردشگری طالقان، اقامت در  کردان می تواند یکی از گزینه های پیش رویتان برای انتخاب ویلای مناسب در طالقان یا روستاها و مناطق اطراف باشد.  طبیعت کردان

منطقه کردان اولین مقصد سفر نزدیک تهران

کردان اول ییلاقات کرج است و از این جهت کاملا در  دسترس و یکی دیگر از مقاصد سفر نزدیک تهران، از این جهت برای کمپ‌های چند ساعته خیلی مناسب است. منطقه‌ای که به دلیل ساخت و ساز ویلا و خانه‌ های جدید فضای روستایی‌اش حفظ نشده و شکل اصلی آن از بین رفته و حالا بیشتر محلی برای تفریح‌ فوری و در دسترس است و بیشتر با باغ ها و ویلاهای اجاره ای برای اقامت در کردان شناخته می‌شود. منطقه کردان یک سایت پرواز هم دارد که می توانید آنجا پاراگلایدر سوار شوید، به شرطی که روز آفتابی با هوای صاف را برای سفر به کردان انتخاب کرده باشید. 

اما اگر با هر قصد و نیتی تا کردان رفتید حیف است که روستای برغان را در نزدیکی کردان نبینید، روستایی با بافت کاملا روستایی، ساکت و دنج، البته به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها. حتی آنها که این نام را به روستا نمی‌شناسند می‌دانند که آلوی برغان برای خودش برند است و نشانه استاندارد کیفیت محصول، آنقدر که در داستان «از ماست که بر ماست» یا همان «کباب غاز» محمدعلی جمال زاده که در کتاب فارسی دوران تحصیل با جرح و تعدیل خواندیم، این آلوی برغان بود که باعث شد جوان دیلاق داستان دام از کف بدهد، مثل همه نقشه ها که به باد داد.

این روستا یک مسجد تاریخی هم دارد که وقت دیدن با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم از معماری مسجد لذت می‌برید و هم چنار کهنسال چند صد ساله این مسجد را می‌توانید حالا بیرون از عکس‌ها و از نزدیک ببینید.

بعد از برغان به روستای ورده هم سر بزنید، این روستا هم نه تنها بافت خودش را حفظ کرده که مثل روستای برغان اهالی از هر سنی ساکنان روستا را تشکیل می دهند و این یعنی زندگی در این روستان جریان دارد. عمده درآمد مردم این روستا از راه دامپروری و باغداری است، برای همین محصولات دامی و باغی در کنار عسل، که محصول خود اهالی روستاست، سوغاتی است که می توانید در روستای ورده بخورید و همراه بیاورید. اجاره ویلا در کردان

رزرو اقامتگاه در کردان

برای اقامت در کردان سری به سایت مکانچی بزنید و نام کردان را  جست‌وجو کنید. یکی از انتخاب‌ها در سهیلیه کرج است، ویلای کردان با امکانات کامل رفاهی، و یک سوپرمارکت در نزدیکی ویلا؛ به علاوه اینکه این ویلا سیستم صوتی دارد. انتخاب دیگر اما ویلا باغ 300 متری سه خوابه است که در میان باغی یک هکتاری قرار گرفته. آلاچیق این ویلا این امکان را به شما می‌دهد که بیرون از ویلا هم دورهمی برقرار باشد.

اقامت در کردان برای سفر نزدیک تهران تنها به گشت و گذار در طبیعت ختم نمی‌شود؛ در بیشتر ویلاهای اجاره ای کردان امکان برگزاری میهمانی وجود دارد و حتی می‌توانید ویلایی برای دورهمی‌هایتان اجاره کنید و خارج از شهر تهران و در منطقه ای ییلاقی وقت‌تان را سپری کنید.

پاسخ شما