سفر با تور و سفرهای گروهی چه مزایا و معایبی دارد؟

0

سفر کردن یکی از بخش‎های جذاب زندگی هر فرد به‌حساب می‎آید و آدمی را با دنیایی از تجربه‎های متفاوت و تازه مواجه می‎کند. هر فردی متناسب با سلیقه و سبک زندگی خود، یکی از شیوه‎های سفر رفتن را انتخاب می‎کند و به دنیایی متفاوت وارد می‌شود. یکی از اقسام سفر که به خاطر دارا بودن برنامه‎ای منسجم و همچنین هزینه‎ای کمتر نسبت به سفرهای فردی بیشتر مورد توجه قرار می‎گیرد، سفرهای گروهی است که ما قصد داریم در این مطلب شما را با مزایا و معایب سفر با تور آشنا کنیم، تا زمانی که قصد سفر گروهی کردید، بتوانید آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید.

مزایای سفر با تورمزایای سفر با تور

  • برقراری ارتباط با سایرین

همانطور که پیشتر عنوان کردیم، یکی از سفرهای محبوب میان افراد، سفرهای گروهی است. در این نوع سفر، با افراد جدید همسفر می‎شوید و جنبه‎های تازه‎ای از زندگی را کشف می‎کنید. در این نوع سفرها، باید سعی کنید با همسفران خود که ممکن است همسن و سال ما نباشند، ارتباط برقرار کرده تا به این شیوه، اوقات شادی را برای هم خلق کنید. در مدت تور که ممکن است طولانی یا کوتاه باشد، می‌توانید با همسفران خود همفکری کرده و از این طریق، مهارت‎های ارتباطی خود را تقویت ‎کنید، دوستان تازه‌ای پیدا کنید که این دوستی‎ها می‎توانند تا سال‌ها ادامه داشته باشند. با افرادی با اخلاق و سلایق متفاوت رو‌به‌رو می‌شوید و یاد می‎گیرید که چگونه آن‎ها را درک کنید و به تفاوت‎های فردی احترام بگذارید. این مورد خود یکی از مهمترین مزایای سفر با تور به‌حساب می‎آید.

  • بهره بردن از تجربیات راهنما

در سفرهایی که در قالب تور برگزار می‎شوند، فردی به عنوان راهنما همراهی‌مان می‌کند و در شرایط سخت و آسان وظیفه هدایت و حل مشکلات را دارد. راهنمای تور که تورلیدر هم معروف است، با داشتن اطلاعات کامل از مسیر سفر، مکان های دیدنی، تاریخچه مقصد سفر و برنامه‌ریزی برای استفاده مناسب از زمان تور، سعی در ایجاد تعاملات مناسب گروهی دارد. تورلیدرها بهترین کسانی هستند که در یک سفر می‌توان به آنها اعتماد کرد و از تجربیاتشان برای داشتن اوقات مفرح استفاده برد. تور لیدر مراقب است تا اتفاقی برای گردشگران و مسافرانش نیفتد و ضمن گشت و گذار در مسیر، کسی از گروه جا نماند یا دچار حادثه نشود. در همه حال می‎توان به تورلیدر اعتماد کرد و از تجربیاتش بهره برد.

تجربه سفری امن

در سفرهای گروهی به‌دلیل حضور راهنما و همچنین همسفران، بیشتر از سفرهای انفرادی احساس امنیت خواهید کرد. یکی دیگر از مزایای سفر با تور، داشتن همراهانی است که در همان شرایط با شما هم قدم مسیر گردشگری شده‌اند، همیشه همراهان در یک مسیر شرایط ناخواسته‌ای که ممکن است پیش بیاید را بیشتر درک می‌کنند و این موضوع حس امنیت چند برابری به هر یک از مسافران تور می‌دهد.

تمرین نظم و وقت شناسی

در مسافرت در قالب تور، دیگر تمامی اختیاراتی که در سفرهای انفرادی دارید، نخواهید داشت و باید مطیع جمع باشید. در اینگونه سفرها قوانین خاصی حکمفرما هستند که مهمترین آنان، احترام به زمان است. باید با برنامه تور پیش بروید؛ برنامه های تور و ساعت اجرای آنها معمولا مشخص شده هستند، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که همه اعضای گروه منتظر یک نفر باشند تا هر زمان که اراده کرد کاری را انجام دهد. در سفرهای گروهی، همه کارها مطابق نظم و برنامه صورت می‎گیرند و همین امر، ما را به رعایت نظم عادت می‌دهد.

آسودگی خاطر برای والدین و خانواده  

یکی از ویژگی‎های سفر با تور به خاطر حضور راهنما و همچنین افرادی است که گاهی ممکن است از شما بزرگتر باشند و در طول سفر تجربیات بیشتری نسبت به شما دارند. در این نوع سفر به دلیل اطمینان جمعی که وجود دارد، خانواده‌ها با خیال آسوده فرزندانشان را راهی یک گشت و گذار امن می‌کنند. 

صرفه‌جویی در هزینه‎های سفر

‍سفرهای گروهی هزینه کمتری نسبت به سایر اقسام سفر دارد؛ از هزینه‎های رفت‌وآمد گرفته تا خورد و خوراک و حتی بازدید از جاذبه های گردشگری. گاهی هم پیش می‎آید که برخی هزینه‎ها را با هم تقسیم کرده تا فشار مالی به هیچ ‎یک از اعضای گروه وارد نشود.

در سفرهای گروهی، تنها نیستید، می‎توانید با افراد دیگر همصحبت شوید و خاطرات شیرین برای خود خلق کنید. اگر افراد مسن در تور همراهی‌ کنند، می‌توان از شنیدن داستان و حتی خاطرات آنان لذت برد. همچنین، لازم است بدانید که در طول مدت برگزاری تور، کسانی هستند که مثل شما می‌اندیشند، همراه و همکلامتان هستند و مهمتر از همه، کسانی هستند که می‌توانند با عکس گرفتن، این لحظات را برایتان ماندگار کنند.

معایب سفر با تورمعایب سفر با تور

در بخش‎های بالا هر چه گفتیم، محاسن این نوع سفرها بود. ولی، گاهی با معایب سفر با تور مواجه می‎شویم که ممکن است برای عده‎ای سختی به همراه داشته باشد. در سفر با تور همانطور که اشاره شد، افرادی با سنین و فرهنگ‎های مختلف در کنار هم جای می‌گیرند و در قالب یک مجموعه واحد باید به سفر خود ادامه دهند. پس، گاها پیش می‎آید که به خاطر وجود تفاوت‌ها، رفتار یا اخلاق فرد یا افرادی از گروه، به مذاق‌تان خوش نیاید که همین امر می‎تواند سفر را به کام شما یا همراهانتان تلخ کند؛ بنابراین در سفرهای گروهی باید تعامل را تمرین کنید. حتی گاهی ممکن است تماشای برخی جاذبه‎ها یا رفتن به برخی مکان‎ها برایتان جذابیتی نداشته باشد و احساس کنید بیهوده وقت‌تان را هدر می‌دهید؛ قبل از انتخاب سفرهای گروهی، می‌توانید برنامه را با راهنمای سفر چک کنید و در صورتی که برنامه این سفر برایتان مناسب نبود، به دنبال انتخاب مناسب‌تری باشید.

در سفر با تور همه کارها باید با برنامه تور و راهنمای تور هماهنگ باشند؛ بنابراین اگر می‌دانید که مسائل کوچکی مثل تنظیم ساعت خواب و بیداری، هماهنگی با برنامه تور و همصحبتی با دیگران ممکن است برایتان عذاب‌آور باشد، سفر با تور انتخاب مناسبی برایتان نیست.

پاسخ شما